Vi trenger en tråd om torpedokanoner, den mangler. Jeg kan ikke spesielt mye om dette emnet men andre kan sikkert følge på.
Tyske torpedobatterier i Norge brukte enten overtatte Norske 45cm rør eller egne 53cm rør. Det virker som alle nasjoner etter hvert satset på 53,3cm (21 inch) torpedoer og rør da disse ble benyttet av nesten samtlige nasjoner fra WW2. Denne tradisjonen ser ut til å holde frem selv om Russland også har 60cm. Alle torpedokanoner i bruk på kystfort var opprinnelig konstruert for fartøy og mange av rørene kom fra ulike fartøy spesielt alle Destroyere tyskerne mistet rundt Narvik. Disse ble berget og benyttet i kystfort.
Jeg har fått litt påtrykk fra Natter om å lage riktig torpedokanon til Herdla modellen, jeg har fått ganske bra tegninger og noen bilder. Men som alltid er det alltid behov for mer for å få en best mulig modell. Planen er i første omgang ett mest mulig riktig rør, for deretter å lage trippelkanon, selv om det går litt i parallell.
Som kjent har jeg tidligere laget en superdetaljert G7a med flere så målsettingen er samme standard. (Link til modellene)
https://3dwarehouse.sketchup.com/model. ... b0ddf4bb07
https://3dwarehouse.sketchup.com/model. ... b0ddf4bb07
Så kom igjen med facts og bilder
Torpedokanoner
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- Attachments
-
- Arbeidsfil, venstre den jeg har brukt til nå (laget av Bunker14) Hvite er arbeid i gang, bak sokkel ferdig til høyre start på trippel kontrollbokser mm
- Torpedos German G7 11.jpg (305.31 KiB) Viewed 714 times
-
- Nærbilde av mekansime (kardus) så langt. Alle betjeningsorganer blir mulig å bevege (animert) Mangler bilde av kardus patron
- Torpedos German G7 12.jpg (445.37 KiB) Viewed 714 times
-
- G7 2.jpg (543.84 KiB) Viewed 713 times
Det var noen flere varianter her, feks hollandske firlingrør (Ledangsholm og Nordlandet), samt norske 53cm rør fra Sleipner-klassen med 45 cm "foring" (Ljones, Rutledal, Angelshaug, Otteröy, Julholmen). I tillegg hadde man de eldre tyske 50cm rørene på Korshamn og Porsøy.AndersHJ wrote:Tyske torpedobatterier i Norge brukte enten overtatte Norske 45cm rør eller egne 53cm rør.
Husker ikke alle detaljene nå men rundt 1910 fremtvang 533,4mm (21") seg som en ny standard for torpedoer (Whithead/England). Tyskerne holdt stadig på 50cm, men måtte etter hvert også opp til den nye standarden for ikke å bli "akterutseilt" ytelsesmessig: Torpedoenes dimensjoner hang opprinnelig tett sammen med de to viktigste parametrene torpedoutviklingen har dreid seg om, nemlig fart og rekkevidde. Mer fart (eller rekkevidde) krevde mer kapasitet til trykkluft, vann, drivstoff, noe man kun klarte ved å stadig øke ytre dimensjoner på torpedoskrogene (i dag er ikke dette like kritisk, da torpedoene drives av elektromotorer hvor batteriteknologien er det som primært bestemmer ytelsen).AndersHJ wrote:Det virker som alle nasjoner etter hvert satset på 53,3cm (21 inch) torpedoer og rør da disse ble benyttet av nesten samtlige nasjoner fra WW2. Denne tradisjonen ser ut til å holde frem selv om Russland også har 60cm. Alle torpedokanoner i bruk på kystfort var opprinnelig konstruert for fartøy og mange av rørene kom fra ulike fartøy spesielt alle Destroyere tyskerne mistet rundt Narvik. Disse ble berget og benyttet i kystfort.
Sjekk mail/Dropbox.AndersHJ wrote:Så kom igjen med facts og bilder
Den nye modellen er utrolig bra så langt. Må kikke nærmere på detaljene, så foreløpig er min eneste kommentar den røde fargen som glatt kan fjernes - det var noe vi innførte mer eller mindre tilfeldig på noen av batteriene... Husker jeg gikk rundt med en boks rødmaling på Korshamn og malte alle detaljer man skulle ta i/betjene.
Fargen som ble brukt var også litt tilfeldig... Vi hadde feks godt med rødmaling på Korshamn, mens man på Lerøy hadde mye blåmaling tilgjengelig
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Kan disse bildene være til nytte Anders? Tatt på Marinemuseet i Horten.
- Attachments
-
- 1-DSC_0009.JPG (305.11 KiB) Viewed 677 times
-
- 2-DSC_0008.JPG (253.78 KiB) Viewed 677 times
-
- 3-DSC_0013.JPG (335.26 KiB) Viewed 677 times
-
- 4-DSC_0014.JPG (294.63 KiB) Viewed 677 times
-
- 5-DSC_0015.JPG (319.58 KiB) Viewed 677 times
-
- 6-DSC_0016.JPG (283.76 KiB) Viewed 677 times
Mvh
Yngvar
Yngvar
Det enkle røret er fra en tysk S-Boot.
Firlingbatteriet mener jeg er fra en etterkrigs norsk jager (formodentlig av britisk opprinnelse).
Ingen av disse er relevante ift landbaserte batterier, med mulig unntak ift Rødberget og Siebruniemi som skulle hatt S-boot rør (usikkert om det evt var snakk om samme type som røret på MMU).
Firlingbatteriet mener jeg er fra en etterkrigs norsk jager (formodentlig av britisk opprinnelse).
Ingen av disse er relevante ift landbaserte batterier, med mulig unntak ift Rødberget og Siebruniemi som skulle hatt S-boot rør (usikkert om det evt var snakk om samme type som røret på MMU).
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Takk for bildene, quad ser britisk ut ja, signifikante luftcylindre. S-Boat torpedorør har veldig karateristisk munning, en på hver side.
Test post
Forsøk på å vise animert låsemekanisme til torpedo luke
Forsøk på å vise animert låsemekanisme til torpedo luke
- Attachments
-
- Lock.gif (728.88 KiB) Viewed 646 times
ahaa ... det er noen flere tannhjul inni der da?
Burde huske det da jeg skrudde den sammen for et par år siden... Det er i alle fall bare en kort vridning på håndtaket som skal til (det er umulig å vri helt rundt, naturlig nok mtp avstanden ned til gulvet).AndersHJ wrote:ahaa ... det er noen flere tannhjul inni der da?
Hvis den ikke står like fast som sist, skal jeg ta opp en liten videosnutt ved neste tur utover - om ikke meteor leser dette og kommer meg i forkjøpet (hint).
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Etter at Natter hadde en liten bilde og video sesjon på Herdla har jeg nå kommet litt lenger. Selve torpedorørene begynner å bli ferdige men det er en del igjen på trippelkanon fundamentet. Foreløpig bare vinsjer. Og bevegelsen på låseringen er løst!, litt mindre vinkel
- Attachments
-
- Torpedos German G7 48.jpg (541.03 KiB) Viewed 573 times
Trippelrør er nå bortimot ferdig. Noen detaljer igjen men det får så være. Har tatt 3 måneder å komme så langt, godt over 100 timer minst. Har heldigvis ikke nøyaktig timeantall. Utgaven er lik den som sto på Herdla etter krigen. Spesiell takk til Natter for bilder, måling og opplæring av meg. Mange av detaljene virker nå som på orginalen (animerte objekter). Men pga begrensninger i Sketchup er avhengigheter mellom komponenter ikke laget og må styres av bruker. Dvs man kan afyre med sikring på. Modellen skal inngå i Herdla Fort samlingen som det ligger noen tegninger av i forumet. Det vil også bli tilgjengelig i torpedo serien jeg har liggende på 3DWarehouse når helt ferdig.
- Attachments
-
- Torpedorohr 533mm Drilling 01.jpg (499.36 KiB) Viewed 512 times
-
- Torpedorohr 533mm Drilling 02.jpg (394.65 KiB) Viewed 512 times
-
- Torpedorohr 533mm Drilling 04.jpg (694.61 KiB) Viewed 512 times
-
- Torpedorohr 533mm Drilling 06.jpg (735.91 KiB) Viewed 512 times
-
- Torpedorohr 533mm Drilling 08.jpg (586.08 KiB) Viewed 512 times
Noen til ...
Link til publiserte torpedo modeller
https://3dwarehouse.sketchup.com/model. ... b0ddf4bb07
https://3dwarehouse.sketchup.com/model. ... b0ddf4bb07
Link her når modellen er helt ferdig og kan lastes ned.
PS Sketchup er gratis 3D tegneprogram og kan lastes ned for å se på modellene
http://www.sketchup.com/
Link til publiserte torpedo modeller
https://3dwarehouse.sketchup.com/model. ... b0ddf4bb07
https://3dwarehouse.sketchup.com/model. ... b0ddf4bb07
Link her når modellen er helt ferdig og kan lastes ned.
PS Sketchup er gratis 3D tegneprogram og kan lastes ned for å se på modellene
http://www.sketchup.com/
- Attachments
-
- Torpedorohr 533mm Drilling 09.jpg (450.55 KiB) Viewed 512 times
-
- Torpedorohr 533mm Drilling 10.jpg (513.41 KiB) Viewed 512 times
-
- Torpedorohr 533mm Drilling 11.jpg (528.49 KiB) Viewed 512 times
-
- Torpedorohr 533mm Drilling 12.jpg (475.21 KiB) Viewed 512 times