Jeg har begynt å legge inn tyske kystfort mm. på et oversiktskart, ved hjelp av google maps. Den spede begynnelsen er foreløpig lagt ut på http://folk.uio.no/tommygi/2vkkart.html
Dersom noen ønsker å hjelpe til med å få plassert ting i kartet, så kan man lokalisere plassen i kartet, og klikke i kartet. Man får da opp en dialogboks med koordinatene, som man kan kopiere inn her.
Jeg har fått med meg diskusjonene som har vært angående hvor mye man bør publisere, og hvor lett man bør gjøre det å finne igjen plasser, så dersom man mener at det er noe som ikke bør være merket av i kartet, si gjerne ifra, så kan jeg ev. fjerne det.
Foreløpig er dette kun en helt enkel statisk HTML-side, men dersom det viser seg at det kan være interesse for et slikt prosjekt, så vil jeg vurdere å gjøre litt mer ut av det.
Kart over tyske installasjoner/aktiviteter i Norge under 2vk
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Min "andre" store hobby er konstruksjon av POI-kategorier ("interessepunkter") for bilnavigasjonsenheter (f.eks. TomTom). I den forbindelse jobber jeg bla. med en egen kategori for militærhistoriske objekter, hvor listen foreløpig er på ca. 1500 objekter/steder. Jeg har nå splittet denne i to, og lager en egen for "Ekstyske installasjoner". I utgangspunktet for Norge (pd. vel 700 steder i listen), men jeg vil nok utvide med resten av Europa etter hvert som jeg får tid til å samle inn informasjon. Foreløpig er listen over de norske stedene (primært kystfort naturlig nok) ca. halvferdig (dvs. mangler rundt 350 posisjoner). Mange av disse finner jeg nok bare jeg får tid til å lete gjennom all tilgjengelig info på nettet mm., men det vil jo være enklere/gå raskere om en kan få bidrag fra andre. Jeg har alle data lagret i excel-ark, iht. formatet på datafilene til navigasjonsutsyr (typisk to felter med info: navn/adresse og telefonnr.).
For den type kategori vi snakker om her, legger jeg inn navn på stedet, og evt. bynavn/poststed. GPS-posisjon er enten ved enden av adkomstvei/nærmeste parkeringsplass, eller plassert ca. midt i f.eks. fortsområdet. For noen steder, legger jeg også inn posisjon på enkeltobjekter (kanonstillinger, kommandoplass ol.), hvis dette er lett tilgjengelig, og jeg orker å bruke tid på det. Primært er dog hensikten å lage et verktøy for å finne frem til området med bil.
Når listen er mer "presentabel" enn dagens noe kaotiske format (inneholder bla. mange dubletter pga. forskjellige navn på samme steder ol.) vil den selvfølgelig bli lagt ut for evt. interesserte her på forumet
Du kan gjerne få det jeg har samlet inn, hvis jeg får noe tilbake av det jeg mangler (må dog være på et format som jeg kan bruke).
PS: Du har bommet litt med posisjonen på Steinvik lager. Porten til leiren har pos. E 10,8443546 / N 63,5409072 (desimalgrader). Den posisjonen du har merket av, er vel en av fenderne brukt av Tirpitz i Fættenfjorden.
For den type kategori vi snakker om her, legger jeg inn navn på stedet, og evt. bynavn/poststed. GPS-posisjon er enten ved enden av adkomstvei/nærmeste parkeringsplass, eller plassert ca. midt i f.eks. fortsområdet. For noen steder, legger jeg også inn posisjon på enkeltobjekter (kanonstillinger, kommandoplass ol.), hvis dette er lett tilgjengelig, og jeg orker å bruke tid på det. Primært er dog hensikten å lage et verktøy for å finne frem til området med bil.
Når listen er mer "presentabel" enn dagens noe kaotiske format (inneholder bla. mange dubletter pga. forskjellige navn på samme steder ol.) vil den selvfølgelig bli lagt ut for evt. interesserte her på forumet
Du kan gjerne få det jeg har samlet inn, hvis jeg får noe tilbake av det jeg mangler (må dog være på et format som jeg kan bruke).
PS: Du har bommet litt med posisjonen på Steinvik lager. Porten til leiren har pos. E 10,8443546 / N 63,5409072 (desimalgrader). Den posisjonen du har merket av, er vel en av fenderne brukt av Tirpitz i Fættenfjorden.
Vel, det høres ut som om jeg har et stort forsprang å ta igjen, så jeg vet ikke hvor mye jeg ev. vil klare å bidra med tilbake, men jeg tar gjerne imot det du ev. vil dele 
Dette er vel litt for å prøve ut interessen for det som ble diskutert i denne tråden: http://www.kystfort.com/forum/topic929.html
Jeg har vært litt lite villig til å bruke mye tid på et prosjekt som jeg ikke vet om det vil være den helt store interessen for, eller faktisk vil bli brukt. Dette er da en måte å prøve ut litt og se om det er noe som folk synes kan være interessant og nyttig.

Dette er vel litt for å prøve ut interessen for det som ble diskutert i denne tråden: http://www.kystfort.com/forum/topic929.html
Jeg har vært litt lite villig til å bruke mye tid på et prosjekt som jeg ikke vet om det vil være den helt store interessen for, eller faktisk vil bli brukt. Dette er da en måte å prøve ut litt og se om det er noe som folk synes kan være interessant og nyttig.
--
Tommy
Tommy
Ingen problem. Jeg skal poste listen min så snart den er mer "presentabel" enn tilfellet er nå... (legg gjerne inn en ny post, eller send en PM med påminnelse hvis det drøyer for lenge... Jeg har litt mye å styre med nå om dagen).TommyG wrote:Vel, det høres ut som om jeg har et stort forsprang å ta igjen, så jeg vet ikke hvor mye jeg ev. vil klare å bidra med tilbake, men jeg tar gjerne imot det du ev. vil dele
Jeg mener å ha lest et sted her at det er en målsetning å kanskje få dokumentert/omtalt alle de ekstyske fortene på sikt (naturligvis begrenset til anlegg som ikke Forsvaret har aktivitet på lenger mtp. Sikkerhetsloven). I så måte må det jo være en god ide å bygge opp en database med informasjon om det enkelte fort, hvor geografisk posisjon er et naturlig element å få med.TommyG wrote:Dette er vel litt for å prøve ut interessen for det som ble diskutert i denne tråden: http://www.kystfort.com/forum/topic929.html
Visualisering på kart, og datagrunnlag for navigasjonssystemer er bare et par praktiske anvendelser for (deler av) en slik base. Hvis andre enn lokalkjente skal få mulighet til å finne frem til og evt. utforske de avsidesliggende stedene vi snakker om her, vil dette være et viktig bidrag (derigjennom øker jo også muligeheten for at man får dokumentert stedene før de av forskjellige årsaker forsvinner).
Utveksling av slik informasjon må da være essensielt i et forum av denne type. At det er en del utfordringer knyttet til dette (ref. f.eks. andre tråder vedr. "ødeleggelse" ol.) er åpenbart, men det kan umulig være noe stort problem å håndtere dette (i den grad det er nødvendig i det hele tatt).
Jeg er rimelig sikker på at mange av brukerne av forumet selv har bygd opp egne "databaser" med informasjon. Det ville neppe være en stor jobb å etablere en bortimot komplett oversikt om alle bidro med sitt, men skal man dømme ut fra det som skrives her inne er vel ikke det særlig realistisk (lite respons på denne tråden f.eks.).
- Stutzpunkt
- Moderator
Det var noen personer fra b.la Sandefjord som hadde en registreringsaksjon
av krigsminner i Norge for ca en 10 år siden ved at landets kommuner fikk tilsendt en skjema som de skulle fylle ut.
Noen som har gått igjennom dette materialet?
http://www.norgesdokumentasjon.no/rappo ... SKSAKT.PDF[/b]
av krigsminner i Norge for ca en 10 år siden ved at landets kommuner fikk tilsendt en skjema som de skulle fylle ut.
Noen som har gått igjennom dette materialet?
http://www.norgesdokumentasjon.no/rappo ... SKSAKT.PDF[/b]
Mvh
Tormod
Tormod
Jau, dette ble diskutert for en god stund siden...Stutzpunkt wrote:Det var noen personer fra b.la Sandefjord som hadde en registreringsaksjon
[/url][/b]
http://www.kystfort.com/forum/topic248. ... rigsminner
Erik H
Litt tilbakemeldinger. Når man klikker på en markør får man opp navnet på stedet og en link til kystfort-forumet. Linkene kan sikkert virke temmelig forvirrende for de uninnvidde. Vet ikke hvem dette kartet er myntet på, men hvis det skal fungere som en slags portal for nybegynnere på kystfort burde kanskje linken gå til en nettside med info om akkurat dette kystfortet (egen eller andres, evt museumssider), evt at informasjonen stod inne på markøren. Personlig synes jeg det holder at man setter opp en markør for hvert kystfort. Med markører for hver bunker blir det fort litt mye markører, samt at jeg føler dette kommer litt i konflikt med "for mye info"-problemstillingen.
For oss som har holdt på med dette en stund er det en veldig god måte å holde styr på hvor kystfortene befinner seg. Personlig kunne jeg godt tenkt meg en liste over kystfort i margen man kunne dra pekeren over, hvor det tilsvarende kystfortet ble uthevet på kartet. (Tor ikke dette er mulig i google maps. Alternativt at man fikk opp navnet på kystfortet ved å dra pekeren over markøren uten å måtte klikke. (Tror kanskje dette er mulig i Google earth, men er ikke helt sikker)
Helt til slutt; når man klikker på en link blir man ført til kystfortforumet i samme vindu, og hvis man klikker tilbake begynner man helt på nytt igjen (må zoome på nytt, etc.) Går det an å få opp linken i et nytt vindu/fane?
For oss som har holdt på med dette en stund er det en veldig god måte å holde styr på hvor kystfortene befinner seg. Personlig kunne jeg godt tenkt meg en liste over kystfort i margen man kunne dra pekeren over, hvor det tilsvarende kystfortet ble uthevet på kartet. (Tor ikke dette er mulig i google maps. Alternativt at man fikk opp navnet på kystfortet ved å dra pekeren over markøren uten å måtte klikke. (Tror kanskje dette er mulig i Google earth, men er ikke helt sikker)
Helt til slutt; når man klikker på en link blir man ført til kystfortforumet i samme vindu, og hvis man klikker tilbake begynner man helt på nytt igjen (må zoome på nytt, etc.) Går det an å få opp linken i et nytt vindu/fane?
Det finnes jo eksempler i andre tråder her på forumet:Tarjei wrote:For oss som har holdt på med dette en stund er det en veldig god måte å holde styr på hvor kystfortene befinner seg. Personlig kunne jeg godt tenkt meg en liste over kystfort i margen man kunne dra pekeren over, hvor det tilsvarende kystfortet ble uthevet på kartet. (Tor ikke dette er mulig i google maps. Alternativt at man fikk opp navnet på kystfortet ved å dra pekeren over markøren uten å måtte klikke. (Tror kanskje dette er mulig i Google earth, men er ikke helt sikker)
http://www.kystfort.com/forum/topic1449.html
Her er min liste med koordinater. Pd. inneholder den 1575 objekter av forskjellig kategori (norske militærhistoriske objekter, tyske kystfort osv.). Det mangler 599 posisjoner på listen, men jeg har mange kilder som jeg ikke har rukket å gå gjennom, så jeg regner med at jeg skal få på plass en god del av disse - bare jeg får mer tid til å lete gjennom kart og luftfoto...TommyG wrote:Vel, det høres ut som om jeg har et stort forsprang å ta igjen, så jeg vet ikke hvor mye jeg ev. vil klare å bidra med tilbake, men jeg tar gjerne imot det du ev. vil dele
NB: Merk at dette er "work in progress", og hverken komplett eller feilfritt på noen som helst måte! Jeg vet at det er spesielt mange feil mht. avdelingsbetegnelser og tilhørlighet, men håper å få luket bort det meste etter hvert.
Kilder for informasjonen er i hovedsak et utall steder på nettet (inkl. dette forum). Posisjoner er i all hovedsak funnet vha. Norge I Bilder, Gule Sider og Norgesglasset. Posisjoner funnet på nettet (f.eks. i poster her) er verifisert/justert og konvertert til desimalgrader. Informasjon som jeg ikke har kunnet/fått tid til å verifisere er markert med gult (som f.eks. posisjoner for radarer hentet fra web-sidene til Nøting, som krever mye jobb å få verifisert, da de er svært upresise). Kilde for liste over tyske fort/batterier er i hovedsak NUAV.
Jeg vil selvfølgelig sette pris på tilbakemelding og kommentarer ift. feil og - ikke minst - informasjon som mangler (kanskje litt optimistisk å håpe på for mye hjelp, mtp. enkeltes holdninger her inne...?). NB: Steder og objekter med aktiv militær virksomhet er naturligvis ikke aktuelt å ta med...
Utgangspunktet for listen er arbeid med å lage POI-filer for bilnavigasjon (inndeling av datakolonnene har sammenheng med dette - for den som måtte lure på relevans av f.eks. telefonnummer...). Posisjonene er derfor primært lagt til parkeringsplasser, eller sentralt i området til f.eks. et kystfort. Dog har det etter hvert også blitt ganske mange detaljposisjoner for bunkere ol., alt ettersom jeg har hatt tålmodighet (og informasjon) nok til å legge dette inn. Ambisjonene er å finne posisjoner som gjør det mulig å finne frem (med bil) til alle stedene - alt annet er "bonus".
EDIT ( 2008-09-25 ): Ny versjon av listen (noen flere posisjoner + en oversikt over de mest vesentlige informasjonskildene i slutten av dokumentet)
EDIT ( 2008-09-28 ): Ny versjon av listen (utvidet - nå 1663 objekter, hvor posisjon mangler for 620 av disse). Har også rettet opp (håper i alle fall det...) en rekke avdelingsbetegnelser (luftvern og radar mm.).
EDIT ( 2008-09-29 ): Nok en ny versjon. Nå har jeg splittet listen i to: En for alt ekstysk, dvs. kystfort, radarer, luftvern og "diverse" (mangler 522 av foreløpig 1311 posisjoner), og en for øvrig militærhistorisk/norsk (mangler 84 av foreløpig 416 posisjoner). Forhåpentligvis blir mengden feil og "dobbeltføringer" stadig færre... Jeg har også nummerert alle objektene, så hvis noen vil gi tilbakemelding om feil, kan man referere til dette.
EDIT ( 2008-10-06 ): Oppdatert igjen (vokser stadig, og flere posisjoner kommer på plass - mangler 516 av foreløpig 1370 posisjoner). Har også utvidet med mer info - f.eks. linker til informasjon og bilder på nettet (dette er knapt påbegynt).
EDIT ( 2008-10-14 ): Oppdatert nok en gang (nå ca 1800 objekter, hvor posisjon mangler på knapt 600).
EDIT ( 2008-11-13 ): Har fjernet vedleggene inntil jeg får gjort ferdig en skikkelig oppdatering (listen er utvidet kraftig de siste ukene, men trenger også en viss omstrukturering), og evt. får en tilbakemelding fra administrator mht. å få skilt ut mine poster herfra til en egen tråd.
Send meg en PM hvis du ønsker en kopi av listen inntil ny utgave blir lagt ut!
EDIT ( 2008-12-08 ): Det har gått unna de siste ukene. Pd er det 2600 registrerte GPS-posisjoner på listen som foreløpig teller 3300 objekter...
Last edited by Natter on 31 Dec 2008 17:25, edited 13 times in total.
Hei
Solid liste! Kan jeg spør hvor du har infoen om diverse enheter i Florø fra?
Mvh
Kim G J

Mvh
Kim G J
Flora krigshistorielag
Dette var en imponerende liste. hvor lang tid har du brukt på dette igjen? kjempebra!
Erik H
Erik H
Det er umulig å huske nøyaktig hvor info om enkelte objekter er funnet, men jeg fant i alle fall veldig mye nyttig informasjon på sidene til Flora krigshistorielag (ikke bare for Florø, men bildesamlingen deres var til god hjelp med å få bestemt posisjonen for en del av de andre fortene i Sogn og Fjordane).KGJ wrote:HeiSolid liste! Kan jeg spør hvor du har infoen om diverse enheter i Florø fra?
Umulig å si (men at det går noen timer når man først setter seg ned og leter gjennom kart og luftfoto skal være sikkert). Dette har som sagt sitt utspring i "POI-produksjon" (med utgangspunkt i "TomTomforum Norge"), og POI-kategorien "Militærhistoriske objekter" er bare en av over 150 kategorier - med snart 15000 posisjoner - som jeg har laget (og vedlikeholder etter beste evne i den grad tiden tillater det...):Erik H wrote:Dette var en imponerende liste. hvor lang tid har du brukt på dette igjen?
http://www.myhome.no/natter/TomTom/Natt ... ersikt.pdf (ikke helt oppdatert...).
Husker ikke nøyaktig når jeg begynte med dette, men det må vel være snart 3år siden. De militærhistoriske objektene er blant de nyere kategoriene mine, og har vel i hovedsak kommet på plass ila. de siste 12-18mnd tror jeg.
Planen var opprinnelig å lage en POI-kategori for de nasjonale festningene, men da jeg fant katalogsamlingen på Nasjonale festningsverk m/verneplanene, ble ambisjonene straks hevet noen hakk, og så har det kommet stadig mer til etter hvert.
Kystfort har alltid vært av spesiell interesse, men jeg ansett det for å være "umulig" å finne posisjonen til alle de tyske batteriene. Etter at jeg begynte å gå nøyere gjennom innholdet på dette forumet + en del andre nettkilder, har jeg imidlertid startet på disse også. Jeg ser for meg å lage en egen kategori for "ekstyske objekter" og beholde "militærhistorisk" med øvrige (norsk-etablerte) forsvarsverk.
For den som har sett gjennom listene, er det åpenbart at det er langt frem til jeg er i mål... Mange feil er det også (egentlig litt pinlig å legge den ut her med så mye tung ekspertise PDT_Armataz_01_04, men da er det kanskje en mulighet for at noen gir tilbakemelding, slik at jeg kan få rettet opp ting. Jeg er f.eks. klar over at de tyske luftvernbatteriene og radarstillingene i listen ikke er navngitt korrekt...).
Jeg har også så smått startet litt med posisjoner for resten av atlanterhavsvollen. Kan jo hende en tar seg en bilferie sydover, og da må jo interessante objekter ligge inne på kartet ;-)
Har forresten oppdatert listene i posten ovenfor nå (noe feilretting, lagt til noen flere posisjoner + en kort liste over de vesentligste informasjonskildene jeg har benyttet for å finne data).
[quote]Det er umulig å huske nøyaktig hvor info om enkelte objekter er funnet, men jeg fant i alle fall veldig mye nyttig informasjon på sidene til Flora krigshistorielag (ikke bare for Florø, men bildesamlingen deres var til god hjelp med å få bestemt posisjonen for en del av de andre fortene i Sogn og Fjordane).
[/code]
Kjekt at du kunne bruke nettstedet våres
Ser der er litt "smågrums" når det gjelder avdelingene, ønsker du korrigering?
Mvh
Kim G J
[/code]
Kjekt at du kunne bruke nettstedet våres

Mvh
Kim G J
Flora krigshistorielag
Hehe... "smågrums" er vel et forsiktig uttrykk, men selvsagt: Jeg setter pris på all tilbakemelding om feil (inkl. tips om objekter/posisjoner som mangler)!KGJ wrote:Kjekt at du kunne bruke nettstedet våresSer der er litt "smågrums" når det gjelder avdelingene, ønsker du korrigering?
Dette er et langtidsprosjekt, og jeg har ikke så mye tid som jeg kunne ønske til å drive med det lengre. Arbeidet går derfor litt i rykk og napp, men jeg vil holde listen oppdatert i posten ovenfor etter hvert som jeg får på plass manglende informasjon...