Arkiver

Egen kategori for originale kilder. Har du liggende dokumenter, bilder, tegninger osv. som samler støv i ditt arkiv så er dette plassen for deg som ønsker å dele disse med andre. Husk: "Information not shared is lost"

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

I forbindelse med at jeg undersøker kystfortene på sørlandet, så skulle jeg gjerne hatt litt tilleggs informasjon som ikke er mulig å finne på nettet.

Jeg sitter på noen etteretningsrapporter for sørlandet, men mangler blant annet en oppsumering over hva som var status på fortene ved krigsavsluttning.

Det jeg lurte på er hvor kan jeg finne følgende informasjon og hvor lett er dette å få tilgang til?

Direktoratet for findtlig eiendom, lister overgitt, solgt matteriell.

Personal lister, tyske tropper.

rapporter ang våpenoppsett pr kystfort.

returnert matteriell til alierte land.

alierte flyrapporter, etteretnigsflyvninger, flyfoto.

Tyske kamprapporter, nedskytninger, Alarmer i forhold til overflyvninger, krigsdagbøker.

Werner
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Hei!

Bare et lite tips ang. oppgjørsrapporter for lokale grunneiere, her kan man finne mye. Inne på Riksarkivet på Sognsvann utenfor Oslo har man en perm som heter "Forsvarsdepartementet – Oppgjørsarkivet 1940 – 1945." som dekker alle fylkene.

Samtidig kan kanskje DKS (hos Statsarkivet i Kristiansand) sine ex-tyske minekart vise noe informasjon om avdelinger og stillinger, iallefall på kystfortene. Grensen mellom DKS og DKØ gikk et sted rundt Arendal, så evt. du må kanskje inn på Riksarkivet for å se minekartene fra DKØ for enkelte av områdene.

mvh
Tormod
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Allierte flyfoto finnes hos: The Aerial Reconnaisance Archives, vet ikke helt hva som er skjedd med nettsidene deres, jeg kan ikke finne en link som virker lenger.....

Litt om Bannf's flyaktivitet her: http://www.scotshistoryonline.co.uk/sorties.html

Ellers finnes det en del foto og rapporter fra angrepene, dersom en vet hva en er ute etter kan man henvende seg til The National Archives:
http://www.nationalarchives.gov.uk

AIR 26 mappen inneholder en del fra vestlandet sept 1944 - mai 1945.
Flora krigshistorielag
steinaos
Posts: 2
Joined: 01 Dec 2008 15:04
Location: Trondheim

Er det noen som har kjennskap til arkivet: Deutsche Dienststelle i Berlin? Innsyn, tilgjengelighet, osv..
Post Reply

Return to “Arkiv- og dokumentasjonskategori”