Stridsvogner i Haugesund

Tyske stridsvogner, beltevogner og andre større og mindre kjøretøy som ble brukt I Norge. Dette kan også inkludere ex-norske kjøretøy og andre utenlandske kjøretøy som ble rekvidert eller tatt av tyskerne.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Jeg har et øyenvitne som forteller om to tyske stridsvogner som deltok i en manøver ved Eivindsvannet i Haugesund. Hvor disse var stasjonert har jeg ingen anelse om, heller ikke hvilken type dette kunne være. Har noen på forumet opplysninger om tyskerne disponerte stridsvogner i Haugesund, og evt. hvor mange og i hvilken periode de var her?
odybvig
Posts: 54
Joined: 25 Oct 2007 11:43
Contact:

Panzerkompani Bergen og Panzerkompani Bergen hadde exfranske vogner i perioden 1943 - 1945
Bergen hadde 2x Somua S 35 vogner og 11 Hotchkiss H-38 vogner
Stavanger hadde 8x Somua S 35 og 13x Hotchkiss H-38 vogner + 2 x Panzer III. Tallene her er fra mars 1945.
Det er nok fra en av disse avdelinger som har vært på tur til Haugesund

mvh
Olve
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Har du odybvig også oversikt over stridsvogner i Trondheim og Trøndelag, samt Nord-Møre? Eventuelt også andre typer vogner/kjøretøy?
JornN
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Mener jeg hørte at tyske panzer ble ønsket brukt som traktorer etter krigen. Så på et tv program for noen år siden om en eldre man som sto frem og fortalte om panservogna han kjørte på sjøen da han var barn. Hvor i landet dette var vet jeg ikke men han sa at den var ønsket brukt som traktor av en bonde. Forsto det slik at han bare var nysgjerrig på hvordan ting var, starta opp maskinen og kjørte den på havet. Tror dette var på vestlandet. (bergen kanskje)
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Det var på Norge Rundt han fortalte det og var fra festningen ved bruen over til Knarvik ved Bergen. Bergen var det iallefall.
For jeg tenkte iallefall at den tanksen hadde vært artig å funnet da jeg så innslaget på tv. Men kan ikke se eller ha hørt i noen dykkermiljø at noen tanks er blitt funnet. Til tross for at flere enn meg og Telvrum måtte ha fått med seg innslaget.
-Thomas-
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Det var nok i Tellevik ja og det sies at det har vært lett etter den mer enn en gang. Dette var forøvrig ikke en tysk vogn, men en fransk FT-17.
Ettersom jeg har forstått var det ihvertfall langs sørlandet en rekke kystfort som hadde tildelt FT-17 som en del av forsvaret.

Erik
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei
Ettersom jeg har forstått var det ihvertfall langs sørlandet en rekke kystfort som hadde tildelt FT-17 som en del av forsvaret.
Kan jo bla nevnes at det var en FT-17 på Nordheim.
Paul S.
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Gammel kjenning den der FT-17 PDT_Armataz_01_18
Jo, vi har en slik stående hjemme hvor jeg er ifra!
Noen som vil være med å skubbe denne på havet?
-Thomas-
Attachments
Fransk FT-17
Fransk FT-17
DSC03477.JPG (81.85 KiB) Viewed 894 times
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Kan jo bla nevnes at det var en FT-17 på Nordheim.
Kanskje det er den som er omtalt av Arquebus` øyenvitne?
http://www.kystfort.com/forum/topic934.html


I tilfellet jeg har opphavet til "sørlandet" fra, ble 10 stk "Beutekampfwagen" overlevert fra kystartilleriet til de lokale infanteriavdelingene. Om liknende var tilfelle for hele landet blir bare gjetting fra min side, men FT17 har jo via tilfeldige kilder dukket opp flere steder langs kysten, f.eks Larvik, Arendal, Kristiansand, Stavanger, Bergen, Hemnskjel, Narvik og Kongsfjorden i Finnmark + Haugesund som Paul her nevner. Siden dette er såpass spredd er det sikkert bare toppen av isfjellet.
Har også en sterk mistanke om at de fleste, kanskje alle, på et tidspunkt ble tatt ut av tjeneste og drukt som statiske våpen. Enten ved å plassere hele vogna i stilling, eller at tårn/overbygg ble tatt ov og plassert på bunkere. Noen som har mer kjøtt på beinet å komme med her?

Mvh
Erik E
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei
kan avslutningsvis nevne at der i en periode var 3X Ft-17 tildelt kystfort i Hordaland, om der kom flere vet jeg ikke.
Paul S.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

dbl
Last edited by Paul S. on 26 Jan 2008 22:13, edited 2 times in total.
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Den i kongsfjord fikk på ett eller annet tidspunkt motorhavari under krigen. Den ble så trekt på ett eller annet vis ut på denne odden for å fungere som nærforsvar. Men den ville jo ha vært et fristenede mål for skip som bombarderte festningen ved en eventuell invasjon.
Så dette var en dristig avgjørelse, helt klart!
Tanksen sto intakt etter krigen og ble først ødelagt opp gjennom årene etter krigen. Blandt annet har jeg blitt fortalt historier om at luftverngranater ble stablet inne i motorrommet av ungdommer, bål ble laget rundt og motordekslet ble lukket. Så derfor er mye av motoren og motorluken er forduftet. Motorluken ble sist sett som et plask ute i fjorden, utenfor tanksen.
Men det er nå store planer om å ta vare på tanksen av de lokale, hører jeg rykter om.
Helt hva vet jeg ikke...!
-Thomas-
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
arnfinn
Posts: 23
Joined: 14 Dec 2007 19:20
Location: Tromsø

Slik ser den i Kongsfjord ut nå...
Image
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

What? PDT_Armataz_01_13 Hørte snakk om at de skulle stelle den opp litt...! Det der så jo riktig så bra ut PDT_Armataz_01_18
-Thomas-
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Da har vi funnet bilder fra Haugesund i 1943.

Kan noen se hvor dette er?

Jeg nevnte tidligere at øyenvitne hadde sett stridsvogner ved to anledninger. Den ene var en liten stridsvogn som tyskere hadde på en øvelse ved Gina (vann). Denne vognen skjøt ut noen "poser" som gav røyk som markerte treffpunkt. Kan tenkes at dette var FT17(f). Den andre gangen var ved stemmen ved Eivindsvannet, der større stridsvogner kjørte opp bakken i området. Dette kan tenkes å være Hotchkiss.
Attachments
Hotchkiss i Haugesund.jpg
Hotchkiss i Haugesund.jpg (46.24 KiB) Viewed 340 times
Post Reply

Return to “Tyske stridsvogner og kjøretøy”