Kilde: Wikipedia. Det var vel vanlig i kriegsmarine og oppkalle skip og fort etter tyske generaler.Gerhard Johann David von Scharnhorst (født 12. november 1755 i Bordenau, i dag Neustadt am Rübenberge, død 28. juni 1813 i Prag) var en prøyssisk general og politiker, kjent for sitt forfatterskap, sine banebrytende hærreformer og sitt lederskap under Napoleonskrigene.
Kystfort Quiz
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- Attachments
-
- Gerhard_von_Scharnhorst.jpg (16.11 KiB) Viewed 1413 times
Flora krigshistorielag
Det ser ut som OP bunkeren som ligger på Aksla i Ålesund, i tilknytting til Btl.Gefechtsstand bunkeren. Men avdeling vet jeg ikke, bunkeren's design sier jo Fest.Btl eller Divisions Gefechtsstand. Lurte litt på om det kunne være Art.Gr. Aalesund også....J E F wrote:Hva er dette?
(Lokalisering OG avdeling)
Flora krigshistorielag
Må godkjenne det.KGJ wrote:Det ser ut som OP bunkeren som ligger på Aksla i Ålesund, i tilknytting til Btl.Gefechtsstand bunkeren. Men avdeling vet jeg ikke, bunkeren's design sier jo Fest.Btl eller Divisions Gefechtsstand. Lurte litt på om det kunne være Art.Gr. Aalesund også....J E F wrote:Hva er dette?
(Lokalisering OG avdeling)
Dette var et design som ble mye benyttet av Fest.Pi.Stab 22. Kommandoplassene på Helland, Bjørnøy og Ellingsøy, samt Artillerigruppekommandoplassen på Aksla, som bildet viser, er blant de stedene denne løsningen ble brukt.
JEF
Kor er bildet tatt?
- Attachments
-
- IMG_4056.jpg (29.65 KiB) Viewed 1339 times
Flora krigshistorielag
Hm... Bare ikke dette er i Nyhavna i Trondheim....
"Røykleggingsmoloen"
Erik
"Røykleggingsmoloen"

Erik
Det er korrektErik E wrote:Hm... Bare ikke dette er i Nyhavna i Trondheim....
"Røykleggingsmoloen"
Erik

Flora krigshistorielag
Da tror jeg du må spørre Jørn i en av Trondheim trådene... Var han som fortalte meg om dette tidligere i sommer!
Neste bilde tok jeg ut vinduet under en flytur i sommer
Hvilket Kystfort ser vi her?
Neste bilde tok jeg ut vinduet under en flytur i sommer

Hvilket Kystfort ser vi her?
- Attachments
-
- Luftfotoquiz.jpg (116.03 KiB) Viewed 1298 times
Stemmer 
Tatt under innflygning til Sola!
Erik

Tatt under innflygning til Sola!
Erik