Hvor kom soldatene på Vesterøen HKB 5/980 fra?

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

I 1941 var det 77 soldater på fortet, men i 1942 kom det 50 infanterister til, fra II./IR.740. Etter det jeg forstår så ble det skiftet ut styrker flere ganger. Er det noen som kan hjelpe meg med mere detaljer ang styrkene og deres ledere?

Bildet under viser vernepliktsboken til en som har tjenestegort på 980 i 1942, kan noen hjelpe meg med detaljene og forkortelsene her?
Attachments
Vernepliktsbok
Vernepliktsbok
Vernepliktsbok.JPG (120.3 KiB) Viewed 221 times
Mvh
Yngvar
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Vet ikke om hvor mye det hjelp det er, men HKAR 980 ble satt opp i Ansbach i det sørlige Tyskland.

Samtidig har mange av leirene i Telemarksområdet navn etter byer i det sørlige Tyskland/Østerrike som "Lager Rohrbrunn" "Lager Spessat" og "Lager Miltenberg" Noe peiling på hva slags navn de brukte i Vestfold? Jeg har også hørt en historie om noen lokale som hørte jodling fra fortet i Langesund!

Men det har nok vært en naturlig tilsig fra andre deler av Tyskland i forbindelse med erstatningsmannskap o.l.
Mvh
Tormod
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Hei Tormod, Larvik hadde Lager Reichenau, Lager Teie på Nøtterøy, Lager Brisen i Stavern, Lager Friesland i SandefjordLager Nero i Borre, og Lager Maza som du sikkert kjenner i Horten
Mvh
Yngvar
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

ok, akkurat MaZa var nok ikke et eget navn på leiren siden det henspeiler til selve navnet på avdelingen forlagt der.
Mvh
Tormod
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”