Forumets dobbelmoral

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

dolmen

Interessant diskusjon.
Dolmen.
Last edited by dolmen on 30 Dec 2012 23:17, edited 1 time in total.
AYF

Håper ikke dette var et forsøk fra din side på å forsvare folk som plyndrer kystfort til fordel for egen profitt.
Vevang

Ka er problrmet?
Det er berre skrot!Det som var noe er hentet for lenge siden...
Ingen seriøs samler gidder å samle på slikt skrot.....når det finns så masse fint rundt omkring PDT_Armataz_01_18
AYF

Det var gutten sin med holdninger til gamle kulturminner det,får håpe den ikke er representativ for alt for mange med intr for kystfort.Du synes vel sikkert også at gamle kystfort og bunkerser også er noe stygge miljøfientlige betongkonstruksjoner som for lengst burde vært fjernet?
Kansje arkiologer som graver opp gamle gravplasser boligområder,båter og sverd ser på det de graver opp som skrot ? Det DU kaller skrot er spor etter aktivitet på området,spor som i mange tilfeller forteller mer enn noen som helst historiebok klarer å fortelle,spor som i fremtiden kan være av stor interesse for forskere og historisk intr personer.Skrotet du snakker om blir ofte omsatt på internet for store pengebeløp,skrotet har også fått en større og større interesse verden over.
En kan jo bare se på "østfronten " der slagmarker blir pløyd gjennom hver sommer metalldektekor gutter,der en finner både feltutstyr,dødsmerker osv,men pytt pytt sikkert bare skrot dette også...
Erik E
Site Admin

Akkurat dette emnet er ganske utdebattert på alle andre ww2 forum.... Både norske og utenlandske sådan.
Trenden viser at det er store sprik om hva folk synes om å grave opp - eller la ligge, så det emnet tror jeg egentlig det er lite vits å fortsette med, da det erfaringsmessig bare ender med krangling ;-)

Mvh
Erik E
Gramford

Har dykket på div skips og fly vrak, kan nevne et fint vrak vi fant i Oslo fjorden for 15 år siden..Vi var 4 stykker, som fant dette, ingen stor båt, men alikevell..Vi reist ut dit en gang i uken , når været till lot dette, etter kort stund var det selvfølgelig andre som hørte om dette, og skjønte hvor dette måtte være. En dag vi kom ut der, hadde noen andre kommet seg inn i båten, og tatt med litt flasker å glass, vi bemerket dette, da vi liker å ha noe å se på, og at di etter oss også skal ha noe å se på, slikt går jo som kjent ikke i oppløsning om det ligger lenge i vann, vi fikk vel egentlig bare beskjed om at vi burde passe våre egne ting. VEL..Greia er jo at om man tar med seg, for eks en ting som ligger på bakken, har gjort det i 65 år, og dette er noe som ikke ruster bort, LA det LIGGE, så får andre også se dette. Men ting som en patronhylse etc, kan man ta synes jeg,,det blir borte alike vel, rusten tar jo sitt, og da er det bedre at noen koser seg med den i de neste 60 år. LA ting være der dem er i dag..ta med det som ruster opp etc..det blir jo borte alikevel. Slik har jeg altid tenkt når jeg har Dykket, eller gjort noe annet, med tilsvarende verdi for meg. Og etter å ha logg ført mer en 1460 dykk i NORGE har jeg i dag en gammel PEPSI flaske i hylla, 1964 model. Lite verdi for andre en meg.VEL panten har jo gått opp da..:))
Bismarck

eivind kosnes wrote:Ta heller en titt på Samlerforumet.netEn av de største i felt-samlerne opererer der.Han jobber for museum!Hilsen Eivind.
Hvem sikter du til her?
Forøvrig en interessant diskusjon, men må si meg enig med Erik E....temaet er utdebattert for lenge siden.
Min personlige mening er at det er flott at ildsjeler som Atle M og andre gjør det de gjør, det finnes altfor mange selvlærte "entreprenører" her i landet.
Finner man en sjeldenhet med stor verdi BØR man kontakte et museum for å informere/sjekke interessen FØR man "stikker det i lomma" og tar det med hjem.
Å lete etter ting og tang fra andre verdenskrig er spennende og interessen for dette har eksplodert de senere år, derfor er det desto viktigere at sånne som oss bruker vett og forstand og sørger for at også neste generasjon får muligheten til å beskue litt av historien, før alt er borte.
Når det er sagt vil jeg bare tilføye at jeg ser ikke noe galt i at samlere tar vare på ting som blir funnet med f.eks detektor, bedre det enn at det bare ligger i jorda og ruster bort til ingen nytte eller glede.

Men å søke kun for fortjeneste har jeg lite til overs for. PDT_Armataz_01_19
Trond
Gramford

Jepp...det er jo det jeg sier..Det som alikvel ruster bort etc..er vel greit å ta med seg..MEN ikke SKRU ned og brekke løs ting..OG som du sier..De som tar med seg for å tjene noen Kr...FY..
OG jo da...dette er nok Utdebatert for lenge siden..men det kommer vel nye til forumet også...og da er det vel greit med litt OPPFRISKNING..bare..
Og et helvetes bra forum med utrolig mye fagkunskap, og interesse. Herlig. Og til dere Ildsjeler..stå på...Og takk for at dere gjør dette.

GOD HØST
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”