Kystfort Quiz

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Erik E
Site Admin

Bildet er fra Oscarsborg ja, men det var egentlig ikke spørsmålet ;-)
Er ute etter type kanon, minimum kaliberet.....

Erik
KGJ

28cm krupp er det jeg kan hoste opp fra hukommelsen :)

Edit: oppps...litt snar der....tenkte på hovedskytset på oscarsborg.... PDT_Armataz_01_04
Last edited by KGJ on 17 Jun 2008 23:59, edited 1 time in total.
Flora krigshistorielag
Espen K

ligner fælt på 15 cm SKC/28.
Knut Ø.

Det er nok for smått til å være hovudartilleri.

Sekundærskyts, tippar 10,5 eller 12,7cm.

Image
Erik E
Site Admin

Det blir nok Knut sin tur!
10,5cm SKC/32 i 8,8cm lavett ;-)

Erik
Knut Ø.

Eg hadde vel ikkje greidd 100% rett svar, men det var visst nok at eg var innom kaliberet :)

Neste quiz: Bildet under er av ei mine som var utlagt i støttepunktet på Hafstadbakken i Førde (Stützpunkt Bertha). Kva er betegnelsen på denne, og kva type er det?

Bonusspørsmål: Trykkplata var i eit anna metall enn resten av mina, så mina bestod av kropp i stål og ei trykkplate av....?
Attachments
Quiz mine
Quiz mine
img_203_.JPG (41.03 KiB) Viewed 1708 times
Edgar

Hei

Jeg vil anta at det er en T.MI 35 ST

Og trykkplata var vel av aluminium.

Edgar
Frem med vår nære fortid
- før den blir glemt for alltid!
J E F

Knut Ø. wrote:Det er nok for smått til å være hovudartilleri.

Sekundærskyts, tippar 10,5 eller 12,7cm.

Image
Når nå svaret er gitt kan jeg komme med litt tilleggsinformasjon.
Riktig betegnelse er 10,5 cm SKC/32 nR in 8,8 cm MPLC/30 (nR = neues Rohr).
Merk at kanonen har manuell mekanisme, ikke halvautomat. I Norge var det bare batteriet på Storinden og materiellet på Thetis og Nymphe som var av denne typen. Etter krigen fikk vi ytterligere kanoner uten halvautomat fra Danmark.
Denne spesielle kanonen stod på Storinden ved Bergen, og ble demontert i 1953 og tatt til Hellen som ekserserkanon for Befalsskolen for Kystartilleriet, som holdt til der. Da Befalsskolen flyttet til Oscarsborg i 1959 ble kanonen med og har stått i Kalkmøllebatteriet på østsiden av Oscarsborg som ekserserkanon frem til den ble flyttet til sin nåværende plass på 90-tallet. Plattingen var tidligere brukt for oppstilling av en 10 cm K.17/04 fra Kjøkøy/Torgauten, de siste feltkanonene i Kystartilleriet da de ble byttet ut med 10,5 cm SKC/32 så sent som i 1967. Feltkanonen er nå utdeponert til Torgauten.
JEF
Knut Ø.

Som vanlig et interessant bidrag frå JEF. Kjekt med utfyllande info.

Edgar, heilt korrekt. Kan for ordens skuld nevne at det er ei antitank mine. Detonasjonstrykk i senter er 200kg, på sidene 90kg.
Mina på bildet er skarp (dvs med 5,5kg TNT, men utan detonator). I min dåværande uvitenhet har eg handtert og til og med hoppa på denne mina PDT_Armataz_01_08 . Når eg fant ut at det framleis var innhold i den leverte eg den til det lokale HV som tok den til destruksjonsanlegget i Lærdal og uskadeliggjorde den der.

Din tur.
Natter

Vet ikke hvilke regler som gjelder mht. frist for å følge opp, men tillater meg uansett å slenge inn et bilde inntil den som skal poste kommer med sitt. Hva er dette?
Attachments
x-resize.jpg
x-resize.jpg (162.5 KiB) Viewed 1602 times
Arquebus

Natter wrote:Vet ikke hvilke regler som gjelder mht. frist for å følge opp, men tillater meg uansett å slenge inn et bilde inntil den som skal poste kommer med sitt. Hva er dette?
Dette er avfyringsmekanismen til et tysk torpedorør.
Natter

Arquebus wrote:
Natter wrote:Vet ikke hvilke regler som gjelder mht. frist for å følge opp, men tillater meg uansett å slenge inn et bilde inntil den som skal poste kommer med sitt. Hva er dette?
Dette er avfyringsmekanismen til et tysk torpedorør.
Korrekt (i alle fall en del av den). Dette er avfyringsmekanismen for karduspatroner (kruttladning - se vedlagte bilde), som (avh. av installasjonen) evt. var reserve avfyringsmetode etter trykkluftavfyring. En (850g) eller to (600g) patroner ble benyttet.
Av egen erfaring var kardusavfyring lite ønskelig, da det førte til merarbeid med rengjøring av sot på torpedeon etter øvelsesskudd*. Det var også lite behagelig å være i torpedohallen etter avfyring pga all kruttrøyken, men dette var formodentlig litt "bedre" under krigen da hele fronten var åpen og ga bedre utlufting.
Beklager at svaret evt. fremstår som et lite "foredrag" (bringer frem gamle minner dette her ;-) ).

* Så vidt jeg vet har det aldri vært skutt skarpe torpedoer fra batteriene, og det hadde vært veldig interessant om noen evt. har informasjon om dette kan ha skjedd under krigen...
Attachments
Karduspatron_3.jpg
Karduspatron_3.jpg (276.9 KiB) Viewed 1584 times
Asbjørn²

Siden Arquebus ikke legger ut noe nytt, lurer jeg inn dette:
Attachments
Hva er dette?
Hva er dette?
24062008869s.jpg (446.66 KiB) Viewed 1534 times
Knut Ø.

Kan det være delar av eit kanonskjold?

Uansett så dristar eg meg til å overta stafettpinnen sidan det ikkje har vore aktivitet her på ei stund.

Kvar er denne eliteavdelinga stasjonert?
Attachments
kystgeitkommandoen
kystgeitkommandoen
quiz liten.JPG (119.47 KiB) Viewed 1480 times
petter

Knut Ø. wrote:
Kvar er denne eliteavdelinga stasjonert?
Den er stasjonert på Søndre Kaholmen, Oscarsborg.

Petter
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”