Tur til Folehavna fort 19. Oktober

Her kan vi alle legge ut informasjon, spørsmål og svar vedrørende kystfort/bunker aktiviteter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

TommyG
Site Admin

Benjaminsen wrote:Har blitt forkjøla, men hvis jeg ikke blir dårligere, så er jeg klar imorgen. Hvor mange blir vi?
Har vært forkjøla hele uka nå. Kan ikke la slike smålige hensyn komme i veien ;-)
Jeg kommer iallefall.
--
Tommy
Stutzpunkt
Moderator

Benjaminsen wrote:Har blitt forkjøla, men hvis jeg ikke blir dårligere, så er jeg klar imorgen. Hvor mange blir vi?
Har vært forkjøla hele uka nå. Kan ikke la slike smålige hensyn komme i veien ;-)
Jeg kommer iallefall.

Det er den riktige ånden! PDT_Armataz_01_18
Mvh
Tormod
Erik E
Site Admin

Det er den riktige ånden!
Slik at alle andre blir smittet ;-)

E
Benjaminsen

Da har vi en plan. Vi hiver innpå noen Ibux, Paracet o.l. imorgen og så møtes vi imorgen. PDT_Armataz_01_36
Stutzpunkt
Moderator

Erik E wrote:
Det er den riktige ånden!
Slik at alle andre blir smittet ;-)

E
Jeg tror den friske sjøluften kombinert med interessante betongkonstruksjoner vil gjøre underverker for immunforsvaret :)
Mvh
Tormod
Stutzpunkt
Moderator

Her kommer det noen veldig ferske bilder fra turen i dag, vi ble totalt 6 stykker og været var helt på vår side med sol hele tiden.

Det som var interessant å se der ute var at mye av den orginale bygningsmassen ennå var intakt. Dessuten den nesten kunsteriske utformingen på mange av stillingene rundt fortet som man finner flere steder rundt i denne delen av Vestfold. I motsetning til endel av de andre kystfortene i området er stillingene mer spredt i landskapet med stadige nye overraskelser rundt neste svaberg.
Attachments
Noen som brukte det fine høstværet for en båttur.
Noen som brukte det fine høstværet for en båttur.
folehavna-speedbåt.JPG (76.37 KiB) Viewed 2036 times
Her og der finner man rester etter de tyske "leieboerene"
Her og der finner man rester etter de tyske "leieboerene"
folehavna-skrift.JPG (127.68 KiB) Viewed 2036 times
Den eneste av de fire opprinnelige tyske stillingene som ikke ble endret til 10,5 SK/C 32 i 1958.
Den eneste av de fire opprinnelige tyske stillingene som ikke ble endret til 10,5 SK/C 32 i 1958.
folehavna-stilling.JPG (103.35 KiB) Viewed 2036 times
Man ser hvordan man gjort stor flid med å "integrere" stillingen inn i svaberget.
Man ser hvordan man gjort stor flid med å "integrere" stillingen inn i svaberget.
folehavna-mg-2.JPG (61.29 KiB) Viewed 2036 times
folehavna-mg.JPG
folehavna-mg.JPG (115.92 KiB) Viewed 2036 times
Den spesielle heve/senke flak-stillingen.
Den spesielle heve/senke flak-stillingen.
folehavna-flakstilling.JPG (80.88 KiB) Viewed 2036 times
En av de veldig mange enkeltmannshullene på fortet.
En av de veldig mange enkeltmannshullene på fortet.
folehavna-enmannshull.JPG (141.71 KiB) Viewed 2036 times
Orginal tysk brakke gjort om til sommerhytte.
Orginal tysk brakke gjort om til sommerhytte.
folehavna-brakke.JPG (137.86 KiB) Viewed 2036 times
Gjengen som var med på turen foran en fjellinngang.
Gjengen som var med på turen foran en fjellinngang.
folehavna-inngang.JPG (134.08 KiB) Viewed 2036 times
Dette som faktisk er Folehavna.
Dette som faktisk er Folehavna.
folehavna.JPG (73.21 KiB) Viewed 2036 times
IMG_6700.jpg
IMG_6700.jpg (92.24 KiB) Viewed 2025 times
Mvh
Tormod
Erik H
Site Admin

Hei, dette var flott bilder. ser ut som dere hadde en fin tur med mye flott å se på. Ikke ofte man ser så flotte sol bilder langt ut i oktober.

Erik
Yngvar

Kjempetur, takk til Tormod og dere andre. Vi gikk faktisk i fem timer, avbrutt av en pause. Når Tormod er med skal han absolutt grille, også det denne gangen. Han fant en fin ammonisje i kanonstillingen der pølsene ble tilberedt.
Vi venter på neste tur

Mvh
Yngvar
Attachments
DSC08692.JPG
DSC08692.JPG (255.22 KiB) Viewed 1985 times
Engansgrillen i nisjen til venstre
Engansgrillen i nisjen til venstre
DSC08691.JPG (332.91 KiB) Viewed 1985 times
Stutzpunkt
Moderator

Når man studerer rester av en spesifikk kultur fra et visst land (for noen ukultur) så er det jo greit å ha med seg noe spisbart som faktisk kommer fra samme land :wink:

Må forresten også takke deg Yngvar for veldig interessante hefter, fikk sett igjennom de litt mer igår da jeg kom tilbake.
Mvh
Tormod
Benjaminsen

Enig med deg Tormod. Heftene var veldig bra, kikket også gjennom de i går kveld. Noen spørsmål ble besvart, mens nye dukket opp. Nye ting å sjekke opp på neste tur :)
TommyG
Site Admin

Veldig flott tur ja, og kjempeheldig med været :D. Spørs om det ikke hadde vært like trivelig å tusle rundt der ute i 5 timer i sterk vind og regn slik været er i dag.
Har lagt inn en del av de stillingene vi var innom i kartet på http://kystfort.gildseth.com/index.php? ... ocation=16 . Begynner å bli litt sent nå, så tenker jeg får vente til i morgen med å studere heftet og kartet vi fikk av Yngvar, for å legge til de 2 resterende kanonstillingene, mm, samt rette opp ev. ting jeg husker feil :-)
--
Tommy
Post Reply

Return to “Aktiviteter / Turer / Møter”