Kystfort Quiz
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- Jon-Vegard
Riktig. her er ett annet fra samme sted i annen vinkel. Observasjonsbunkeren midt i bildet. Din tur igjen Erik.
- Attachments
-
- Larvik 290608 006.jpg (251.21 KiB) Viewed 1664 times
Mvh.
Jon-Vegard
Jon-Vegard
Hvilken type kanon ser vi her?
- Attachments
-
- quizzzz.JPG (86.61 KiB) Viewed 1639 times
Mente Volven bak der....Men det er jo en tanks... Din tur Natter 

Tja...
Bildet er tatt på kaien nedenfor museet i mai 2004, kort tid etter at kanonen ankom fra Oscarsborg, altså før den ble satt sammen, sandblåst og malt...
Tror planen var å fikse opp litt i en av de gamle mørserstillingene i HKB 21/975 Hevnskjöl-Süd, men meg bekjent har dette ikke skjedd, så jeg antar at kanonen står ved museet...
Erik
Bildet er tatt på kaien nedenfor museet i mai 2004, kort tid etter at kanonen ankom fra Oscarsborg, altså før den ble satt sammen, sandblåst og malt...
Tror planen var å fikse opp litt i en av de gamle mørserstillingene i HKB 21/975 Hevnskjöl-Süd, men meg bekjent har dette ikke skjedd, så jeg antar at kanonen står ved museet...
Erik
Litt ot men, to slike står på veolia metall og miljø.
Er ikke det en sånn undervanns mine som settes på havets bunn og løses ut ved behov slik at den flyter opp ?
Så et bilde av en slik i en bok på bilioteket i dag.
Er ikke det en sånn undervanns mine som settes på havets bunn og løses ut ved behov slik at den flyter opp ?
Dette er nok skrot i dag ja...Espen K wrote:Litt ot men, to slike står på veolia metall og miljø.
Godkjenner den, selv om det ikke var helt presist (du skal være god om du får denne til å flyte opp... ;-) ).Espen K wrote:Er ikke det en sånn undervanns mine som settes på havets bunn og løses ut ved behov slik at den flyter opp ?
Bildet viser en Mk51 bunnmine fra US Mk 0 kontrollerbart minesystem. Ladning: Nesten 1600kg TNT.
Burde vel ikke øse ut for mye informasjon rett fra hukommelsen (den har en tendens til å feile...), men jeg mener dette systemet opprinnelig ble utviklet før/under krigen og primært brukt som havneforsvar av amerikanerne (minene kunne dog legges ut på opptil 90m og benyttes mot ubåter). Systemet omfattet også hydrofoner. Minene var utstyrt med sensor (forskjellige typer av magnetisk indusjonsstang - som den på bildet har), og systemet kunne derfor benyttes i automatisk modus som et "uavhengige" minefelt.
Norge fikk vel systemene som en del av Marshall-hjelpen fra USA, og benyttet det frem til begynnelsen på 90-tallet med noen mindre modifikasjoner (vi kuttet bla. ut induksjonsstangen etter en tid, og byttet ut hydrofonsystemet med det som ble utviklet for det ellers mislykkede M75-systemet på 80-tallet).
US Mk 0 ble også utvidet med forankrede LMk II miner fra det britiske CM-L systemet.
Både Mk51 og LMK II ble benyttet (etter omfattende oppussing og modifikasjon) i IDA-systemet, som aldri ble operativt før Kystartilleriet ble nedlagt.
I IDA-systemet, var LMk II minene (som en del av den omfattende sikkerhetsmessige oppdateringen) ombygd til sk. "pop-up" miner (som nok er det du tenker på). Der var minekuplene fastspent på ankeret, og ble først "poppet" ved en gitt beredskap. Dette var både av hensyn til økt sikkerhet mot minemottiltak som sveiping, men ikke minst ift. evt. brudd i forankringskabel og avdrift. Det er ikke få miner som har driftet avgårde fra minefeltene opp gjennom årene, og Forsvaret slo alltid konsekvent fast at det var snakk om ufarlige øvelsesminer folk fant i fjæra el. (jeg ville holdt meg langt vekk, mtp. hvordan avfyringsmekanismen var konstruert... :-O ).
Minene lå typisk ute i intervaller på 10 år (ofte lengre). før de ble byttet ut og vedlikeholdt. Det gikk stort sett bra i alle år, inntil det smalt ettertrykkelig på Rauøy i 91... (det var riktignok snakk om det britiske CM-L systemet, som var adskillig mer "primitivt" enn det amerikanske).
Vel, ikke meningen å skrive en hel avhandling. Du får ta over stafettpinnen

Last edited by Natter on 25 Oct 2008 20:16, edited 1 time in total.
Hvor ligger denne:
- Attachments
-
- IMG_9735_resize.JPG (141.8 KiB) Viewed 1480 times
Horten, tysk bunker med kikkertholdere mellom to norske gamle stillinger
Mvh
Yngvar
Mvh
Yngvar
Det var uffatelig korekt Yngvar, denne ligger på Hortenstangen.Yngvar wrote:Horten, tysk bunker med kikkertholdere mellom to norske gamle stillinger
Mvh
Yngvar
Da er det din tur.
- Attachments
-
- Slik ser den ut på innsiden.
- kikertbunker hortenstangen.jpg (79.17 KiB) Viewed 1440 times
Hva er dette og hvor er det?
Mvh
Yngvar
Mvh
Yngvar