Trenger hjelp i Bodø.

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Jensen
Posts: 4
Joined: 02 Oct 2008 18:32

Da jeg synes det er litt dumt at alt som ligger nedgravd rundt i skoger og mark forsvinner med årene og ikke blir tatt vare på som minner for våre barn om en forferdelig tid under den 2 verdens krig,har heg gått til innkjøp av metall detektor og tenkte jeg skulle starte en ny hobby til kommende vår,lete etter og prøve og finne nedgravde tyske ting som hjelmer, belter, kors, diverse andre ting man kan grave opp og restaurere,i denne anledning trenger jeg hjelp fra eldre folk eller noen andre som vet plasser i Bodø og omegn som er verdt og undersøke med metaldetektor for og redde ting før det forsvinner helt!..ta gjerne kontakt med meg på mail jensenfrode@hotmail.com

på forhånd takk!
Jensen
Posts: 4
Joined: 02 Oct 2008 18:32

Det var jo ikke mye info her og få,kanskje man skulle hatt en tråd hvor evt samlere,relic letere kunne samlet litt info..

Mye ligger enda strødd rundt i landet som er verdt og ta vare på eventuelt gi til musem..
Jensen
Posts: 4
Joined: 02 Oct 2008 18:32

Kan jo nevne di funnene som er gjort til nå.

Tysk gassmaske (gitt til museet)
Tysk porselensfat
Tysk flaske med gass rensemiddel
Tysk Kors
Tysk beltespenne
Tysk ammo til K98
Tyske dokumenter (funnet i bunker)
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

morning jensen :)

du kan jo bare melde deg på siden vår som er dedikert til metallsøking,vi er endel ww2 interesserte der også :)

http://metaldetecting.ning.com/
mvh Atle M
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Jensen wrote:nedgravde tyske ting som hjelmer, belter, kors, diverse andre ting man kan grave opp og restaurere
Ein bør alltid vurdere preservering kontra restaurering. Ved å restaurere forsvinn ofte det autentiske.
Men sjølvsagt så heng dette saman med tilstanden på gjenstanden og i kva samanheng den skal eksponerast.

Det finns mange eksempel på mislykka restaureringar, eg var på eit museum ein gang der det bl.a. var tyske hjelmar som glinsa av klarlakk...
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

helt enig med deg Knut :)
mvh Atle M
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Restaurering av gjenstander er nesten utelukkende fy-fy i museer, i hvert fall om de er noenlunde seriøse. Da kan man heller lage en god kopi.

Opplever at det er en del personer som reagerer med overraskelse, og omtrent blir skuffet dersom det er museer som ikke vil mota gjenstander fra WW2. Husk at museer ikke har ubegrenset med plass. Kanskje har de 10 like gjenstander fra før som er i langt bedre stand enn de som blir tilbudt museet.

Inge S
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Jensen wrote:Kan jo nevne di funnene som er gjort til nå.

Tysk gassmaske (gitt til museet)
Tysk porselensfat
Tysk flaske med gass rensemiddel
Tysk Kors
Tysk beltespenne
Tysk ammo til K98
Tyske dokumenter (funnet i bunker)
Sto det noe spennende i de dokumentene du har funnet?

Mvh
Thomas
Jensen
Posts: 4
Joined: 02 Oct 2008 18:32

Da jeg ikke kan noe tusk har jeg fått di oversatt,di er også gitt til krigshistorisk museum i Bodø,det var frakt/fangst raporter til et bygg som heter seabird bygget på langstranda i Bodø "Frostfilet",disse ble funnet i en bunker under det bygget
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”