GPS database

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
GUNSOFWAR
Posts: 76
Joined: 03 Feb 2007 1:11
Location: Arendal

I disse moderne tider kunne vi vel hatt en koordinatdatabase over kystfort her på forumet ?
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

En slik database er iallefall under skissestadiet. Jeg har ennå ikke fått fullstendig oversikt over de forskjellige mulighetene. Hvis det er noen som har gode forslag så er det bare å si ifra. Det ville iallefall svært ønskelig å kunne kunne linke ting som skrives på forrumet... til en referranse på et kart. Kanskje ikke nøyaktig GPS med en gang, men iallefall i nærheten. (manuell plotting).

Det er også litt spennende å se på at det kommer GPS på mobiltelefoner. Hvis dette blir vanlig om ... si 5 år så er det iallefall noe vi burde utnytte.

Erik H
User avatar
GUNSOFWAR
Posts: 76
Joined: 03 Feb 2007 1:11
Location: Arendal

Mange mobiler kommer med GPS.

Det som jeg ser nytten med GPS koordinater på kystfortene er for at om en skulle kjøre forbi er det enkelt for oss å stikke innom og finne det som man har lyst å se, mye er jo mer eller mindre skjult.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Enig i en at en referansedatabase er interessant, som alle kunne bidra med å lage. Mener også vi bør løfte frem en kvalitetssikret oversikt over alle batteriene i hver streng, kanskje sammen med ett foto at hovedskytset under kanonseksjonen.


Skal gjerne være med å bidra til dette.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Regner med det er litt forskjeller mellom GPS-merker, men f.eks for TomTom finnes det verktøy (http://tomtom.gps-data-team.com/) for å lage POI(Point of interest) filer fra f.eks CSV-filer, som man kan legge inn på GPSen, og dermed kunne få opp ett ikon i kartet dersom man kjører forbi en av posisjonene som er lagt inn.

Regner med det finnes tilsvarende ting for andre merker.
User avatar
GUNSOFWAR
Posts: 76
Joined: 03 Feb 2007 1:11
Location: Arendal

Man kan jo også slå inn koordinatene direkte på de fleste GPSer. Men POI er jo skikkelig kjekt. Slike kan man lage selv.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

GUNSOFWAR wrote:Man kan jo også slå inn koordinatene direkte på de fleste GPSer. Men POI er jo skikkelig kjekt. Slike kan man lage selv.
Ja, det bør være tekstbasert på format "32 V EAST NORTH" (UTM) sånt at en kan "knotte inn" egne wayponts-lister i sitt spesifike verktøy, lage POI eller slå opp i Norge i Bilder med Cut&Paste enkelt.

F.eks. en "prioritert tråd" for hver fylkesgruppe med alle kystfort listet sortert. Og for hver enkelt gruppe; koord. til leitstand og hovedskyts for det enkelte kystfort, som et minimum, eller ihvertfall øverst i listen - det kan bli for mye også.

Da kunne admin eller moderator oppdatere første post basert på koordinater og svar i tråden. En kunne også rapportere koordinater for spesielle elementer eller laste opp POI-filer (forutsatt at basen godkjenner filtypen) videre nedover i tråden.

mvh KOS
(Garmin 60CSx)
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Denne saken her http://www.gpsbabel.org/ har jeg brukt til andre prosjekter hvor vi måtte dele info mellom flere gps'er. Gratis og grei i bruk.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

superfuzz wrote:Denne saken her http://www.gpsbabel.org/ har jeg brukt til andre prosjekter hvor vi måtte dele info mellom flere gps'er. Gratis og grei i bruk.
Med denne, så burde det være forholdsvis trivielt å lage ett webgrensesnitt for å legge inn i, og oppdatere en database med koordinater, hvor man deretter kan eksportere databasen til de forskjellige formatene som forskjellige GPS-produsenter benytter.
Jeg kan godt melde meg frivillig til å slenge opp noe slikt, dersom det er interesse for det?
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Fint å se at det kommer inn forslag til hvordan en slik database med GPS koordinater kan implementeres i vår internetthverdag. Selv har jeg ikke kommet lengre en skisse stadium og det vil ta enda flere uker, måneder til man komme med et utkast på hvordan dette vil se ut.

Vi må huske at selv om vi har flust med teknologiske muligheter og valg er det viktig at publikum selv kan legge dette inn nesten like enkelt som man legger inn bilder her på forumet. Mulig det er det superfuzz og tommyG beskriver?

Det som er utfordringen er at det er flere databaser som skal henge ihop her, ikke bare en enkeltstående GPS database. Det skal også inn en database for beskrivelse av de enkelte kystfortene og deretter skal dette linkes direkte mot forumet. Eksempelvis: Fjell festning har eget forum tråd her. Denne skal man kunne klikke på å finne den på et kart. For å finne Fjell festning på et kart må man ha GPS data (eller alternativ legge den inn manuelt i kartet for de som vet hvor den ligger). Slik dette er beskrevet så kommer GPS dataene mer i bakgrunnen, men de er viktig å samle slik data for alle bunkere som ligger litt lengre unna Fjell festning. For de som har vært på fjell festning vet at det ligger en mengde bunkere spredd over ett stort område.

Den største jobben er å finne en fornuftig fremgangsmåte for å legge alle disse dataene sammen. Hvis noen ser noe som ligner så er det bare å si ifra... og dere skal vite at når dette funker så vil vi ta disse nettsidene til nye høyder. Det som stopper meg litt er arbeidsmengden for å få dette til å funke, men hvis det er noen som vet hvordan dette skal gjøres eller vet noen som har mulighetet til å gjøre dette (innenfor rimelige økonomiske rammer) så er det bare å sende meg en PM. Mulig det er en enkel løsning i alt dette. Selv har jeg studert Google maps og det er utrolig å se hvordan f.eks NSSR bruker dette for alle redningsskøytene sine. De blir oppdatert fortløpende med sine GPS posisjoner. Det samme kunne bli brukt for bunkere (men mye lettere for oss da bunkere ikke flytter seg meget i løpet av ett år). Selv syns jeg norgeskartet som Google har er flotte saker. Ikke for lite eller mye informasjon og klikker man på en av redningskøytene kommer det informasjon om denne.. på samme måte ser jeg at det kommer slik info om kystfort/bunkere etc.

http://www.redningsselskapet.no/kart/index.jsp

PS. Båten dere skal følge med heter selvsagt RS Uni i Trondheim!

Erik H
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Litt på siden, men det er en del kommuner som har en god karttjeneste med kulturminner av interesse plottet inn. Jeg bor på Nøtterøy, og er velsignet med en svært god karttjeneste som har oversikt over det meste av tyske installasjoner. Interaktivt kart med infobokser som spretter opp når man muser over. Zoomer du langt nok inn får du også topografiske kart.

Image
User avatar
GUNSOFWAR
Posts: 76
Joined: 03 Feb 2007 1:11
Location: Arendal

Om man ikke har en database kan man vel ihvertfall lage lister, slik at man kan legge de inn selv, eventuelt lage egne POI ?

Hvis man begynner enkelt, det er det kjappeste og av og til det greieste.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

GUNSOFWAR wrote:Hvis man begynner enkelt, det er det kjappeste og av og til det greieste.
Enig, ref. RIMI-reklamen ;) ... Det viktigste først og fremst er å få koordinatene samlet i Euref89 (UTM) format.
Det er klart at dette kan gjøres kjempeavansert - men det ender lett med en prosjektspesifikasjon som aldri tar av :D

Den Nøtterøy-saken så jo kjekk ut, selv om lenken manglet, men det er neppe noe for oss i TERRA-kommuner ;-)

KOS
Last edited by KOS on 22 Jan 2008 0:06, edited 1 time in total.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Vi vil uansett trenge en UTM liste over de kystfortene vi har i Norge... det er iallefall en start. Deretter kan man legge inn data i valgte data-program. Men hvordan går man fram for å finne slik data? det må jo være en ukes arbeide? eller en time for de som kanskje sitter på slik data allerede?

Erik H
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Jeg har lekt meg litt med APIet til google maps tidligere, og det er ikke akkurat rakettforskning, så å vise markører på et kart er ganske enkelt. Jeg har ikke satt meg inn i hva slags koordinatsystem de benytter seg av, så, det er ev. den eneste "utfordringen".
Som nevnt av andre, så kan det være lurt å begrense ambisjonsnivået til å begynne med, og heller ta høyde fra starten av, at man kan legge til ting etterhvert, som er kjekt å ha.
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”