Schweres Infanterigeschütse

Alle spørsmål om kystfort kanoner og andre våpen legges her. Når nok interesse rundt ett våpen er nådd vil den legges under på kanoner/våpen

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Noen som vet hva "Schweres Infanterigeschütse" betyr eller er for noe??


Inge S
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

15cm Schweres Infanterigeschütz

Denne bl.a:

http://ww2photo.mimerswell.com/tanks/d/ ... /sig33.htm

:)
mvh Atle M
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Er det så å forstå at Schweres Infanterigeschütz er det samme som selvdreven felthaubits?? Finnes skytset i flere kalibre?

Inge S
simonorch
Posts: 212
Joined: 04 Aug 2007 13:54
Location: Asker

Nei det er ikke korrekt. Linken over viser en schwere infanteriegeschütz 33 på en Pz.38(t) chassis.

Nederst på følgende link ser du 2 bilder av en 'SIG 33'
http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Waf ... chutze.htm

Det var i utgangs punkt 2 typ av infanteri haubitser, en tung også sig 33 kal.15cm og en lett som du også ser på linken.

Disse var infanteriets egen artilleri og det var 2 sig 33 på hver 'vanlig' infanteri regiment. Vanligvis plassert på den 13 kompani i regimentet.

Det finnes flere sig 33 her i Norge, kjenner til 2 på Setermoen i Troms og 1 ved krigsmuseet på Kvam (i hvertfal siste gang jeg var der for mange år siden)
User avatar
Natter
Posts: 6387
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

simonorch wrote:1 ved krigsmuseet på Kvam (i hvertfal siste gang jeg var der for mange år siden)
Jeg la ikke merke til den da jeg var der sist sommer...?
simonorch
Posts: 212
Joined: 04 Aug 2007 13:54
Location: Asker

Vel det var nok i 1997 jeg var der, den stå på uteside av museet da. PDT_Armataz_01_05
User avatar
Natter
Posts: 6387
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

simonorch wrote:Vel det var nok i 1997 jeg var der, den stå på uteside av museet da. PDT_Armataz_01_05
Det eneste skytset jeg så var kanonen på vedlagte foto...
Attachments
Kvam_2.jpg
Kvam_2.jpg (104.74 KiB) Viewed 587 times
Kvam_1.jpg
Kvam_1.jpg (96.6 KiB) Viewed 587 times
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Vel det var nok i 1997 jeg var der, den stå på uteside av museet da.
Var ikke noe der for to år siden heller. Stod noen på museet på Dombås, kan det være en av de ?
mvh
Paul S.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Paul S. wrote:
Var ikke noe der for to år siden heller. Stod noen på museet på Dombås, kan det være en av de ?
mvh
Paul S.
Mener det bare stod en komplett kanon i denne størrelsesorden ved museet på Dombås i 2007, en 10,5 cm Le Fh 18/40 som har vært brukt som mål for panservernvåpen på skytefeltet på Hjerkinn.


.
Attachments
10,5 cm Hind Leir Dombås.jpg
10,5 cm Hind Leir Dombås.jpg (138.6 KiB) Viewed 517 times
Last edited by Arquebus on 10 Jan 2009 13:51, edited 1 time in total.
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Natter wrote:
simonorch wrote:Vel det var nok i 1997 jeg var der, den stå på uteside av museet da. PDT_Armataz_01_05
Det eneste skytset jeg så var kanonen på vedlagte foto...
Bilde Kvam_2 viser SIG 33.
Det kan være verdt å merke seg at infanteridivisonene i Norge stort sett ikke hadde tungt infanteriskyts i oppsetningene. Tror det fantes mindre enn 10 skyts i Norge av denne typen (lenge siden jeg talte opp alt skyts, så jeg tar det på husken).
JEF
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Mener det bare stod en komplett kanon i denne størrelsesorden ved museet på Dombås i 2007, en 15,5 cm Le Fh 18/40 som har vært brukt som mål for panservernvåpen på skytefeltet på Hjerkinn.
Stemmer nok det. Har ikke foto tilgjengelig, men mener å huske det stod flere kanoner der, om ikke av samme type.
mvh
Paul S.
martylee
Posts: 12
Joined: 29 Aug 2010 9:06

Hei!

beklager å avspore diskusjonen noe, men håper på tilgivelse.

Hvordan er åpningstid på museet på Kvam og er det noen som kan kontaktes for en privat omvisning. (Tipper åpningstiden er kort)

Er det noe museum på Dombås for tiden? Jeg vet at kommunen jobber med å få til nytt når forsvaret flytter ut av sine lokaler neste år.

Mvh

Marty, Hamar
petter
Posts: 108
Joined: 26 Mar 2008 11:20

martylee wrote:Hei!

beklager å avspore diskusjonen noe, men håper på tilgivelse.

Hvordan er åpningstid på museet på Kvam og er det noen som kan kontaktes for en privat omvisning. (Tipper åpningstiden er kort)

Er det noe museum på Dombås for tiden? Jeg vet at kommunen jobber med å få til nytt når forsvaret flytter ut av sine lokaler neste år.

Mvh

Marty, Hamar
Museet i Dombås holder til i gamle Hinden Leir, som ikke er militært, men eid av kommunen. Så om forsvaret skal ut noe sted, så spiller det ingen rolle for Dombås Krigsminnesamling.

Skal HV-skolen flytte ut av leiren sin btw?

Petter
lilje
Posts: 700
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Det er vel ikke noen planer om å flytte ut HV-skolen (i dag offisielt navn Heimevernets Skole- og Kompetansesenter [HVSKS]) fra Dombås???? (Mange gode minner derfra). Eneste annen større militære installasjon på Dombås trodde jeg var AMDOM, Ammunisjonslageret på Dombås (som var litt hysj-hysj) som ble lagt ned for ca. 5 år siden? Tror det nå brukes av sprengstoffindustri som lager.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Har ikke hørt noe om at hvsks skal flytte, de sa ikke noe om det når vi var der på kurs i fjor :)
Post Reply

Return to “KYSTFORT - KANONER OG ANDRE VÅPEN”