Kanon under montering. Bilde merket Horten

Har du liggende gamle bilder du vil dele med andre - Eller noen du lurer på hvor er tatt? Alle bilder fra krigen er velkommen hit for diskusjon!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Fikk forleden tak i et bilde som viser en kanon under montering.
På baksiden er bildet merket "Foto Olaff B7294 Horten"

Er det noen her som ser hvor bildet er tatt og hvilken kanontype det er?
Attachments
Kanon Horten Merket.jpg
Kanon Horten Merket.jpg (60.51 KiB) Viewed 372 times
C. Hoff
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Kan det være en norsk 7,5 cm LV-kanon? Det ser nesten ut som de demonterer skytset?

Men vil tippe på at stedet er Braarudåsen, også kalt "Bergbatterie" av tyskerne og bemannet med noen 2 cm Flak kanoner under krigen.
Her er et bilde som jeg tror kan vise fundamentet til det skytset (delvis skjult av mosen). Det er et tilsvarende fundament litt til venstre for brakka på bildet.
Attachments
bergbatterie.jpg
bergbatterie.jpg (202.29 KiB) Viewed 361 times
Mvh
Tormod
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

kan nesten minne om en skc32 det der. Ser ut som det på lavetten (typisk LV-skyts med kanon montert høyt og med "hengslingspunkt" langt bak for maksimal plongè) samt at løpet på bakken kan minne om en skc32 liggende opp-ned. Ser ikke munningen, så jeg klarer ikke se om løpet har den typiske tykke løpsavslutningen som skc32 har.

Ikke vet jeg om dette LV-batteriet i Horten hadde slikt skyts, eller om det kun var lettere skyts enn 10,5 cm der, men det vet nok noen andre:)

Men jeg ville lagt bankkortet mitt på en skc32 10,5 cm i en affutasje ikke jeg tør tippe navnet på:)
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Det ble jo satt opp tre franske 10,5 cm K332 kanoner i Horten mars 1944 som et alarmbatteri, men jeg trodde de var plassert inne på selve KJV i utgravde stillinger?
Mvh
Tormod
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Stutzpunkt wrote:Det ble jo satt opp tre franske 10,5 cm K332 kanoner i Horten mars 1944 som et alarmbatteri, men jeg trodde de var plassert inne på selve KJV i utgravde stillinger?
De kanonene du tenker på sto nok på KJV som du sier. Det skytset bildet er fra er typisk luftvern-skyts, og ikke no feltkanonskyts. så jeg tviler på at den kanonen er av fransk feltkanon-fabrikat:)
T.Knutsen
Posts: 153
Joined: 03 Sep 2008 22:12
Location: Randaberg

Kanonen er en Norsk kongsberg kanon 7,5cm "ballongkanon" av tyskerene kalt M16(n). Det ble produsert 13 av disse. Har lest en plass at det var 2 av disse i Horten. Kanskje den som blir demontert på bildet, er den som ble sendt til Tungenes på Randaberg. Der ble den montert for beskyting av sjømål. Noe udaterte som LV kanoner,produsert rundt 1920.
ludvig
Posts: 258
Joined: 20 Mar 2008 12:18

Hei .
Kanonen er en 7,5 cm luftvernkanon L/45 M/16 ( Kongsberg )
Bildet viser en kanon under demontering fra Braarudåsen , legg
merke til Bastøya i bakgrunnen . 2 x batterier pr 1940 : 2 x kanoner
på Mellomøya og 2 x kanoner på Braarudåsen . Tyskerne brukt disse
på f.eks Storrinden , Nordnes , Laksevåg , Tungenes , Lodshavn og
Skibbuholmen . Men det var artige bilde .
Mvh
ludvig
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

bøyer meg i støvet,,, hehe,, tok feil, for denne gang... :)

når dere nevner det, så kan åpningen i bakstykket passe bedre til en 7,5 cm granat enn en 10,5 cm granat. fin plass der oppe med en super utsikt:) Er fint rundt Horten-traktene. Nok et sted en skulle vært.
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Heisann, her har det vært litt aktivitet siden igår kveld ja :)

Morro at stillingen ble identifisert og at vi fikk vite litt om historien til kanonene.
Jeg tenkte også først på en skc32.
C. Hoff
Post Reply

Return to “Originalfotos - Foto Id”