Hey
Det "sluttstykke" du skrev om blev vi vist enige om, over messenger, at det var slagstifterne.. de sidder inde i "låsen" som er de store metalblokke der lukker kanonløbene af når granaten er skubbet på plads..
Den del du har vist et billed af er i hvert fald den manuelle måde at dreje kanonen på.
Den har i sin tid også haft en lille elektriskmotor på det lille stativ bagved så den kunne drejes med denne hvis hovedmotoren svigtede (denne var også elektrisk. Jeg fik vist sagt til dig at den var hydralisk)..
Det ville altså sige at svigtede hovedmotoren og den lille motor så kunne kanonen stadig bruges og for at dreje den brugte man så håndtagene på dit billedet.
Det ville med den lille elmotor og manuelt gå lidt langsommere end med den store hovedmotor.
Der er dog noget med et håndtag der skal slåes fra.. men det tror jeg at jeg kan finde ud af til i morgen hvad det er for et..
Håndtaget jeg skriver om er en til- og frakobling af hovedmotoren for drejemekanismen. Denne skulle være slået fra hvis man skulle bruge den lille elmotor eller, som beskrevet, ved manuel brug.
Hovedmotoren sidder oppe over den aksel der går på tværs af tårnet..
Hvis kuglelejerne, som kanonen hviler på, stadig er smurt i et godt lag fedt, som jeg tror de er, så skulle det være muligt at dreje tårnet med dine håndtag når hovedmotoren er koblet fra..
Alle de bevægelige dele blev jo gerne smurt ind i et tykt lag smørefedt.. Det hele kører ved hjælp af gear ligesom i en bil og det de har tilstræbt er at få det hele til at kører lige så let som 1. gear..
Det kan måske være at der lige ska' tages fat i starten og to mand skal der nok til, for tårnet har måske sat sig en smule, men derefter skulle det kører nogenlunde
med store forhåbninger og forventninger
Morten