Fjellanlegget på Hafstadbakken i Førde

Større grupper av kystfort ved innløpet til Sognefjorden og Nordfjord. Disse batteriene lå hovedsaklig under kommando fra Bergen, men det var mye flytting av grensene i dette divisjonsområdet.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Skal legge ut eindel bilete frå fjellanlegget på Hafstadbakken i Førde, men eg har dessverre mesteparten på papir og ikkje digitalt så det må litt skanning til. Men her er nokre få i første omgang. Det første viser det eine av to inngangsparti. Dette inngangspartiet er ombygd med lasterampe etc etter krigen.
Dei to bileta i svart/kvitt vart tatt av ein kompis som er fotograf og som trengte ei spesiell kulisse til eit fotoprosjekt.

Fjellanlegget vart bygd i 1943 då staben til 280. I.D. vart forlagt til Førde i samband med opprettinga av Territorial-Abschnitt Førde, med general Karl von Beeren som sjef. Hafstadbakken var eitt av to støttepunkt i Førde, og var utbygd med fjellanlegget, ein brakkeleir, nærforsvarsstillingar, løpegraver, fleire mindre bunkersar samt ein regelbau 668. Pga eit sandtak er mykje av området borte i dag, men framleis finn ein brakkemurar, enkelte mindre bunkersar samt 668'en. Fjellanlegget ligg litt lenger bak i området. Det var to vegar opp til området, men berre den eine eksisterer i dag (blir som utallege andre vegar bygd under krigen kalla "Burma-vegen"). Vegane og anlegget vart bygd av russiske krigsfangar, samt tyske pioner-soldatar og var under leiing av O.T. Fjellanlegget var fullt utbygd og ferdig, og innehaldt 3 store hallar inndelt i 19 mindre rom, i tillegg var det også maskinrom, kjøkken etc. Det var også eit vassbasseng og ei sjakt oppover i fjellet til ventilasjon og nødutgang lenger oppe i fjellsida.
Etter krigen vart området ekspropriert av staten og DKV bygde i 1949 om anlegget til ammunisjonslager for inkludering i Arsenalet på Vestlandet. På 80-talet vart det tatt i bruk som lager for IR10, før det vart nedlagt på slutten av 90-talet, dels pga nedbygginga i Forsvaret og dels pga at vegtilkomsten vart redusert som følge av at sandtaket åt seg lenger og lenger inn. I 2001 kom anlegget i privat eige og er det framleis i dag.
Eg har vakse opp som nabo av anlegget og har trakka i dette området sidan eg kunne gå omtrent, så eg kjenner området ut og inn. Men eg var først inne i fjellanlegget i på slutten av 90-talet. Før det var det alltid eit stort mysterium korleis det såg ut innanfor dørene i fjellet. Det er heller ikkje så mange Førde-folk som har visst at det er eit slikt anlegg på Hafstadbakken. Hemmeleghaldet, spesielt då det var ein del av AVES, var ganske stort. Først i seinare tid har dette anlegget blitt kjent og omtala noko særleg, m.a. har lokalavisa Firda hatt eindel reportasjar siste åra om denne delen av den lokale krigshistoria.

Har henta litt av detaljane her frå eit kapittel som K. R. Berge skreiv i Bergensposten nr 2/2005 (utgjeve av Statsarkivet i Bergen).
For meir detaljar kan du laste ned heile bladet her: http://www.arkivverket.no/bergen/publik ... gpost.html
Attachments
Inngang øst, ombygd av DKV
Inngang øst, ombygd av DKV
Inngang øst liten1.jpg (152.67 KiB) Viewed 907 times
Korridor frå inngang øst
Korridor frå inngang øst
hafstadbakken1.jpg (53.73 KiB) Viewed 907 times
Soppen har fått gode vekstvilkår
Soppen har fått gode vekstvilkår
hafstadbakken2.jpg (81.12 KiB) Viewed 907 times
skisse
skisse
kart1.jpg (78.7 KiB) Viewed 907 times
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Det ligg forresten nokre fleire bilete på Flora Krigshistorielag som Kim (crankcase) tok når han var på besøk i anlegget.

Moderator kan forresten flytte denne tråden til "Regelbau bunkere og andre installasjoner" sidan dette ikkje er eit kystfort.
bisQuit
Posts: 6
Joined: 30 Sep 2007 22:10
Location: Florø

Hei Knut Øyvind.

Hvordan er det eventuelt og komme seg inn i dette anlegget dersom eg skulle ta turen fra Florø og inn? Antar at det ikkje skulle være noe problem og få med meg noen fra laget på en liten tur.
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Det går sikkert bra. Eg kan truleg ordne tilgang, så berre avtal med meg litt i forkant.
Eg var inne på inspeksjon i haust og skulle hatt ein tur innatt no for å sjekke tilstanden, så igrunn passar det med eit besøk no. Ventilasjonspumpa er fjerna så dessverre har fuktigheten begynt å ta overhand.
bisQuit
Posts: 6
Joined: 30 Sep 2007 22:10
Location: Florø

Hørest bra ut. Skal ta og høyre litt rundt med folket her og se kven som eventuelt er intresert.
-Thomas
User avatar
Carsten G
Posts: 211
Joined: 19 May 2007 18:10
Location: Mandal

Snublet over denne side på internett:http://www.geocities.com/CapeCanaveral/ ... htm#bertha

Er det dette anlegg som beskrives på denne side. På nettet står det anlegget som stengt, men du sier at man kan få komme inn etter avtale?

Kan du legge ut flere bilder og evt. beskrivelse av hva som er i de forskjellige ganger?

Mvh
Carsten G
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Hei Carsten,
Det stemmer at anlegget stengt men det kan ordnast med tilgang, men då må eg vite det ei stund før sidan eg må låne nøklar. Det går bra med besøk i anlegget så lenge det ikkje blir altfor mykje masing på han som eig det.

Ja det er samme anlegg som på den geocities-sida. Eg sendte nokre bilder på slutten av nittitalet til Harald Faeth (som laga sida) men eg ba han fjerne det etterpå fordi anlegget då framleis ikkje var avhenda av forsvaret og framleis gradert. Men høyrde aldri meir frå han og det vart liggande der, var litt overraska over at den sida framleis eksisterar.
Men bildetekstane der er feil og det er også skreve at det er "coastal defence", noko som ikkje er rett i den forstand.

Kan ordne med litt fleire bilder og detaljar, men veit ikkje kortid. Mulig eg skal opp i anlegget igjen no i haust så då kan eg ta litt digitalfoto. Nesten alt anna eg har av dette er papirfoto.
User avatar
Carsten G
Posts: 211
Joined: 19 May 2007 18:10
Location: Mandal

Takk for svar Knut.
Det ville være veldig interesant å se dette annlegg med egne øyne. Når man leter rundt på nettet dukker det stadig opp gamle sider:-)
Da er det greit å kunne spørre andre. jeg letet etter informasjon om kommunikasjons bunkeren Zeppelin i Zossen, det var da jeg snublet over denne side.

Bare ta den tiden du trenger Knut, den som venter på noe godt venter kke forgjeves.

Mvh
Carsten G
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Ein ting, som kanskje gjer det litt mindre interessant dessverre, er at alle rominndelingane i dei tre hallane er vekk, slik at det no kun er reine fjellhallar igjen. Romma var murt opp med teglstein slik at kvar hall fikk ein gang i "halvmåneform" omtrent, men inngang til romma langs gangen. Ein ser samme byggemåte i mange fjellanlegg. Hallane har framleis hvelving i teglstein og betong. Grunnen til at rominndelinga er fjerna etter krigen var at det vart nytta som lager av DKV.

Gangane og romma innanfor inngangane er meir bevart slik dei var.

Erik E. har forresten eindel bilder herifrå, kanskje han vil legge ut nokon...?
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Et par tegninger scannet fra "Ammunisjonstjenesten i Hæren etter 1945", bind 2:
Attachments
Hafstadbakken.jpg
Hafstadbakken.jpg (256.38 KiB) Viewed 613 times
Fjellanlegg_Hafstadbakken.jpg
Fjellanlegg_Hafstadbakken.jpg (368.83 KiB) Viewed 613 times
Last edited by Natter on 07 Aug 2014 16:09, edited 1 time in total.
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Som vanlig har vinteren herjet hardt. Det var ikke mulig å komme inn i anlegget før ut i mai pga en svær ispropp som bokstavelig talt "støpte" igjen døren. Når isen smeltet har det også løsnet endel steinblokker som har rast ned og lagt seg foran inngangspartiet. Var oppe på Hafstadbakken forrige søndag for rekognosering og en tur mandag med en liten gruppe som ville ha omvisning i fjellanlegget. Det går å komme seg inn men vi må nok opp å rydde vekk stein og annet før vi skal ha omvisning med skoleklasser neste uke. Selv for en voksen er det vanskelig å fote seg forbi.
Attachments
bilde 2_.jpg
bilde 2_.jpg (223.68 KiB) Viewed 394 times
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Ble så fint atte :-)
Attachments
bilde 12_.jpg
bilde 12_.jpg (215.4 KiB) Viewed 348 times
bilde 13_.jpg
bilde 13_.jpg (198.17 KiB) Viewed 348 times
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Se der ja, var det ryddet opp bra. Godt jobbet :-) Ser ut som et fjellanlegg av litt størrelse dette. Godt i det minste tilgangen til anlegget blir holdt ved like.
--
Tommy
User avatar
Mikkel
Posts: 47
Joined: 26 Aug 2012 12:45
Location: Haugesund

:bravo
Mikkel
User avatar
TurtleWax!
Posts: 5
Joined: 11 Aug 2013 16:00
Location: Førde

Her er litt fleire bilder frå Hafstadbakken.
Attachments
"Burmavegen" frå Kronborg.
"Burmavegen" frå Kronborg.
P8167126.JPG (1.1 MiB) Viewed 241 times
Bunkeren som vart gravd fram oppepå flata.
Bunkeren som vart gravd fram oppepå flata.
P8177127.JPG (1.21 MiB) Viewed 241 times
Bunkeren med utsyn over Førde, med luftvern på taket. Den kan sjåast frå hovudvegen oppe på sandtaket. Den er på god veg til og skli ut.
Bunkeren med utsyn over Førde, med luftvern på taket. Den kan sjåast frå hovudvegen oppe på sandtaket. Den er på god veg til og skli ut.
P8177128.JPG (1.17 MiB) Viewed 241 times
Fant 2 mg stilligar med utsyn over den Nord-østlige delen av Hafstadbakken på kvar sin flanke.
Fant 2 mg stilligar med utsyn over den Nord-østlige delen av Hafstadbakken på kvar sin flanke.
P8177136.JPG (1.1 MiB) Viewed 241 times
Her er den gravd fram
Her er den gravd fram
P8177137.JPG (1.18 MiB) Viewed 241 times
Innvendig
Innvendig
P8177139.JPG (683.19 KiB) Viewed 241 times
P8177140.JPG
P8177140.JPG (742.56 KiB) Viewed 241 times
Stilling nummer 2. Gravde ikkje denna opp då eg fant ut at eg var på privat grunn. Utanfor kvar stilling er det tillaga skytterhull mot sentrum.
Stilling nummer 2. Gravde ikkje denna opp då eg fant ut at eg var på privat grunn. Utanfor kvar stilling er det tillaga skytterhull mot sentrum.
P8177145.JPG (1.22 MiB) Viewed 241 times
- Kim -
Post Reply

Return to “SOGN OG FJORDANE”