Tar du backup av filene dine?

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Thomas L

For et par uker siden skjedde jo selvfølgelig det som man aldri vil skal skje,
men som man stadig hører andre har opplevd, pc'en tar kveld!
Alt bare blir svart og ingenting fungerer, da lurer man jo fort på om alle filene er borte og. ?
Jeg tar sikkerhetskopi av filene fra tid til annen, men er nok litt for sløv der.
Når man tenker på hvor mye bilder og dokumenter som man har lagret
så er det uten tvil verdt å bruke litt tid på å ta en kopi inni mellom.
Nå gikk det heldigvis bra denne gang, bare hovedkortet som tok kveld.
Flere som kjenner seg igjen?

Thomas L
Attachments
Illustrasjonsbilde
Illustrasjonsbilde
Pc i full fyr.jpg (32.64 KiB) Viewed 559 times
Tarjei

Hysj, med deg, nå kjente jeg plutselig den dårlige samvittigheten komme snikende igjen. PDT_Armataz_01_07
Problemet er at jeg har egentlig ingen god løsning for backup. Å brenne herligheten over på dvd forflytter jo bare problemet, for dvder er jo sårbare saker, og har begrenset levetid. I mitt tilfelle hadde nok dvden forsvunnet i resten av rotet. Online backup stoler jeg egentlig ikke på, og de gode løsningene er ofte dyre. Skal kjøpe meg en ekstern harddisk snart, men hva om den ryker?
Thomas L

Vell, bruker selv en ekstern harddisk og synes det er en sikker måte,
skal jo være noe uheldig hvis den og disken på maskinen svikter samtidig.

Thomas
werner wernersen

Hei

sier vel ja begge deler, ekstern hardisk + at jeg har alle dokumenter på cd/dvd i tillegg, deler gjerne opp i områder kystfort og brenner over på cd etter det.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Yngvar

Jeg har fire datamaskiner hjemme, og en av de står i et kleskap uten skjerm, tastatur et... og har installert windows home server. Meget enkelt, alt blir tatt backup av hver dag automatisk... på tre like hardisker...og jeg kan komme inn på den over hele verden. Kjøp en Homeserver maskin til 3900 og du er meget godt sikret.

Mvh
Yngvar
TommyG
Site Admin

Huff, kjenner meg igjen der ja. Har/Hadde en "filserver" her der jeg har alt av filer lagret. Den har i noen år nå, stått på en hylle på kontoret her. Har selvsagt hatt etterhvert ganske mange disker som har røket oppigjennom, så jeg kjører dobbelt opp med disker i den, som speiler alt innholdet fra en til den andre automatisk (RAID). Men, for en ukes tid siden, bestemte tydeligvis hyllen seg for at den hadde fått nok, og hele maskinen deiset i gulvet fra 1.5 meters høyde. Heldigvis overlevde iallfall en av diskene i den, og jeg stakk ut og kjøpte meg en ekstern harddisk samme dag, som jeg kan kopiere ut ting på litt mer periodisk :D
--
Tommy
rhandber

jeg har en ekstern disk jeg bare bruker til bilder, når jeg ikke skal overføre over til den så er den ikke koblet til verken pc eller strømnett. det beste er nok uansett å ha det man trenger bakup av på iallefall to, kanskje også 3 plasser, så er man lit sikrere iallefeall :)
MVH

Roar Handberg

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=349478 (HP Home Server)
Kjøp med ekstra disk, så har du to disker som speiles, slik at du ikke mister data ved disk-kræsj.

Eller:
http://www.obcn.no/ (Online backup)
Da mister du ingenting hvis din eksterne disk skulle kræsje, eller huset brenne ned.

Petter
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”