schei...sperre?? og andre spørsmål fra tyske sjøminekart

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Erik H
Site Admin

nesten frista til å legge denne ut som en quiz, men siden jeg ikke vet hva som står her så må jeg nesten bare slenge den ut på kaffekroken. prøvde å google litt.. men fant ikke noe som lignet. dette skal være i forbindele med miner.

Det er den øverste ordet jeg lurer på

Erik H
Attachments
quiz37.jpg
quiz37.jpg (150.65 KiB) Viewed 1107 times
Last edited by Erik H on 18 Mar 2009 9:28, edited 1 time in total.
KGJ

Narresperring?
Flora krigshistorielag
rhandber

kan det stå schein? schein betyr visst skjær (iflg ordbok) om det er skjær som i "utaskjærs" er en annen sak :P
MVH

Roar Handberg

Ja, det står Scheinsperre, mener dette betyr narresperring men kan selvfølgelig ta feil...
Flora krigshistorielag
dolmen

Det står vel "narresperring" og under står det "30 u-skarpe" dvs u-armerte miner.
dolmen
Erik H
Site Admin

kuult! takk til dere.. skal legge ut flere spørsmål fra minekartene

Erik H
Erik H
Site Admin

Her ligger det noen norske miner, ikke mange. Som jeg tolker kartet så ligger de langs linjene B, C, D, E

men hva er A? det er vel neppe snakk om at det ligger miner på disse linjene? de er tynne i forhold til de andre og strekker seg urimeligt langt iforhold til de 22 minene som skal ligger her.. slags sikkerhetssoner.. men det rimer ikke når jeg ser på andre mineområder.. der ser man linjer av miner, men ingen sikkerthetssoner

10.4.42 er vel når minefeltet ble operativt.

E
Attachments
quiz38.jpg
quiz38.jpg (98.4 KiB) Viewed 1068 times
Erik H
Site Admin

mulig er der sikkerhetssoner.. ...se på vefsefjorden i nordland. der ligger jo også ett kystfort (mkb mosjøen).

E
Attachments
quiz40.jpg
quiz40.jpg (116.17 KiB) Viewed 1062 times
Natter

Erik H wrote:men hva er A? det er vel neppe snakk om at det ligger miner på disse linjene? de er tynne i forhold til de andre og strekker seg urimeligt langt iforhold til de 22 minene som skal ligger her.. slags sikkerhetssoner.. men det rimer ikke når jeg ser på andre mineområder.. der ser man linjer av miner, men ingen sikkerthetssoner
Siden det er snakk om uavhengige miner, må en nødvendigvis ha en sikkerhets/forbudssone, slik at ikke vennligsinnet/nøytral trafikk utsettes for fare. Jeg aner ikke hvordan dette ble praktisert av tyskerne, men formodentlig må det ha vært annonsert på et vis - f.eks. med merking på sjøkart, evt. med konstant vakthold og bortvisning av trafikk. Selve minelinjene ville naturligvis ikke være angitt på et "offentlig" kart, så dette er kanskje noe som har vært benyttet ifbm. planlegging av felt og tilhørende sikkerhetssoner?

Som en kuriositet kan det jo nevnes at det ifbm. de kontrollerbare feltene til KA også var etablert soner merket med forbud mot ankring og bruk av bunnredskaper på sjøkartene. For vaktmannskaper på de aktuelle avdelingene, var ofte sommermånedene en travel tid med stadig bortjaging av fiskere som (uvitende eller på pur f***) ignorerte disse bestemmelsene...
J E F

A representerer det området som erklæres minelagt.
Dette må den nasjon meddele åpent. Reelle miner ligger i de definerte sperrer - dette må ikke deklareres.
Å unnlate å erklære minesperrer er brudd på folkeretten.
JEF
Natter

Skjønner at jeg snart må få ut fingeren og dra gjennom e-læringskursene i "Krigens folkerett" som alt befal ble pålagt å ta for en tid tilbake... PDT_Armataz_01_03 Her er det mye som har forsvunnet ut PDT_Armataz_01_15
Erik H
Site Admin

har flere spørsmål.

her er et kart som viser A: konvoi trafikk og "B" som jeg antar er alternative ruter. Det er flere slike ruter oppover norskekysten og alle disse har forskjellige navn/nr.
Det jeg lurer mest på er hva "C" kan være for noe. De har som regel en egen kode, men ligger langt i fra skibsleia. linjene kommer som regel fra fyr og lykt. noen linjer går også direkte fra linja til skibslinja. det er ikke sikkerhetssoner da man kan se at dette kartet har egen sikkerhetssone for minefeltene

E
Attachments
quiz41.jpg
quiz41.jpg (266.97 KiB) Viewed 990 times
Erik H
Site Admin

ser på et annet kart og leser "flotten - einlaufweg". kan dette være sikre ut og inngang for flåten/ubåter?
Attachments
quiz42.jpg
quiz42.jpg (108.35 KiB) Viewed 977 times
Erik H
Site Admin

Har noen sett kart over de mineområdene i Skagerak? jeg prøver å finne nøyaktige posisjoner, men har bare sett skisser som jeg ikke helt er sikker på er nøyaktige nok til kystfortkartet.

E
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”