2007 - Stengte dører på fjell?

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Det er nesten litt utrolig å lese at det kanskje heller ikke i 2007 blir noe utstrakt guiding på fjell festning. Med så mange som er interesert må det vel være økonomisk ansvarlig å ha noen guider der på sommer jobb?

Erik H
Attachments
stengte_dorer_paa_fjell.jpg
stengte_dorer_paa_fjell.jpg (111.45 KiB) Viewed 185 times
User avatar
treklogg
Posts: 34
Joined: 10 Dec 2006 15:34
Location: Tofterøy, Sotra
Contact:

Det var sørgjeleg å lesa om! Men det er nok (som vanleg) mykje kommunen sin feil.
Men etter planen skal SØF arrangera opa dag på festningen 03. juni i år. Då vil det vera opa for publikum.
Svein Inge
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

En dag er vel lite for et slikt stort anlegg, men kommunen har da vel ikke så mye mer med fjell festning å gjøre nå ettersom at det er det nye stiftelsen som skal ha styre og stell? l

Erik H
User avatar
treklogg
Posts: 34
Joined: 10 Dec 2006 15:34
Location: Tofterøy, Sotra
Contact:

Foreløpig so trur eg ikkje stiftinga er komen heilt godt i gang.
Men eg får vel sjå det lyse i situasjonen og vona på nokre ekstra kroner til SØF. :D
Svein Inge
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei
Nå gikk det utrolig mye tid vekk i diskusjoner om hvordan denne stiftelsen skulle være og da kommer man lett i en slik situasjon.
Og legge ett egg i lokalpressen der man med antydninger om at det offentlige skal ta ansvar synes jeg lite om. Å holde visninger der oppe hver helg tror jeg uansett er helt urealistisk da det vil koste for mye av både tid og penger. Man kan holde oppe kafeen noen timer hver søndag, det koster ikke all verden, og med omvisning en gang i måneden til faste klokkeslett. Med de visningene for større lag og grupper, og en åpen dag i tillegg så skulle det dekke behovet. Man kan jo uansett ikke holde åpen kafe og la folk vandre fritt nedi der. Så holder man åpen tre timer og slipper til en gruppe hver hele time så er vel det overkommelig. Hvis ikke man har veldig interesse for det så tror jeg en time der nede er nok for de fleste.
Nå er jo all fokus rettet mot tunellanlegget mens resten av området har forfalt og blitt systematisk plyndret. Dette vil øke på i tiden framover pga. av øket trafikk. Så en innsats på overflaten er på sin plass. Det vil sikkert være interesse også for guidete turer i festningsområdet da dette har noen artige detaljer som sikkert har interesse for de besøkende.
mvh
Paul S.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Det er jo alltid mulig at man har en skjult agenda for å finne ut om man kan få flere ressurser ved å legge ut slike rykter, men håper i bunn og grunn at man finner ut av dette slik at det blir åpent i sommermånedene på festningen.

Selv får jeg mange eposter om når jeg skal arrangere neste tur til FF PDT_Armataz_01_07 Hadde jeg bodd i Bergen skulle jeg gjerne ha arrangert hver uke!

ErikH
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

vel her er siste nytt angående fjell festning:

http://www.vestnytt.no/nyhet.cfm?nyhetid=3133

synes dette begynner og bli latterlig egentlig PDT_Armataz_01_02 med så stor interesse som det er på fjellanlegget så må noe gjøres snart.
mvh Atle M
Post Reply

Return to “HORDALAND”