Kjapp økt i skogen kombinert med sopp-rekognosering. Var på 2 stillinger i fjellet som er åpne for de som klarer å finne dem. Begge er litt spesielle med gjennomgående løsning og ikke 2 innganger på samme side som ellers her på øya.
Første stilling ligger veldig skjult og er grovt sprengt ut. Lite hovedrom på 6 - 8 kvadrat og en imponerende utgang 3 meter opp på toppen. Kamera ble tomt for batteri så fikk ikke noe interiørbilder. Bare stein uansett.
Mindre installasjoner rundt Vardås (samletråd)
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- Attachments
-
- Hule øst toppnivå. Dette er bratt...
- hule_ost_toppnivaa.jpg (134.59 KiB) Viewed 1803 times
-
- Hule øst bakkenivå
- hule_ost_bakkenivaa.jpg (48.26 KiB) Viewed 1803 times
-
- hule_ost_layout.gif (4.24 KiB) Viewed 1802 times
-
- Legg merke til overbygg. Dette er i forbindelse med gårdsbruk. Perfekt redskapsskjul-camo
- hule_vest_utgang_kamo.jpg (60.45 KiB) Viewed 1800 times
-
- Utgang, merket 1945.
- hule_vest_utgang_detalj.jpg (109.83 KiB) Viewed 1800 times
-
- Til venstre og ut til dør
- hule_vest_gang5_trapp_hoyre_ut.jpg (63.39 KiB) Viewed 1800 times
-
- Pent murt trapp opp og ut
- hule_vest_gang4_trapp_ut.jpg (86.12 KiB) Viewed 1800 times
-
- Stort...
- hule_vest_hovedrom_40kvm.jpg (103.35 KiB) Viewed 1800 times
-
- Og inn i stort rom på ca. 40 kvadrat
- hule_vest_gang3_hoyre_hovedrom.jpg (76.54 KiB) Viewed 1800 times
-
- Og til venstre
- hule_vest_gang2_venstre.jpg (74.86 KiB) Viewed 1800 times
-
- Rett frem
- hule_vest_gang1_rett.jpg (100.28 KiB) Viewed 1800 times
-
- Inngang
- hule_vest_inngang.jpg (90.71 KiB) Viewed 1800 times
-
- hule_vestt_layout.gif (7.22 KiB) Viewed 1800 times
Stadig nye hull ser jeg, er det i rettning mot russergravene?
Mvh
Yngvar
Mvh
Yngvar
Disse ligger sør-vest for åsen, den nærmeste 500m over jordet (der hvor flyet nødlandet) og den vestre hulen ennå 500m rett vest igjen.
Det ligger ennå en hule lenger vest i forbindelse med en mg-stilling (som jeg ikke finner).
Lenger nord ligger det nok en hule jeg ikke har funnet ennå og nord-øst (ved fangeleiren) ligger det en stor fin en med 2 innganger på samme side.
Skal se om jeg ikke får plottet disse på et kart. Vardås med tilbehør er ganske omfattende men det er fullt mulig å gå rundt perimeteret og besøke alle installasjonene i løpet av en halv dag. Kjempefin tur med varierende terreng.
Det ligger ennå en hule lenger vest i forbindelse med en mg-stilling (som jeg ikke finner).
Lenger nord ligger det nok en hule jeg ikke har funnet ennå og nord-øst (ved fangeleiren) ligger det en stor fin en med 2 innganger på samme side.
Skal se om jeg ikke får plottet disse på et kart. Vardås med tilbehør er ganske omfattende men det er fullt mulig å gå rundt perimeteret og besøke alle installasjonene i løpet av en halv dag. Kjempefin tur med varierende terreng.
Da fant jeg frem til hule 3, nord-vest. Denne er av samme design som de andre. Vinklet inngang i bunnen av stup/berg, 1 middles stort rom og utgang i bakkant. Utgangen på denne hulen er i ferd med å tette seg med løsmasse men er farbar i mange år ennå. Svært bratt og høy tunnel opp og ut her. Vanskelig å måle men en 5 - 6 meter høydeforskjell. Man kommer ut på et jorde / beite så vær obs på at du må forsere kuer og strømgjerde hvis du ikke vil klatre ned igjen i hullet.
- Attachments
-
- Grovt utsprengt nærforsvar umiddelbart over nedre inngang. Stup 6 - 8 meter rett ned til høyre.
- hule_nordvest5.jpg (77.28 KiB) Viewed 1729 times
-
- Vanskelig med perspektiv, men jeg er 182cm og kan stå oppreist i bunnen av hula. Anslår at stigningen er minst 45 grader, måtte holde meg fast for å komme opp.
- hule_nordvest4.jpg (54.37 KiB) Viewed 1729 times
-
- Hula ligger kronglete til så det er sannsynlig at sistemann ut var en russer...
- hule_nordvest3.jpg (54.8 KiB) Viewed 1729 times
-
- Løsmasse og mengder med piggtråd. Greit å komme over. Legg merke til den store hella oppå piggtråden. Litt skeptisk til taket i inngangen her.
- hule_nordvest2.jpg (112.65 KiB) Viewed 1729 times
-
- Lav skjæring, sikkert mye løsmasse på gulvet
- hule_nordvest1.jpg (151.87 KiB) Viewed 1729 times
Det er fint at du bor i nærheten av fortet, eller så hadde dette vært uoppdaget. Så lenge en del av fortet er hemmelig finnes det ikke tegninger og inventarlister ser det ut som.
Blir gjerne med deg en tur når det passer.
Mvh
Yngvar
Blir gjerne med deg en tur når det passer.
Mvh
Yngvar
Ja, det er fint å ha tilgang til dette 5 minutter fra døra, fint turterreng er det også.
Uoppdaget er det forsåvidt ikke all den tid lokalbefolkningen vet at det ligger noe der, men det er jo noe med å sette det inn i en større sammenheng. Vardås er jo fremdeles en ganske godt bevart hemmelighet. Mye av dette er jo også så avsidesliggende og gjengrodd at det går årevis mellom hver gang noen snubler over det.
Tenkte å prøve å organisere en tur etter at løvet har falt men før det blir glatt. Du får ellers si fra hvis du ønsker en tur før dette for å rekognosere. Alltid spennende å gå flere og jeg kan stort sett alle dager. Hvis vi ikke er så mange går det og greit å jukse litt ved å kjøre fra sted til sted.
Uoppdaget er det forsåvidt ikke all den tid lokalbefolkningen vet at det ligger noe der, men det er jo noe med å sette det inn i en større sammenheng. Vardås er jo fremdeles en ganske godt bevart hemmelighet. Mye av dette er jo også så avsidesliggende og gjengrodd at det går årevis mellom hver gang noen snubler over det.
Tenkte å prøve å organisere en tur etter at løvet har falt men før det blir glatt. Du får ellers si fra hvis du ønsker en tur før dette for å rekognosere. Alltid spennende å gå flere og jeg kan stort sett alle dager. Hvis vi ikke er så mange går det og greit å jukse litt ved å kjøre fra sted til sted.
Fint sopp-terreng på Vardås, så når ungene har lagt seg er det ut med soppkurv, kniv, spade og metalldetektor ;-)
Fant denne "pips'en" i en fylling midt i granskogen litt vest for selve åsen.
Finner ofte konsentrerte ansamlinger med alu-bokser og hermetikk under mosen så da er det bare å spa. Har funnet en del personlige effekter som knapper, tuber, flaskekapsler og ikke minst mineflagget over.
Denne lå sammen med søppel som har vært forsøkt brent. Khaki-type til sommeruniform. Var rester etter rødt tøy i asken rundt så den har nok blitt farget av dette.
Fant denne "pips'en" i en fylling midt i granskogen litt vest for selve åsen.
Finner ofte konsentrerte ansamlinger med alu-bokser og hermetikk under mosen så da er det bare å spa. Har funnet en del personlige effekter som knapper, tuber, flaskekapsler og ikke minst mineflagget over.
Denne lå sammen med søppel som har vært forsøkt brent. Khaki-type til sommeruniform. Var rester etter rødt tøy i asken rundt så den har nok blitt farget av dette.
- Attachments
-
- Interiørarkitektabteilung?
- pips1.jpg (104.96 KiB) Viewed 1636 times
-
- Fiskebeinsmønster
- pips2.jpg (87.57 KiB) Viewed 1634 times
- festningsverk
Noen som vet hvorfor i alle dager tyskerne bygget disse steinsatte portene ved kanon stillingene på Vardås Fort (se bilde nr 1). Er det noen som vet hva de er til? Tenkte muligens det hadde en praktisk hensikt. Det er jo litt døyt å legge ned så mye jobb bare for at det skal se pent ut....
I skogen opp til den lille stillingen ligger det en mur kloss ved en bekk (se bilde nr 2). Noen som vet hva den er ? Kona mi foreslo blomsterkasser, men jeg tviler på at det er det....øøøøøhh.
Jeg leste i Vi Menn at det skulle være en russer grav på Vardås, med hammer og sigd støpt inn i betong. Noen som vet hvor den ligger?
Håper på hjelp.
Mvh. Stian
I skogen opp til den lille stillingen ligger det en mur kloss ved en bekk (se bilde nr 2). Noen som vet hva den er ? Kona mi foreslo blomsterkasser, men jeg tviler på at det er det....øøøøøhh.
Jeg leste i Vi Menn at det skulle være en russer grav på Vardås, med hammer og sigd støpt inn i betong. Noen som vet hvor den ligger?
Håper på hjelp.
Mvh. Stian
- Attachments
-
- Bilde nr 1
- 5 mai 2009 (62).JPG (207.65 KiB) Viewed 1874 times
-
- Bilde nr. 2
- 5 mai 2009 (12).JPG (204.75 KiB) Viewed 1874 times
Er ikke dette fundamentene for kranen som man monterte kanonen med da? Mener du finner disse foran hver av stillingene.festningsverk wrote:Noen som vet hvorfor i alle dager tyskerne bygget disse steinsatte portene ved kanon stillingene på Vardås Fort (se bilde nr 1). Er det noen som vet hva de er til? Tenkte muligens det hadde en praktisk hensikt. Det er jo litt døyt å legge ned så mye jobb bare for at det skal se pent ut....
Denne er avbildet i en av de andre Vardås-trådene, og jeg mener det var diskutert noe der (finner den ikke i farten...).festningsverk wrote:I skogen opp til den lille stillingen ligger det en mur kloss ved en bekk (se bilde nr 2). Noen som vet hva den er ? Kona mi foreslo blomsterkasser, men jeg tviler på at det er det....øøøøøhh.
- festningsverk
Jo det ville passe bra med kraner, det er fornuftig. Det er helt sikkert diskutert i en annen tråd, har leita men finner ikke tråden selv....hmmmf Leita etter russer grav og "blomsterkassa" også, men fant ikke noe der heller. Ser vel ikke skogen for bare trær.... PDT_Armataz_01_05
Russergraven er litt vanskelige å fine, si ifra når du drar neste gan så tar vi en tur sammen
- Attachments
-
- Foto: tormod. russergraver
- IMG_4927.JPG (325.27 KiB) Viewed 1827 times
-
- Traverskran
- Vardåskanon2-5.JPG (14.94 KiB) Viewed 1826 times
Mvh
Yngvar
Yngvar
Ganske sikker på at du finner noe om du leter litt i Batterie Vara trådene ;-)Det er helt sikkert diskutert i en annen tråd, har leita men finner ikke tråden selv
Erik
Når det gjelder de stensatte portene på Vardås, regner jeg med at du mener der hvor den ene kanon var plassert. Jeg var en tur der forleden og fikk høre av en kar som bodde i nærheten at da kanonen ankom kaien i Tønsberg, ble kanone fraktet opp mot kanonstamplassen. Det var da lagt ut jernbaneskinner hvor 2 stk. lokmotiv ble prioritert for å skyve kanontårnet på plass. Disse stenportene ble laget som en slags sikring mot lokmotivene. Per dags dato er denne "lasten" den tyngste frakten som er foretatt i Tønsberg kommune gjennom tidene.
MVH Morten C.
MVH Morten C.
- Attachments
-
- Vardås (1).jpg (173.28 KiB) Viewed 1780 times
MVH Morten C.