Ønsker opplysninger om og bilder av ei 50 fot skøyte,
VITA H-95-B, C/S LKIC.
Under krigen gikk ho som vaktbåt i området Trondheim - Kristiansund,
da med tysk kjennetegn ND 23 STINT- VITAR.
Båten ble funnet igjen i Kr.sund etter krigen.båt
vaktbåt
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Hei, jeg har en stor samling av data om båter som ble brukt av tyskerne under krigen, men finner ikke din båt der, kan den ha skiftet navn under krigen?
Vedlagt et bilde av H 95 B, men det er vel ikke den båten du søker
Mvh
Yngvar
Vedlagt et bilde av H 95 B, men det er vel ikke den båten du søker
Mvh
Yngvar
- Attachments
-
- 09_03_SilverBay05b.jpg (59.62 KiB) Viewed 797 times
Du har tydeligvis en del informasjon om skuta. I tilfelle du ikke har dette så ble den bygget i 1939 og hadde en 40 hk Wichmann. Den ble forlenget fra 50 til 57,2 fot i 1957. Eiere var først Oskar Johannesen m.fl., Brandasund, etter krigen var eier Jens Agasøster m.fl., Brandasund og på 50-tallet er Lorents Rolfsnes m.fl., Brandasund registrert som eier. Båten var registrert med kjennemerke H-95-B (B=Bremnes, etter kommunekalaset på 60-tallet --> Bømlo (tidligere BO)). I det nye sammenslåtte registeret fikk båten kjennemerke H-245-B. Pr 1984 er eier Ola Bø m.fl., Urangsvåg, og båten forsvinner urt av registeret for Bømlo pr 1986. I løpet av denne historien som fiskefartøy har båten skiftet motor flere ganger.trond r wrote:Ønsker opplysninger om og bilder av ei 50 fot skøyte,
VITA H-95-B, C/S LKIC.
Under krigen gikk ho som vaktbåt i området Trondheim - Kristiansund,
da med tysk kjennetegn ND 23 STINT- VITAR.
Båten ble funnet igjen i Kr.sund etter krigen.båt
Kjennesiffer ND er som du sikkert kjenner til kjennetegnet for Hafenschützflotille Drontheim. (ND = Norwegen Drontheim)
Dersom du spisser informasjonsbehovet litt kan det være at det er mulig å finne ut noe mer. Ut fra det du sier vil jeg anta at båten var vaktbåt i Trondheimsleia ned mot fylkesgrensen til Møre og Romsdal evt med overlapp ned til Kristiansund.
JEF
Vita ble konfiert av norske marinefolk i slutten på april 1940 og seilt til Sjettland. Den gikk 8 turer til Norge for den ble tatt av tyskerne ved Agdenes i novvember 42. Den ble brukt som vaktbåt i området der om kring. Den var bevepnet med 20mm luftvern framme og 2 synkeminer bak.Yngvar wrote:Hei, jeg har en stor samling av data om båter som ble brukt av tyskerne under krigen, men finner ikke din båt der, kan den ha skiftet navn under krigen?
Vedlagt et bilde av H 95 B, men det er vel ikke den båten du søker
Mvh
Yngvar
I dag hører båten hjemme på Hitra.
Last edited by trond r on 10 Mar 2009 13:11, edited 1 time in total.
TakkJ E F wrote:Du har tydeligvis en del informasjon om skuta. I tilfelle du ikke har dette så ble den bygget i 1939 og hadde en 40 hk Wichmann. Den ble forlenget fra 50 til 57,2 fot i 1957. Eiere var først Oskar Johannesen m.fl., Brandasund, etter krigen var eier Jens Agasøster m.fl., Brandasund og på 50-tallet er Lorents Rolfsnes m.fl., Brandasund registrert som eier. Båten var registrert med kjennemerke H-95-B (B=Bremnes, etter kommunekalaset på 60-tallet --> Bømlo (tidligere BO)). I det nye sammenslåtte registeret fikk båten kjennemerke H-245-B. Pr 1984 er eier Ola Bø m.fl., Urangsvåg, og båten forsvinner urt av registeret for Bømlo pr 1986. I løpet av denne historien som fiskefartøy har båten skiftet motor flere ganger.trond r wrote:Ønsker opplysninger om og bilder av ei 50 fot skøyte,
VITA H-95-B, C/S LKIC.
Under krigen gikk ho som vaktbåt i området Trondheim - Kristiansund,
da med tysk kjennetegn ND 23 STINT- VITAR.
Båten ble funnet igjen i Kr.sund etter krigen.båt
Kjennesiffer ND er som du sikkert kjenner til kjennetegnet for Hafenschützflotille Drontheim. (ND = Norwegen Drontheim)
Dersom du spisser informasjonsbehovet litt kan det være at det er mulig å finne ut noe mer. Ut fra det du sier vil jeg anta at båten var vaktbåt i Trondheimsleia ned mot fylkesgrensen til Møre og Romsdal evt med overlapp ned til Kristiansund.

Vi er intressert i enda flere opplysninger og bilder om det finnes. Jeg gjør dette på vegne av barnebarnet til opprinnelig eier.
JEF
ja.det meste ved det sivile livet til vita er kjent .De er tiden den var i tysk teneste som er ukjent. Alle opplysninga og bilder som vakt båt vil vi vite mer om.
Eneste komplette fartøysliste jeg har er fra sommeren 1941.
Finner intet i mine papirer om ND 23.
Første ND 23, Dorsch, totalhavarerte i en storm 17. november 1942. De viktigste båtene i Hafenschutzflotiljen var fordelt på Geleitboote og Positionsboote. ND 23 er ikke nevnt blant disse.
Vi anbefale deg å kontakte Marinemuseet i Horten. For noen år siden jobbet Frank Abelsen med denne type fartøyer i tysk tjeneste. Det er mulig at museet har noen av hans etterlatte papirer.
Finner intet i mine papirer om ND 23.
Første ND 23, Dorsch, totalhavarerte i en storm 17. november 1942. De viktigste båtene i Hafenschutzflotiljen var fordelt på Geleitboote og Positionsboote. ND 23 er ikke nevnt blant disse.
Vi anbefale deg å kontakte Marinemuseet i Horten. For noen år siden jobbet Frank Abelsen med denne type fartøyer i tysk tjeneste. Det er mulig at museet har noen av hans etterlatte papirer.
JEF
Det er eg som eigentleg spør ett opplysningar om VITA. Trond R, har introdusert meg for dette forumet, så takk til han.
VITA høyrde til i min familie frå 1939-1984, med unntak av perioden under tysk kommando.
Når det gjeld eigarforholdet frø ny av ser eg litt feil og manglar. Fartøyet var bygd for Lorentz Rolfsnes, Jens A. Aagasøster og Oskar Johannesen. Oskar var kun medeigar da dette var ein såkalla "Nygårgsvoll-båt" som krevde 3 eigarar. Lorentz var skipper, men kunne ikkje stå som koresponderande reder grunna at han hadde mottetke støtte fra det same "Nygårdsvoll-programmet" til å bygde seg ein færing. Lorentz og Jens var svigerbrør, og det var eit hart slag for familien da Jens døde allerede i 1951. Enka overtok parten, for å kunne fø ein stor barneflokk. Oskar sin part vart ovetatt av Lorentz sine to yngre brør, Knut og Malvin i 1959. Har masse detaljar frå den sivile delen av historia til VITA, men manglar den militære delen.
VITA høyrde til i min familie frå 1939-1984, med unntak av perioden under tysk kommando.
Når det gjeld eigarforholdet frø ny av ser eg litt feil og manglar. Fartøyet var bygd for Lorentz Rolfsnes, Jens A. Aagasøster og Oskar Johannesen. Oskar var kun medeigar da dette var ein såkalla "Nygårgsvoll-båt" som krevde 3 eigarar. Lorentz var skipper, men kunne ikkje stå som koresponderande reder grunna at han hadde mottetke støtte fra det same "Nygårdsvoll-programmet" til å bygde seg ein færing. Lorentz og Jens var svigerbrør, og det var eit hart slag for familien da Jens døde allerede i 1951. Enka overtok parten, for å kunne fø ein stor barneflokk. Oskar sin part vart ovetatt av Lorentz sine to yngre brør, Knut og Malvin i 1959. Har masse detaljar frå den sivile delen av historia til VITA, men manglar den militære delen.