Kart over tyske installasjoner/aktiviteter i Norge under 2vk

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Erik E
Site Admin

Jeg setter pris på all tilbakemelding om feil (inkl. tips om objekter/posisjoner som mangler)!
Hallo

Skulle gjerne bidratt, men vet liksom ikke helt hvordan jeg skal begynne...
Har du noen "prioriteringsrekkefølge" du følger?

Erik
Natter

Erik E wrote:Skulle gjerne bidratt, men vet liksom ikke helt hvordan jeg skal begynne...
Har du noen "prioriteringsrekkefølge" du følger?
Setter pris på det - du har nok veldig mye å bidra med vil jeg tro :-)

Som nevnt ovenfor, var utgangspunktet norske festningsverk, som så ble utvidet med øvrige norske militærhistoriske steder (f.eks. grensebefestningene mot Sverige ol.), museer osv..

Mtp. ekstyske installasjoner, så er det primært kystfortene jeg ønsker å få på plass - alt annet (Flak-batterier, radarstillinger, marinebaser, flyplasser ol.) er ting jeg legger inn om/når jeg kommer over informasjon ifbm. "leting" etter fortene. Burde sikkert vært litt mer strukturert, men så langt er nok ting registrert ganske tilfeldig, og primært styrt av hva jeg faktisk har kommet over mens jeg f.eks. leser gjennom tråder her på forumet.
Nå som jeg har fått ryddet litt i listene (tro det eller ei... ;-) ), vil jeg kanskje forsøke å ferdigstille et område av gangen (f.eks. iht. inndeling av artillerigruppene). Det gjør jo listen mer anvendelig mtp. å f.eks. planlegge en tur, hvis man har en rimelig komplett oversikt over objektene i det aktuelle området (jeg hadde en lang "bunkertur" i sommer opp til Harstad og tilbake via Østlandet, og det er relativt frustrerende å finne posisjoner for en rekke interessante objekter som jeg kunne fått med meg på turen nå i ettertid...).

Håper jo at flere her inne ser nytten i en slik liste, og kanskje vil bidra med manglende posisjoner, slik at dette ikke blir et prosjekt jeg først ser enden på som pensjonist... ;-)

Jeg vil selvsagt dele informasjonen fritt med forumets medlemmer (skulle bare mangle, mtp. at jeg har funnet mye informasjon her).

Jeg registrerer data i Excel, og bruker som sagt et format som er tilpasset POI-filer for bilnavigasjon. Hvis noen ser for seg å kunne benytte dette til andre formål (som f.eks. visualisering på kart el.), er det enkelt å endre oppsett og format på listen (PDF-filen jeg har lagt ut er bare en utskrift hvor jeg har slått sammen alle de forskjellige kategoriene til en stor liste). Til mitt formål (POI) er kun desimalgrader av interesse, men det er heller ikke noe problem å raskt konvertere hele listen til f.eks. UTM om ønskelig (de UTM-posisjonene jeg har i listen, er det bare tilfeldig at jeg har "tatt vare på").

Jeg tar i mot informasjon på et hvert tenkelig format hvis noen kan/ønsker å bidra med posisjoner på kystfort el. i sitt nærområde. Ellers er f.eks. kartet på Gule Sider rimelig greit å benytte:
Image
Last edited by Natter on 18 Oct 2008 12:00, edited 1 time in total.
Natter

Jeg har begynt å få inn en del innspill fra forumets medlemmer, noe som er til stor hjelp. Listen i posten ovenfor er oppdatert et par ganger siden den ble lagt ut første gang:
http://www.kystfort.com/forum/topic1636.html#13957

Nå har vel svært mange GPS-navigasjon i bilen, men jeg tenkte likevel å vise et par eksempler på hvordan informasjonen i listen vil bli benyttet (fra min side). Vedlagt er et par skjermbilder fra en TomTom Go920 (de fleste produsenter har mulighet for å vise tilsvarende på sine enheter).

Ikonet jeg bruker passet bra for den opprinnelige POI-kategorien (norske festningsverk), men jeg må nok endre dette litt ift. en egen kategori med kystfort (og evt. øvrige tyske WW2-objekter).
22x22 pixler setter begrensinger for kreativiteten, men hvis noen har andre forslag/bidrag vil jeg sette pris på tips. En kanon eller et annet typisk/gjenkjennlig motiv fra kystfort hadde vært det optimale (vil helst unngå symboler/motiver som gir negative assosiasjoner, og de foreløpige forslagene jeg har vedlagt er muligens ikke optimale i så måte...?).
Attachments
Foreløpig alternativ til ikon
Tyske WW2-installasjoner_EU_X2 4.jpg (10.77 KiB) Viewed 713 times
Tyske WW2-installasjoner_EU_X2 3.jpg (9.9 KiB) Viewed 713 times
Tyske WW2-installasjoner_EU_X2 2.jpg (10.7 KiB) Viewed 713 times
Varsling med blinkende ikon og lyd, når et objekt dukker opp innen en forhåndsinnstilt distanse (her er det et interessant objekt 190m unna...)
Varsling med blinkende ikon og lyd, når et objekt dukker opp innen en forhåndsinnstilt distanse (her er det et interessant objekt 190m unna...)
POI-Varsel2.jpg (83.89 KiB) Viewed 713 times
Slik kan det f.eks. se ut når man trykker på et ikon for å få nærmere informasjon...
Slik kan det f.eks. se ut når man trykker på et ikon for å få nærmere informasjon...
POI-kart_Info.jpg (83.67 KiB) Viewed 713 times
Har i alle fall fått med objekter over hele landet så langt...
Har i alle fall fått med objekter over hele landet så langt...
POI-Kart_Norge.jpg (114.73 KiB) Viewed 713 times
TommyG
Site Admin

Her har det skjedd ganske mye siden jeg sist gang postet noe her. Har jobbet med å bruke google maps for å vise posisjonen til kystfort ol, og som vanlig tar ting alltid lenger enn man har tenkt :-)

Har begynt å legge inn posisjoner på http://kystfort.gildseth.com/. Det er i utgangspunktet mulig for hvem som helst å legge inn og oppdatere posisjoner.
Jeg kjenner lite til de forskjellige koordinatsystemene, og hvordan man konverterer mellom de forskjellige, så jeg må sette meg inn i det før jeg fortsetter med å lage mulighet for å laste ned POI-databaser for forskjellige GPS-merker.
Driver nå og leter gjennom forumet etter koordinater til forskjellige plasser, da jeg ikke selv har besøkt så veldig mange av disse plassene :-)
--
Tommy
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”