Gråheia (sudredalen)

Flere større grupper av kystfort i Mandal, Kristiansand og Arendal. De største kystfortene var konsentrert rundt festningsbyen Kristiansand. Flyplassen på Lista var også et viktig område å forsvare.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Starter en tråd på Gråheia på flekkerøya.

I området lå det en kommandobunker for lakseviga fort. Plassens militære historie går helt tilbake til 1891. Da ble det planlagt en "ytre linje" rundt kr.sand. Den "indre linjen" går over odderøya og Gleodden.
I 1905 ble det opprettet en orografstasjon. I 1917 ble det opprettet en fremskutt kommandoplass. Det har blitt tatt opp flere ganger før under og etter krigen om å plassere noen kanoner også men dette har det ikke blitt noe av. Det nærmeste en har kommet i dette arbeidet er sprenging av standplasser og tunneler på 1960 tallet.

Under krigen ble det besluttet å legge kommandobunkeren for lakseviga fort. I tillegg skulle den også fungere som reserve målestasjon for batteriet på Møvik.

Tyskerne modernisert den fremskutte kommandoplassen bygd i 1917. De bygde en kjeller og en 1.etg. De bygde også to utkikk seksjoner over den originale.

Lurer på en ting angående denne kommandobunkeren. Er dette en Regelbau? S 414 ?
Attachments
Bilde tatt forfra.
Bilde tatt forfra.
kommandobunkerfront.jpg (43.41 KiB) Viewed 642 times
Fra siden
Fra siden
komandobunkersiden.jpg (48.18 KiB) Viewed 642 times
Inngangsparti. Fylt på med skikkelig betong. Vanskelig å komme inn her dessverre.
Inngangsparti. Fylt på med skikkelig betong. Vanskelig å komme inn her dessverre.
inngang.jpg (60.13 KiB) Viewed 642 times
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

etter det jeg kan se i Rudi Rolf sin bok så ligner det veldig på en S414.

Det står i boken at det ikke er bygget noen av den typen, men ser stadig feil angående dette.

det nermeste utenom denne er en M157 men etter det jeg kan se så er det ikke nærforsvar/vinkelen på tegningen, på den på Gråheia.

PS takk for turen Telverum.

Werner
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

En veldig spesiell bunker! (takker også for turen Telvrum!)
Last edited by Stutzpunkt on 30 Sep 2008 17:28, edited 1 time in total.
Mvh
Tormod
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

:D Hei.

Hvis dere kikker litt på denne linken, http://www.agderkultur.no/Agder-ka/ka-agder.htm vil dere blandt annet finne en snitt tegning av kommando-bunkeren. Skulle gjerne sett noen plantegninger også. Bunkeren hadde også en inngang nede ved kaien. Se bildet på linken.
Erling
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

hei

savner plantegning over anlegget jeg også litt vanskelig å si om det er regelbau uten å ha den. Tunellinslaget du ser på bildet er for kanonstillinger planlagt på på 1960 tallet. Inngangen til bunkeren er støpt igjen som du kan se på det ene bilde som jeg la ut tidligere.
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

når det gjelder bunkeren så er det en S414 veldig pent kamuflert.

Når det gjelder tunellen så er den etter det jeg har forstått ikke knyttet sammen med Bunkeren på toppen, det er ca 300 meter med en stigning på 40m, det sies at denne tunellen ble på begynnt på 60 tallet.

Werner
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

når det gjelder bunkeren så er det en S414 veldig pent kamuflert.
Enig!
Har selv målt den opp utvendig for å finne ut om det kunne være en M157, men målene stemmer på en prikk med S414!

Mvh
Erik E
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

godt å høre Erik, neste spm

Er dette den eneste i Norge, eller finnes det flere?

Werner
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

det er vel ingen som vet av noen plantegninger? Hvor kan en prøve å henvende seg for å finne slike?
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Er dette den eneste i Norge, eller finnes det flere?
Det finnes en her i Stavanger, men den er av ukjent grunn bygget uten det øverste observasjonsrommet. (Alternativt er dette "høvlet av" etter krigen, men det skulle det jo vært en særlig spesiell grunn for å gjøre....)
Attachments
S414 Stavanger.JPG
S414 Stavanger.JPG (70.04 KiB) Viewed 565 times
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Erik E wrote:
Er dette den eneste i Norge, eller finnes det flere?
Det finnes en her i Stavanger, men den er av ukjent grunn bygget uten det øverste observasjonsrommet. (Alternativt er dette "høvlet av" etter krigen, men det skulle det jo vært en særlig spesiell grunn for å gjøre....)
Angående den i Stavanger, taket på overvasjonsrommet er mye tykkere enn på andre S414, jeg vil nesten påstå at det er så tykt at det når helt opp til der hvor taket på overvasjonsrom 2 skulle ha vært. Jeg skal tilfeldigvis ut der i morgen og kan måle tykkelsen.

Såg du etter tegn til stige på veggen eller hull i taket da du var inne i bunkeren?

Fant forresten en side med veldig bra 3D-tegninger av M157 og noen andre regelbauten og SK.
http://www.fortiff.be/regelbau/index.php?p=50
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Da var den målt, det var ikke helt lett å holde målebåndet beint i vinden, men jeg målte taket til 2,3 meter (+/- 10cm). Jeg har markert hvor jeg målte på bildet under. Noen som vet mål på en vanlig S414?

Erik E, kan du sende meg oversiktstegningen som den over, men av en vanlig S414? Så kan jeg redigere den til hvordan jeg tror den ser ut.
Attachments
s414_stavanger_157_edit.jpg
s414_stavanger_157_edit.jpg (34.81 KiB) Viewed 530 times
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

:D Vi lånte en firmahytte som lå i nærheten kommandobunkeren. Den gangen var det et høyt gjerde rundt den og den var i bruk. Den er så for seg gjort at den neste gikk i ett med svalbergene rundt. Og nå som det kom frem tegninger kunne vi ikke dy oss med lage til en smaksprøve. Skal lage mer detaljere på den. Med hjelp av Håberg, ble resultatet noe slikt.
Erling
Attachments
s414histograf.jpg
s414histograf.jpg (155.56 KiB) Viewed 506 times
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Men da er dette en S414 ? og den eneste komplette i norge?

Selve leiren i sudredalen ble revet på 1960 tallet så det finnes ikke noe igjen bortsett fra noen husmurer. Det finnes nesten ikke nær forsvar i området heller. Det er en stilling foran bunkeren men er usikker på hva som har stått der. Har du Werner et bilde av den?
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Men da er dette en S414 ? og den eneste komplette i norge?
Stemmer nok det ja! Bare så synd at den er murt igjen.....
Snakket med en av de nærmeste naboene som fortalte at den lokale "velforening" hadde prøvd å få bunkeren omregulert som ungdomshus/klubbhus uten hell.......

Erik
Post Reply

Return to “AGDER”