Kystfort Quiz
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Ok... Jeg har ikke tilgang til bildesamlingen min for tiden (like greit, for jeg har ikke båndbredde til noe særlig opplasting uansett
), så det får bli en kort tekst-oppgave:
a) Hvilke 3 torpedotyper var KA's undervannsforsvar oppsatt med i perioden fra 1989 til nedleggelsen i 2001 (modell og opprinnelses-/produksjonsland)?
b) Kun 2 batterier var oppsatt (teknisk) med 2 av torpedoene fra a). Hvilke?

a) Hvilke 3 torpedotyper var KA's undervannsforsvar oppsatt med i perioden fra 1989 til nedleggelsen i 2001 (modell og opprinnelses-/produksjonsland)?
b) Kun 2 batterier var oppsatt (teknisk) med 2 av torpedoene fra a). Hvilke?
Britisk whitehead, tysk T1, svensk TP613.Natter wrote:Ok... Jeg har ikke tilgang til bildesamlingen min for tiden (like greit, for jeg har ikke båndbredde til noe særlig opplasting uansett), så det får bli en kort tekst-oppgave:
Herdla har vel brukt både TP613 og T1? Korsneset også?b) Kun 2 batterier var oppsatt (teknisk) med 2 av torpedoene fra a). Hvilke?
Du får godkjent på den. Britisk Mk8 torpedo ble kun benyttet på Kaholmen torpedobatteri (Oscarsborg) frem til nedleggelsen (ca. 1991 om jeg ikke husker feil). På Herdla ble T1 mod 1 benyttet frem til IDA-anlegget ble etablert i 1994, og deretter videreført i modifisert utgave (ingen endring i benevnelse) frem til ca. 2000 hvor anlegget ble ombygd og tilpasset TP613. TP613 var aldri i bruk annet enn test/verfikasjonsskyting ifbm. prosjektet.
Korsnes var nyetablert ifbm. IDA i 1998 med "modifisert" T1 mod 1, og ble prøveskutt med denne. Anlegget ble som på Herdla ombygget og tilpasset TP613 og tilsvarende prøveskutt med denne før det ble endelig nedlagt sammen med øvrige KA-anlegg i 2001. Korsnes var for øvrig aldri bemannet, unntatt ved et par øvelser av ca. en ukes varighet ifbm. overlevering av anlegget (besetning fra Herdla).
Korsnes var nyetablert ifbm. IDA i 1998 med "modifisert" T1 mod 1, og ble prøveskutt med denne. Anlegget ble som på Herdla ombygget og tilpasset TP613 og tilsvarende prøveskutt med denne før det ble endelig nedlagt sammen med øvrige KA-anlegg i 2001. Korsnes var for øvrig aldri bemannet, unntatt ved et par øvelser av ca. en ukes varighet ifbm. overlevering av anlegget (besetning fra Herdla).
Wee.Natter wrote:Du får godkjent på den.
1993. Oppgradert i 1988.Britisk Mk8 torpedo ble kun benyttet på Kaholmen torpedobatteri (Oscarsborg) frem til nedleggelsen (ca. 1991 om jeg ikke husker feil).
Hva slags ikke-KA aktivitet har funnet sted på Rauøy i etterkrigstiden?
Sett gjerne igang Quiz den som vil!
5 dager uten respons er nesten ny rekord!
Erik
5 dager uten respons er nesten ny rekord!

Erik
Ystøyni (lokalisert i Hjeltefjorden, vest for nord-spissen av Askøy).Knut Ø. wrote:Kva er navnet på denne øya og batteriet, og lokalisering?
Batteriet er HKB 35/977 Hönsnaö [4x8,8cm Flak (r)] (posisjon på leitstand: UTM32 E 278228 / N 6719394 ).
Mmm... det tilhørte nok - som Forsvarets øvrige flymaskiner - våre venner i lyseblått ;-)Knut Ø. wrote:Biletet tok eg frå eit av sjøforsvaret sine helikopter i år 2000.
Ok, her er neste:
Denne grønne flekken (+ parkeringsplass) er temmelig malplassert ift. anleggets opprinnelige funksjon... Hva slags anlegg og hvor?
- Attachments
-
- Quiz_2009-03-14.jpg (35.45 KiB) Viewed 1269 times