Tur til Horten 17. Januar

Her kan vi alle legge ut informasjon, spørsmål og svar vedrørende kystfort/bunker aktiviteter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Ja de brakkene du ser på siste bilde er tyske, men de hvite fuglene i vannet er svaner :D
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

ser at vidvinkelen har kommet i bruk der ja Erik :) flotte bilder!
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
Natter
Posts: 6387
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Vedr. 2009_horten_5.jpg: Er en stund siden sist jeg var der, og får ikke bildet helt til å stemme, men er dette den gamle gymsalen til befalsskolen (BSMA / BSS)?
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Natter wrote:Vedr. 2009_horten_5.jpg: Er en stund siden sist jeg var der, og får ikke bildet helt til å stemme, men er dette den gamle gymsalen til befalsskolen (BSMA / BSS)?
Ja dette er den gamle gymsalen, kalles også eksersershuset.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

På veien ned langs kanalen kom det frem spørsmål om hvorvidt den gamle batterifabrikken er lager under krigen.

Har funnet ut at fabrikken er startet 1922 med det formål å lage og vedlikeholde batteriakumulatorer til ubåter for marinen.
Dermed er den pre krigs og ingen ting tyskerene bygde, men det er jo mulig at de benyttet utstyret i sine ubåter.
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Erik H skrev:
Gruppenbilde ved Horten alarm batteri.
Har du navn på personene på bildet? Litt moro å kunne koble ansikter til de navn vi ser her på forumet... Hadde vært litt ålreit om det kunne latt seg gjøre PDT_Armataz_01_18

Mvh.

Kai
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3500
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Kjenner ikke alle, men hadde vært hygg hvis folk selv sa hvem de var (kanskje noen ønsker å være litt anonyme.. hva vet jeg). Han store fyren midt på bilde som har et kne plantet i jorda er iallefall meg.

Erik H
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Mann i kamojakke er meg.

Mvh
Yngvar
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Han som står bakerst til venstre i bildet med sort jakke og grønn lue, det er meg :)
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Jeg står til venstre for Yngvar.
Mvh
Tormod
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Godt synlig, i rød lue, er meg.
--
Tommy
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Moro å kunne koble navn til ansikter her på forumet for en gangs skyld :) Hei hei til dere alle! Tror nesten jeg er den eneste her med bilde av meg selv i avataren min, så det var gøy å få plassert noen navn og ansikter sammen. Takker...

Mvh. Kai
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Jeg står med stripete skjerf på venstre side...
Slogumtor
Posts: 8
Joined: 22 Jan 2009 0:11

Stutzpunkt wrote:Her er et litt bedre kart. Har plottet inn litt ekstra informasjon fra b.la KTB'n til See.kdt Oslofjord som viser noen tyske installasjoner i Horten og omegn.

Passasjene inn og ut av til Horten var og er ennå preget av to veier; forbi Falkenstein i nord og Borre i sør. I sør gikk det Panzerhöckerhindernisser ("Hitler-tenner") fra kysten og opp til området rundt Borre kirke. Det meste rundt Borre er helt borte idag, men det er skrevet en god artikkel om stillingene her i "Borreminne" fra 2006, legger også med to bilder fra samme artikkel.

Stillingene på Falkenstein er litt mer spredt og tar en stund å gå til, men vi satser på å få plass til noen av de på turen, fullstendig turprogram kommer rundt den 12.
Hva er de to spørsmålstegnene i og ved Borrevannet?
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Ett littegranne forsinket svar, men de spørsmåltegnene hører til ordet "Seekommandantenstand" og plasseringen til den PDT_Armataz_01_18
Mvh
Tormod
Post Reply

Return to “Aktiviteter / Turer / Møter”