Erik E wrote:Skulle gjerne bidratt, men vet liksom ikke helt hvordan jeg skal begynne...
Har du noen "prioriteringsrekkefølge" du følger?
Setter pris på det - du har nok veldig mye å bidra med vil jeg tro
Som nevnt ovenfor, var utgangspunktet norske festningsverk, som så ble utvidet med øvrige norske militærhistoriske steder (f.eks. grensebefestningene mot Sverige ol.), museer osv..
Mtp. ekstyske installasjoner, så er det primært kystfortene jeg ønsker å få på plass - alt annet (Flak-batterier, radarstillinger, marinebaser, flyplasser ol.) er ting jeg legger inn om/når jeg kommer over informasjon ifbm. "leting" etter fortene. Burde sikkert vært litt mer strukturert, men så langt er nok ting registrert ganske tilfeldig, og primært styrt av hva jeg faktisk har kommet over mens jeg f.eks. leser gjennom tråder her på forumet.
Nå som jeg har fått ryddet litt i listene (tro det eller ei... ;-) ), vil jeg kanskje forsøke å ferdigstille et område av gangen (f.eks. iht. inndeling av artillerigruppene). Det gjør jo listen mer anvendelig mtp. å f.eks. planlegge en tur, hvis man har en rimelig komplett oversikt over objektene i det aktuelle området (jeg hadde en lang "bunkertur" i sommer opp til Harstad og tilbake via Østlandet, og det er relativt frustrerende å finne posisjoner for en rekke interessante objekter som jeg kunne fått med meg på turen nå i ettertid...).
Håper jo at flere her inne ser nytten i en slik liste, og kanskje vil bidra med manglende posisjoner, slik at dette ikke blir et prosjekt jeg først ser enden på som pensjonist... ;-)
Jeg vil selvsagt dele informasjonen fritt med forumets medlemmer (skulle bare mangle, mtp. at jeg har funnet mye informasjon her).
Jeg registrerer data i Excel, og bruker som sagt et format som er tilpasset POI-filer for bilnavigasjon. Hvis noen ser for seg å kunne benytte dette til andre formål (som f.eks. visualisering på kart el.), er det enkelt å endre oppsett og format på listen (PDF-filen jeg har lagt ut er bare en utskrift hvor jeg har slått sammen alle de forskjellige kategoriene til en stor liste). Til mitt formål (POI) er kun desimalgrader av interesse, men det er heller ikke noe problem å raskt konvertere hele listen til f.eks. UTM om ønskelig (de UTM-posisjonene jeg har i listen, er det bare tilfeldig at jeg har "tatt vare på").
Jeg tar i mot informasjon på et hvert tenkelig format hvis noen kan/ønsker å bidra med posisjoner på kystfort el. i sitt nærområde. Ellers er f.eks. kartet på Gule Sider rimelig greit å benytte: