Enslig etterlevning? (Torshov)

Oslo og omegn var en viktig plass for den tyske administrasjonen i Norge med sine mange staber, leirer og støttepunkter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Gikk tilfeldigvis forbi dette "skilderhuset" her forrige dagen. Hadde dessverre ikke med meg kamera, så fikk ikke tatt noe ordentlig bilde av det. Noen som har noe kjennskap til opprinnelsen til dette, og hva som har hatt tilhold her?
http://www.gulesider.no/kart/bigMap.c?w ... mLevel=1.0

Det var et lite rundt murhus, med flere skyteskår hele veien rundt, med en ståldør på baksiden, og så ikke ut som noe som ville vært brukt til sivile formål.
Attachments
Litt lang avstand, men den lille runde dingsen rett ved porten ut mot Sandakerveien.
Litt lang avstand, men den lille runde dingsen rett ved porten ut mot Sandakerveien.
skilderhus.jpg (83.5 KiB) Viewed 885 times
--
Tommy
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Jeg har tidligere vært og sett på dette. Jeg tror det muligens kan være fra en god tid før krigen.
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Hvor i landet ligger dette ?
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Espen K wrote:Hvor i landet ligger dette ?
Torshov i Oslo
--
Tommy
lilje
Posts: 700
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Dette var før området til Lilleborg fabrikker (DeNoFa), produsent av oljer, såpe, vaskemidler etc. Det store gamle huset (Sandakerveien 52) var muligens direktørbolig og jeg mener dette "skilderhuset" er ved det som var hovedinngangen til fabrikkområdet. Regner med at de produserte noe krigsviktig (oljer, smøremidler el l.) for tyskerne under krigen.
uenord
Posts: 13
Joined: 30 Sep 2008 5:01

Her er flere bilder fra Lilleborg, inng fra Torshov (lille borg, veien ut på andre siden er over ei bru over akerselva)
Fra romjulstur

Image

Image

Image

Image
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Kan ikke minnes å ha sett slike i Norge, men de er relativt vanlige å finne i Tyskland/Frankrike, spesielt i forbindelse med verft og industri.
Er nok et splintsikkert oppholdssted for portvakta, men tør ikke tippe på om det er tysk, eller kanskje noe fra industriluftvernet...?

Erik
E.E.Ø.
Posts: 141
Joined: 21 Oct 2007 11:58
Location: Haugesund

Hei Erik
Det er korrekt. Det ble funnet slike i Nederland også.
(Jeg mener også å ha sett slik fra st.Nazire ubåtbase).
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Faktisk så ble samme typen luftvernbunkere også bygd på innsiden på fabrikkgulvet! Her kunne den uheldige sjelen som hadde blitt oppnevnt som ansvarlig for maskinene oppholde seg under et bombeangrep, så dette i ett tysk Wochenschauklipp.
Mvh
Tormod
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Stilig! :)
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Fantastisk tekst, må innrømme jeg lo litt av denne delen:
Det er av største betydning at det til observasjonstjenesten kun
uttas pålitelige og intelligente folk, med en nøktern vurderingsevne,
idet de meldinger som avgis herfra vil kunne få en avgjørende
betydning for disponeringen av luftvernets avdelinger. Nervøse folk
kan ikke brukes
--
Tommy
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Ser det brukes begrepet "Fiendtlige fly", men sett i lys av at dette var en norsk organisasjon så bommer man jo kanskje litt... ;-)
En kan kanskje undres på hvorvidt disse observatørene rapporterte til tyskerne, eller om de kun varslet sine egne?
Regner med de hadde varslingsplikt ovenfor tyskerne, med fare for represalier om man unnlot å gi beskjed?
Noen som vet mer??

Erik
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3500
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

bare bemerker at "kikkerter - kan for tiden ikke skaffes"..
kjedelig å bygge hele greia uten å ha mannskap med kikkert, men hvilket årstaller er det vi snakker om?

Erik H
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Ser det brukes begrepet "Fiendtlige fly", men sett i lys av at dette var en norsk organisasjon så bommer man jo kanskje litt...
En kan kanskje undres på hvorvidt disse observatørene rapporterte til tyskerne, eller om de kun varslet sine egne?
Regner med de hadde varslingsplikt ovenfor tyskerne, med fare for represalier om man unnlot å gi beskjed?
Noen som vet mer??
Har en del materiell jeg kan gå gjennom. Brosjyrer og retningslinjer, samt noen bunker med sirkulære og kursmateriell. Der er nok en del kontakt med tyske myndigheter, bla Luftgau Norwegen(?) oa.
Der er f.eks kursmateriell(der man viste lysbilder) som omhandler bla tysk 8.8cm kanoner,samt annet flak, samt oppsett osv av lytteutstyr.
Kan poste mer info osv i egen tråd om det er behov for det.
bare bemerker at "kikkerter - kan for tiden ikke skaffes"..
kjedelig å bygge hele greia uten å ha mannskap med kikkert, men hvilket årstaller er det vi snakker om?
Mener det er 1943/44. Skal finne brosjyren fram i morgen.
Paul S.

Brosjyren var fra 1942.
Paul S.
uenord
Posts: 13
Joined: 30 Sep 2008 5:01

Apropos luftvern og en-manns tårn, fra boka "Luftkrig Sivilt Luftvern" fra 1939:

(Ser, etter publisering, at bildene kom ut i motsatt rekkefølge av det jeg mente, nederst er bildet av en-manns tårn (som var topicen til denne tråden), nest nederste bildet er fra side 85 (som det vises til under bildet av tårnet).
Attachments
01.JPG
01.JPG (330.82 KiB) Viewed 446 times
02.JPG
02.JPG (268.5 KiB) Viewed 446 times
07.JPG
07.JPG (183.24 KiB) Viewed 446 times
06.JPG
06.JPG (175.84 KiB) Viewed 446 times
05.JPG
05.JPG (265.35 KiB) Viewed 446 times
04.JPG
04.JPG (180.06 KiB) Viewed 446 times
03.JPG
03.JPG (198.29 KiB) Viewed 446 times
Post Reply

Return to “Oslo/Akershus”