Model laget av russisk krigsfange

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
krievensen

Image
Image
Image
Image
Image
Image

Vet ikke så mye om hvor den kommer fra, eneste jeg vet er at min bestefar byttet den til seg under krigen fra en russer(tror jeg). Men vet at han byttet den til seg for to brød.
KGJ

Ser ut som om det er Gneisenau eller søsterskipet Scharnhorst. Mangler litt løp på kanontårnene, ellers var den jo flott :)
Flora krigshistorielag
Erling

:) Fin modell.
Du for sette den inn i et monter med litt informasjon for etterslekten. Ligger noen timere arbeid i dette. Tatt i betraktning på det verktøyet som har vært til rådighet.
Erling
Knut Ø.

krievensen wrote:Vet ikke så mye om hvor den kommer fra, eneste jeg vet er at min bestefar byttet den til seg under krigen fra en russer(tror jeg). Men vet at han byttet den til seg for to brød.
Det var ein fin modell. Fortjener ein museumsplass denne.

Det foregikk masse byttehandel, også blant tysk personell og norske sivile. Ein slektning av meg har ein Beretta Modello 1935 pistol som hans far bytta til seg frå ein tysk marineoffiser, faktisk under krigen. Kva han bytta den mot veit eg ikkje men det må ha vore noko med ein viss verdi. Og korleis offiseren forklarte tapet av våpenet er jo sjølvsagt også ukjent. Den enklaste forklaringa var nok at han mista det på sjøen :D
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”