Vesterøya fort skal "legges ned" igjen

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Tarjei

Veldig bra!
Yngvar

Saksbehandler i Kommunen blir kontaktet i dag da rivingen er søknadspliktig. Historielaget og Foreningen Gamle Sandefjord, kontakter kommunen og Fylkeskommunen. Samt at det er skrevet en Leder artikkel i Sandefjords Blad i dag som forlanger at fortet sikres men ikke rives eller fylles igjen.
Men så fort snøen går så er det befaring på Vesterøya fort for intereserte firma som vil være med på og gi anbud til Skifte eiendom.

Hvor mye det vil koste å fylle igjen alle løpegravene som ligger på toppen av fortet uten annen adkomst en bratte trapper, vet ikke jeg, men dyrt blir det.

Mvh
Yngvar
Even H

.
Last edited by Even H on 14 Jan 2019 18:01, edited 1 time in total.
Yngvar

Nå er det en gruppe på Facbook med 600 medlemmer som er imot riving av Folehavna.
http://www.facebook.com/home.php#/group ... 889&ref=nf

Mvh
Yngvar
Knut Ø.

Yngvar wrote:Samt at det er skrevet en Leder artikkel i Sandefjords Blad i dag som forlanger at fortet sikres men ikke rives eller fylles igjen.
Leiaren kan lesast her: http://www.sb.no/article/20090126/LEDER ... MENINGER03
Yngvar

Jeg trenger litt hjelp av dere på forumet som er på Facebook, kan dere melde dere på gruppa som ikke vil fylle igjen Folehavna fort, vi er nå 780 stykker og Sandefjord Blad skal lage en artikkel om dette så det er viktig at vi er flest mulig. Gjør det nå!

Takk

Mvh
Yngvar
molich

Yngvar wrote:Jeg trenger litt hjelp av dere på forumet som er på Facebook, kan dere melde dere på gruppa som ikke vil fylle igjen Folehavna fort, vi er nå 780 stykker og Sandefjord Blad skal lage en artikkel om dette så det er viktig at vi er flest mulig. Gjør det nå!

Takk

Mvh
Yngvar
Okay, jeg gjør mer enn gjerne det, Yngvar.

MVH Morten C.
Yngvar

Kanmpen fortsetter. Det var nesten en helside i Sandefjords Blad idag med hovedvekt på Facebook oppslaget der det er 789 deltagere mot riving av Folehavna fort. Det kom også fram at hytteierene ikke vil fylle igjen noe, bare få sikret tak som faller sammen. Det er hytteierene som eier hele området der fortet ligger. Selve fortet er kulturminner.
Det blir heldigvis ikke gjort noe der ute nå på grunn av store mengder snø, slik at de som skal gi anbud på rivingen ikke kommer til.

Jeg håper de ikke gjør annet en å tette hullene, men jeg tviler. Sandefjord Kommune må godkjenne slike jobber så det er viktig å påvirke de også.

Mvh
Yngvar
Yngvar

Fremdeles er ikke noe avgjort enna. En artikkel til i Sandefjord blad idag, samt at det kommer et intrvju av meg i Vestfoldseninga på mandag. Det kommer også en artikkel i avisa om Camilla som har startet facbook gruppa om å ta vare på fortet, nå med over 1600 medlemmer.

Det har kommet utrolig mange positive tilbakemeldinger fra folk i Sandefjord, så det viser et stort engasjement.
En annen positiv ting er at riksantikvaren har bekreftet at Oddane fort i Nevlunghavn er fredet og skal brukes som museum, men dette er også et argument de bruker for å rive ned alt annet i området. Det neste er vel Torås fort?

Avis artikkelen fnner du her: http://www.sb.no/section/MENINGER/1202

Mvh
Yngvar
Benjaminsen

Yngar: Veldig bra innlegg i SB!!!
Yngvar

Nå er det avgjort, ennå et fort blir slettet, Vesterøen fort skal sikres. Alle fire kanonstillingene har to ammobunkere og en personellbunker, delvis laget i betong eller sprengt inn i fjellet. Disse sprenges bort og såes til med gress.
Løpegravene blir fylt igjen eller sprengt bort, men de påstår at det blir nok "spor" igjen slik at vi kan se at det har vært et fort her. (?)
Det jeg er mest skuffet over er Sandefjord kommune som ikke tar ansvar og tar vare på dette for sine innbyggere.

Her finner du den siste artikelen med dødsdommen over fortet: http://www.sb.no/article/20090224/NYHET ... 46317/1158

Det er en trist dag for oss som intereserer oss for de kulturminnene et fort er.

Mvh
Yngvar
Attachments
Dette sprenges bort og fjernes
Dette sprenges bort og fjernes
CIMG2449.JPG (222.48 KiB) Viewed 1189 times
Denne sprenges bort og såes til med gress
Denne sprenges bort og såes til med gress
CIMG2519.JPG (253.45 KiB) Viewed 1189 times
Disse fylles igjen eller sprenges bort
Disse fylles igjen eller sprenges bort
CIMG3025.JPG (284.02 KiB) Viewed 1189 times
Jon-Vegard

Jeg gråter. Er glad jeg fikk tatt masse bilder sist jeg var der.
Mvh.
Jon-Vegard
Erik H
Site Admin

synd med dette. tar du deg en video runde på tomta før det blir slettet av kartet? jeg bruker å kjøre en video fra A til Å.. sveiper kameraet ofte (av og til 360 grader). snakker til meg kameraet for å opplyste hva man ser. teller opp skritt, teller opp trappetrinn etc. video dokumentasjon er svært viktig! Håper det er ennå litt tid til å få til noe på en fin dag

Erik H
Knut Ø.

Veldig tragisk. Eg kjøper ikkje dei argumenta som dei kjem med. Slik som det ser ut på bilder så er dette bunnsolide saker som ikkje står i fare for å kollapse. Om det derimot skulle finnast andre objekt som er farlige kunne dei nøgd seg med å sikre dei.
Tragisk. Veldig tragisk.

At Skifte og Forsvarsbygg seier svart på kvitt at dei i størst mulig grad søker å ivareta organisasjonars/enkeltpersonars/foreningars interesser ser ut til å være rein løgn og propaganda.
Yngvar

Det skal jeg gjøre Erik, så fort snøen går skal jeg bruke noen dager der ute.
Har også fått til en deal med Skifte nå, om at jeg skal bli kontaktet hver gang de åpner en bunker, før de river den. Dermed kan jeg få målt opp og tatt bilder innvendig. Mye av dette skjer på dagtid så jeg håper at andre i Vestfold kan hjelpe til med dette også.

Mvh
Yngvar
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”