View unanswered posts | View active topics It is currently 01 Dec 2020 20:45



Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
 Eisenbahn-batterie 689, Strand / Knatterud 
Author Message
User avatar

Joined: 25 Feb 2007 18:51
Posts: 6218
Location: Bergen
Et lite notat som dukket opp på RA denne uken:


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

_________________
Informasjon som ikke deles, går tapt!


21 Jan 2017 15:54
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2006 11:58
Posts: 2725
Location: Sandefjord
Dette var jo interessant, natter. info om dette jernbaneartilleriet er sjeldent

_________________
Mvh
Yngvar


21 Jan 2017 19:09
Profile WWW
User avatar

Joined: 22 Aug 2007 22:40
Posts: 244
Location: Akershus
689 Bruno var en stund på Marnardal. Her sees restene av kanonsidesporet og dreieskiven:
https://kart.1881.no?lat=58.19840878986183&lon=7.5193262100219735&z=17&v=4&r=&o=&layer=https%3a%2f%2fwaapi.webatlas.no%2fwms-orto-hist%2f%3fapi_key%3d9da664c7-e5b9-4dc7-a093-7ef0f90563c0Audnedal-Marnardal-Finsland-1974

Tysk minekart over området:
https://www.vestagdermuseet.no/forsiden/forsvarsverk-paa-agder/marnardal/heddeland/


07 Jun 2018 10:28
Profile
User avatar

Joined: 25 Feb 2007 18:51
Posts: 6218
Location: Bergen
Jan wrote:
689 Bruno var en stund på Marnardal
Egen tråd her: viewtopic.php?f=32&t=5988

_________________
Informasjon som ikke deles, går tapt!


07 Jun 2018 10:50
Profile
User avatar

Joined: 22 Aug 2007 22:40
Posts: 244
Location: Akershus
:bra: Takk


07 Jun 2018 11:02
Profile

Joined: 07 Oct 2014 11:50
Posts: 167
Location: Besterålen
Spor av batteriet på Knatterød. Bilde fra 1957

https://kart.finn.no/?lng=11.25375&lat=59.33560&zoom=17&mapType=historicalm-Skjeberg-Sarpsborg-1957%40h&markers=11.25449,59.33531,r,Brukerdefinert%7C11.25622,59.33520,r,Brukerdefinert%7C11.25074,59.33541,r,Brukerdefinert%7C11.24976,59.33573,r,Brukerdefinert


30 Dec 2019 0:35
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2006 11:58
Posts: 2725
Location: Sandefjord
På stillingen til høyre er det jo en tydelig struktur av betong ser det ut som, og til venstre er det jo også et tydelig sidespor. Hva sier de lokale, er det noen slike spor igjen nå?

_________________
Mvh
Yngvar


30 Dec 2019 11:19
Profile WWW

Joined: 07 Nov 2008 21:29
Posts: 112
Location: Ås
Yngvar wrote:
På stillingen til høyre er det jo en tydelig struktur av betong ser det ut som, og til venstre er det jo også et tydelig sidespor. Hva sier de lokale, er det noen slike spor igjen nå?

Begge dreieskivene med sidespor og diverse strukturer er synlige i terrengmodellen fra 2012.
https://hoydedata.no/LaserInnsyn/?x=286900&y=6583399&level=16&utm=33&projects=127&layers=&raster=8:100&background=wmtsTopoGraatone


30 Dec 2019 11:56
Profile

Joined: 14 Sep 2011 20:45
Posts: 2
Andre er også interesserte i kanoner...

http://www.varteig-historielag.no/2018. ... eiren.html


30 Sep 2020 21:44
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2006 11:58
Posts: 2725
Location: Sandefjord
Dette var detaljert opplysninger, fortalt av de som var der

_________________
Mvh
Yngvar


01 Oct 2020 7:11
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2006 11:58
Posts: 2725
Location: Sandefjord
Bilde fra Østfold Fylkes bildearkiv

Kanon på jernbanevogn, batteriet på Knatterud, Varteig ved Sarpsborg 1945. Soldat, ukjent. Deutsche Reichsbahn, Berlin. Fotografering 1945
FOTOGRAF Larsen, Christian Emil
Tekst fra Digitalarkivet:
Dette er en "28 cm kanon Schwere Bruno" Den hadde en totallengde på 22.8 meter og en vekt på 118 tonn. Lengden på kanonrøret 11.93 meter.

Utgangshastighet på granaten var 860 m/sek. Maks skuddvidde 37.8 km. Skuddhastighet ca 10 skudd i timen. Kanonbatteriet deltok først under det tyske angrepet på Frankrike i 1940, og i mars 1941 gikk det fra Sassnitz i Tyskland til Trelleborg med ferge.Deretter gjennom Sverige via Kornsjø opp til Storlien i Trøndelag. Så inn i Sverige igjen og opp til Kiruna og videre til Narvik. Jernbanekanonene ble transportert gjennom Sverige under benevnelsen "maetrialer for brubygging" Tyskerne hadde laget en ramme av vinkeljern over mekanismen og kanonløpet. Det hele ble dekket med presenning under transporten. Siden svært få hadde sett noe lignende noen gang, gikk transporten visstnok uten noen problemer. Så ble batteriet montert og var klar til bruk på Framnesodden ved Narvik etter kort tid. I august 1942 ble batteriet beordret til Nypan ved Trondheim, også denne gang gjennom Sverige. Allerede i september samme år ble det beordret videre til Vestlandet. Der hadde det forskjellige standplasser, men fra desember 1942 ble det fast standplass ved Øyslebø, som ligger 2 mil nord for Mandal. Grunnen til at det ikke kom lenger vestover, var at jernbanen videre var smalsporet. Der ble Batterie 689 stående til januar/februar 1944 hvoretter det ble beordret til Østfold. Etter krigen sto kanonene på Mysen og det ble foretatt noe vedligehold på kanonene i 1950. Deretter, antagelig 1953-54 ble batteriet levert til Christiania Spigerverk. Kilde: Østfold Historielags tidsskrift WIWAR nr1 2002.


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

_________________
Mvh
Yngvar


09 Nov 2020 8:48
Profile WWW

Joined: 26 Jul 2016 13:12
Posts: 11
Sto kanonene virkelig på Nypan bare fra en gang i august 1942 til en gang i september 1942? Virker lite gjennomtenkt å bygge dreieplater bare for et par uker? Vet noen hvorfor det ble slik?


10 Nov 2020 12:28
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 42 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Designed by ST Software for PTF