Fjell Festning idag

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

KAV

Hei Sindre

Denne bunkeren er sprengt. inne finn du splintar og splintmerker i tak og veggar samt veggar som er rast ned. Hovuddøra er sprengt av fester og gitterporten ligg 30 meter nedanfor bunkeren. I eine rommet ligg tennsatsen til ein 88 mm pluss mengder andre granatrestar. Eg lurte på om nokon visste om dette var i perioden 40 - 45 eller militært hærverk i etterkrigstid ?
Det er kjent at mange tyske soldatar som gjorde teneste på kystbatteria sleit med depresjonar og mange gjorde sjølvmord. Eg lurte difor på om nokon kunne tidfeste dette som har skjedd her.
KAV
Sindre

KAV wrote:Hei Sindre

Denne bunkeren er sprengt. inne finn du splintar og splintmerker i tak og veggar samt veggar som er rast ned. Hovuddøra er sprengt av fester og gitterporten ligg 30 meter nedanfor bunkeren. I eine rommet ligg tennsatsen til ein 88 mm pluss mengder andre granatrestar. Eg lurte på om nokon visste om dette var i perioden 40 - 45 eller militært hærverk i etterkrigstid ?
Det er kjent at mange tyske soldatar som gjorde teneste på kystbatteria sleit med depresjonar og mange gjorde sjølvmord. Eg lurte difor på om nokon kunne tidfeste dette som har skjedd her.
Når du nevner det tror jeg ikke jeg har gått helt inn i den bunkeren, faktisk. Vet ikke hva som har skjedd der inne i alle fall, men det kan godt være det norske forsvaret i den senere tid som har sprengt overflødig ammo der inne, for eksempel? Som kjent brant/sprengte de i stykker svært mye av det overflødige materiellet der oppe.
Sindre
KAV

Hei Sindre
Me var fleire som gjekk inn i denne og rota rundt i alt som låg på gulvet.
Mange ulike splintar dukka opp og plutselig låg sluttstykket til ein 88 mm i hendene på oss PDT_Armataz_01_13

Me la dette varsomt frå oss i ein krok og tusla ut.
Om ikkje nokon har fjerna den så ligg den i da venstra rommet, heilt inn i hjørnet med skyteskåret, ver varsam om du går inn i tilfelle der er meire udetonerte greier der......
KAV
Sindre

Me var fleire som gjekk inn i denne og rota rundt i alt som låg på gulvet.
Mange ulike splintar dukka opp og plutselig låg sluttstykket til ein 88 mm i hendene på oss PDT_Armataz_01_13

Me la dette varsomt frå oss i ein krok og tusla ut.
Om ikkje nokon har fjerna den så ligg den i da venstra rommet, heilt inn i hjørnet med skyteskåret, ver varsam om du går inn i tilfelle der er meire udetonerte greier der......
Du har en herlig måte å skrive stril på. Bare måtte få si det :)

Får heller varsle noen som kan ta seg av det, er litt tvilende når det ligger udetonerte greier. Best å overlate sånt til eksperter.
Sindre
KAV

Hei igjen og takk for den.

Ja det er nok best å varsle om det ein finn, det kan nok verta meir med tida.
For å skildra dette kan eg fortelja ei historie som ein gymnaskollega av meg fortalde eingong på 80-talet.
Han hadde ein bestefar som hadde tenestegjort på Kvarven fort. Då han vitja dette etter det var delvis opna og "sikra" for ålmenta spurte han om dette var det norske styresmakter kjende til av anlegg i området.
Då han fekk ja til svar og at området var sikra for allmen ferdsel svarte han lakonisk at då skulle ein nok endo få seg mang ei overrasking..... PDT_Armataz_01_05

Slik er det vel og med Fjell festning og mange andre tyske installasjonar, mykje ligg enno uoppdaga.

PS: Fann svar på stillinga imot syd på ein annan tråd her mellom deg og Erik. Da er to Grw 34 i sør.
KAV
Sindre

KAV wrote:Hei igjen og takk for den.

Ja det er nok best å varsle om det ein finn, det kan nok verta meir med tida.
For å skildra dette kan eg fortelja ei historie som ein gymnaskollega av meg fortalde eingong på 80-talet.
Han hadde ein bestefar som hadde tenestegjort på Kvarven fort. Då han vitja dette etter det var delvis opna og "sikra" for ålmenta spurte han om dette var det norske styresmakter kjende til av anlegg i området.
Då han fekk ja til svar og at området var sikra for allmen ferdsel svarte han lakonisk at då skulle ein nok endo få seg mang ei overrasking..... PDT_Armataz_01_05

Slik er det vel og med Fjell festning og mange andre tyske installasjonar, mykje ligg enno uoppdaga.
Overrasker meg ikke. I dag er vel det meste av Kvarven murt igjen, og jeg har blitt for stor til å krype gjennom vinduene i diverse bunkere der oppe - med andre ord er der ikke så mange tunneler å komme seg inn i mer. Men, jeg tør gjette på at der ligger haugevis av stillinger ute i terrenget, litt utenfor allfarvei, som majoriteten ikke kjenner til, ja.

KAV wrote: PS: Fann svar på stillinga imot syd på ein annan tråd her mellom deg og Erik. Da er to Grw 34 i sør.
Stemmer det. Er vel en av "veggstøttetypen" og en "normal" en, såvidt jeg husker. Det er i det hele tatt mange bombekasterstillinger der oppe, spesielt tett er det rundt kommandobunkeren, hvor der er tre bombekastere, samt en m-19. Akkurat i det området ser det også ut til at en del er fylt igjen, så helt sikker er jeg ikke.
Sindre
Sindre

Denne bunkeren er sprengt. inne finn du splintar og splintmerker i tak og veggar samt veggar som er rast ned. Hovuddøra er sprengt av fester og gitterporten ligg 30 meter nedanfor bunkeren. I eine rommet ligg tennsatsen til ein 88 mm pluss mengder andre granatrestar.
Hmvel - en er definitivt sprengt innvendig, ja. Jeg er ikke noen sprengningsekspert, men det eneste som har rast ned der inne er lettveggen med murstein, hvorvidt døren er sprengt av eller har falt av i ettertid er ikke godt å si, det er flere andre bunkere hvor dørene ligger på samme måte. Poenget er da at jeg lurer på hvor mye sprengstoff som faktisk ble fyrt av inni der. Hvor mye bunkerne faktisk tålte av sprengning før f.eks. veggene innvendig tok mer skade - men det må nok ha smelt godt inni der, tenker jeg.

Fant bare én granatrest, og ikke noe hele granater inni der, likevel vil jeg ikke anbefale folk å gå der, det KAN ligge ting igjen. Selv stod jeg utenfor og så bare inn fra døråpningen. Bare så det er sagt. Skal kontakte rette vedkommende for å få ryddet der inni.
Sindre
KAV

Hadde ein snar tur på festningen på sundag.
Fann då dette parkert:
Attachments
NUMKBFjell2.JPG
NUMKBFjell2.JPG (1017.32 KiB) Viewed 1284 times
NUMKBFjell1.JPG
NUMKBFjell1.JPG (1.09 MiB) Viewed 1284 times
KAV
Sindre

KAV wrote:Hadde ein snar tur på festningen på sundag.
Fann då dette parkert:
Lyskaster, og generator? Såvidt jeg har skjønt skal dette inn i en fjellhall.
Sindre
Erik E
Site Admin

Lukter det litt US Army her? :-)

Erik
Sindre

Smule. Hm. Enda en generatorsak siden jeg var der fredag.
Sindre
Arquebus

Erik E wrote:Lukter det litt US Army her? :-)

Erik
Lyskasteren er en General Eletric (GE) sannsynligvis med et Gardener aggregat prod. i Canada under krigen. Den andre generatoren er en tysk 20 kW generator for 150cm. lyskaster.
KAV

Synes å huska, og å kunna lesa, at da står Sperry bak på kastaren.
Attachments
lyskaster.JPG
lyskaster.JPG (114.25 KiB) Viewed 1218 times
KAV
BunkersBaard

hei, første post i forumet her måtte bli her :D

Flyttet til Sotra, nærmere sagt Hammersland, ikke så langt fra Fjell Festning ja!

Har vært der 4 ganger siden jeg flyttet for 2 år siden, visste fint lite om anlegget, trodde den f.eks lå nærmere møvik, altså nærmere sjøen hehe, og at hele opplegget var liten, så satte jeg meg ned en kveld og leste den fantasiske nedskrivingen til Sindre på Wikipedia, bestemte meg dagen etterpå og ta en tur, ble mildt sagt forbauset over anlegget at jegg ville se mer av denne, har vel fått med meg det meste av sørlige delen, altså luftvern området!

men lurte på en ting i dette området, er det noen som har bilder av den store brakken som skulle være øst for radarstanden?? er fundament med kjellertrapp og en b unkers med kun åpning på toppen.. og litt lenger sør, på høyre side av den lange svingen mot fjellhallen der så er det en åpen bunkers som ser ut som stall for hest e.l. stemmer det??

også den fjellhallen med moderne dører på helt sørøst, bygget etter krigen??

håper på svar :D
Hilsen Bård.
Sindre

BunkersBaard wrote: men lurte på en ting i dette området, er det noen som har bilder av den store brakken som skulle være øst for radarstanden?? er fundament med kjellertrapp og en b unkers med kun åpning på toppen..
Ikke helt sikker på hvor du er her, mener du radarstillingen helt i nord, eller radarstillingen på flak-batteriet?
Om du er på flak-batteriet, stod det flere brakker her, mest sannsynlig offisersbrakker. Bilder sitter ikke jeg på, dessverre.

BunkersBaard wrote: og litt lenger sør, på høyre side av den lange svingen mot fjellhallen der så er det en åpen bunkers som ser ut som stall for hest e.l. stemmer det??
Aldri skjønt hva den bunkeren er - det er ikke en PaK eller garasje av noe slag, men muligens et lager for ett eller annet... kan også være modifisert etter krigen.
BunkersBaard wrote: også den fjellhallen med moderne dører på helt sørøst, bygget etter krigen??
Dette er en gammel fjellhall (ammunisjonslager) med nye dører, påsatt i ettertid. Legg merke til skinnegangen som går ut fra denne, her gikk tog med ammunisjon (det fantes små diesel"lokomotiver" som kjørte rundt).
Sindre
Post Reply

Return to “HORDALAND”