Tyske lastebiler fra krigen dumpet i oslofjorden

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Espen K

Satt å kikket litt på den store internett og kom tifeldigvis over dette på en dykker side:

Skiphelle, Drøbak: Kuult dykkemål hvor man dykker på tyske lastebiler fra krigen. Gå ut på venstre side av moloen, gå ned til ?? meter og svøm sørover (??) på samme dybde, du vil da komme til vrakene. En del småfisk, krabber og kreps. Dybde ca 25 meter.

Kilde:
http://www.aandenoed.no/oslofjorden.html

Noen som kjennskap til dette eller vet hvordan de har havnet der ?
Stutzpunkt
Moderator

Lastebilene stammer nok fra lasten ombord på "Donau" da skipet ble satt på grunn ved Skiphelle etter at ladningene til Max Manus & co gikk av for tidlig.
http://www.skovheim.org/located/akershu ... /donau.htm

Hadde vært morro å ha sett fraktlista for Donau til denne turen hvis den ennå eksisterte.
Mvh
Tormod
kire

Beklager folkens her ligger det ikke mye spennende.

Det gikk eller fremdeles går ett rykte om at det skal stå en panservogn på 40m dyp, den er av undertegnede aldri funnet.

Det er gjort grundige søk ned til 70m uten spesielle nevneverdige funn, dog finnes det rester av lastebilunderstell bildekk, grimer til hester samt noe annet metallkjafs.

Har hatt en lengre samtale med en skattejeger fra det glade 70tall og han forteller at DA stod det lastebiler mm på bunnen ....

Er det andre som vet annet hører jeg gjerne om det
Stutzpunkt
Moderator

Stutzpunkt wrote:Lastebilene stammer nok fra lasten ombord på "Donau" da skipet ble satt på grunn ved Skiphelle etter at ladningene til Max Manus & co gikk av for tidlig.
http://www.skovheim.org/located/akershu ... /donau.htm

Hadde vært morro å ha sett fraktlista for Donau til denne turen hvis den ennå eksisterte.

For Donaus fraktliste for den siste turen, se
Fraktliste
Mvh
Tormod
Edgar

Her i Ålesund , fikk mange entreprenører som hadde sikret seg Tyske etterlatenskaper som lastebiler m tipp , en dag beskjed om å stille opp på tollbukaia.

Der ble de fratatt de Tyske bilene , og utlevert Engelske biler som hadde vært brukt i krigen andre plasser.

Min kilde Kåre Breivik: sa at han hadde en fin Tysk Bussing med hydraulisk tipp , som nå ble byttet ut til et Engelsk ørkenkjøretøy med sveivetipp.

De beslaglagte bilene ble tatt med av det Engelske skipet ut i Breisundet , og der dumpet overbord.

Dumpeplassen er på stor dybde , og hva jeg forstår har dette skjedd andre plasser i Norge.

Edgar
Frem med vår nære fortid
- før den blir glemt for alltid!
BunkersBaard

Edgar wrote:Her i Ålesund , fikk mange entreprenører som hadde sikret seg Tyske etterlatenskaper som lastebiler m tipp , en dag beskjed om å stille opp på tollbukaia.

Der ble de fratatt de Tyske bilene , og utlevert Engelske biler som hadde vært brukt i krigen andre plasser.

Min kilde Kåre Breivik: sa at han hadde en fin Tysk Bussing med hydraulisk tipp , som nå ble byttet ut til et Engelsk ørkenkjøretøy med sveivetipp.

De beslaglagte bilene ble tatt med av det Engelske skipet ut i Breisundet , og der dumpet overbord.

Dumpeplassen er på stor dybde , og hva jeg forstår har dette skjedd andre plasser i Norge.

Edgar
Fortalte kilden din grunnen til dette?? maskin er maskin, å hate en er for meg uforståelig??!!, som om jeg skulle bytte alle Bmw'ene i Ladaer for så å dumpe dem (frister)
Hilsen Bård.
StigG

Alt som var tysk skulle dumpes, så det ikke skulle være behov for deler, og dermed grunnlag for fortsatt tysk produksjon.
Dessuten var det plutselig mange hundre tusen alierte som trengte arbeidsplasser.
MVH

Stig G
Edgar

Det var det min kilde mente: Nå skulle de allierte levere deler. mange soldater kom tilbake og skulle ha arbeid.

Far min reiste rundt og kjøpte opp brakker og feltkjøkken , som blei demontert og sendt til Finnmark/Troms.

Han sa at flere plasser der de demonterte brakkene , ble utstyret som var i brakkene stående ute under åpen himmel. Slik som aggregat,lys og utstyr som ikke var å få kjøpt.

Ulltepper med Adolfskråka på blei brent , når det ikke var mulig å få kjøpt ulltepper. Historie fra en svunnen tid. Heldigvis.

Edgar
Frem med vår nære fortid
KGJ

Har også lignende historier fra Florø, splitter nye strømagregat som ikke var blitt montert vart dumpet på havet.
Flora krigshistorielag
Edgar

Hei

Seierherren skriver historien og reglene.

Og det er vel kanskje eneste fordelen??

Edgar
Frem med vår nære fortid
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”