Mystery part at Austått Fort

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Vet egentlig ikke hva dette er. Kan det være til observasjon eller flammekaster?
Attachments
trykkkanne_austraat.jpg
trykkkanne_austraat.jpg (63.61 KiB) Viewed 412 times
Last edited by Erik H on 27 Oct 2007 2:17, edited 1 time in total.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Sånn med en gang så ser ikke denne helt Tysk ut...Hvis det nå er en bunkerkuppel i det hele tatt??

Har du noe mer info? Kan du anslå størrelse, tykkelse osv?

Erik
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Blir nok et par uker før jeg drar tilbake for å ta bedre bilder. Den står inne på Fosen krigshistoriske samlinger så det må være noe militært. Lederen kunne ikke fortelle meg noe mer annet at han trudde det var en del av en bombe, men jeg kan ikke skjønne at det skal være en bombe.
stajense
Posts: 2
Joined: 19 Mar 2006 20:50

Jeg mener det fins en slik i Bodø. Den står i begynnelsen av Hernesvegen.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Dette høres interessant ut!
Har du mulighet for å legge ut noen bilder?

Mvh
Erik E
erik1939-1945
Posts: 3
Joined: 21 Mar 2006 13:18
Location: Germany
Contact:

hello stajense
can you please post a picture of the turret at Bodö ?! would be very intersting to see to which kind of bunker this ones belongs.
you can also email me this dirket to:
erg@atlantikwall-research-norway.de
TAKK
greetings
erik R
www.atlantikwall-research-norway.de
User avatar
ms.jensen
Posts: 30
Joined: 16 May 2006 17:58
Location: Aalborg, Denmark

Hey Erik H

Jeg syns at kunne genkende den tingest. Tror måske at det kan være en del af en hydralikpumpe til en større kanon af den slags som var på Fjell..

Jeg har nogle tekniske tegninger af et 38cm kanontårn hvor jeg også har en tegning af en hydralikpumpe. Den ligger et eller andet sted! :roll:

Den kan også være en del af et hovedspil for en ammunitionselevator i det omtalte kanontårn.

Tårnstammen for det dobbeltløbede 38cm kanontårn som dem på Bismark og Tirpitz var nogenlunde identisk med 28cm trippeltårnene på Fjell og Åstråt. I hvert fald hvad angår det mekaniske. Så de tegninger jeg har kan til dels bruges i det her tilfælde.

En tredie mulighed kunne være et filter for hydralikolien i kanontårnet som jeg i skrivende stund nok hælder mest til. Den vender på dine billeder da på hovedet..

Skal kigge på sagen når jeg får gravet mig frem. :)

Mvh
Morten
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei Morten, velkommen til forumet og takk for ditt innspill.

Det er nok det mest riktige svaret til nå. Noe observarjonskuppel er det ikke og heller ei en del av en bombe.

Kunne dette være en reservedel? Hvis jeg skulle lete etter orginalen på austrått fort, hvor ville jeg finne den?

det hadde vært super å finne ut av "mysteriet" :D

ErikH
User avatar
ms.jensen
Posts: 30
Joined: 16 May 2006 17:58
Location: Aalborg, Denmark

Hej

Ved at surfe lidt på nettet må jeg nok konstatere at det ikke er dele fra hovedspillene.

Hydralikpumpen er nok også udelukket men ikke helt. Er næsten sikker på at det er et oliefilter for hydralikolien.

Skal denne findes så kig på "mellemdækket" (lige under maskindækket) eller kig op i loftet når du går rundt på maskindækket.

Kan du ikke se den/dem så er der kun én mulighed tilbage (udover at det ikke er en del derfra) og det er at de(n) er placeret i barbetten.. det vil sige i det stykke mellem kanonplatformen og maskindækket.

Du må meget gerne tage billeder af maskindækket og mellemdækket :wink:

Hvis du ikke ved hvilke dele det er jeg skriver om så er her en lille forklaring:

-Hovedspillene er de wirespil der hiver ammunitionselevatorne op og ned. der er tre af dem/en til hver hovedelevator.
-Hydralikpumperne er to (måske tre???) ca 2,3m høje apparater med et "løfte øje" aller øverst og en masse rør der fører til og fra den.
-Filteret skulle gerne bare se ud som på dine billeder dog nok i en anden farve..

Jeg tror ikke at det er en reservedel hvis det er et filter. Da ville det nok kun være indmaden man ville skifte. Er det et filter og findes der en i Åustrått så er jeg også næsten sikker på at det er en original del fra Fjell kanonen.

mvh
Morten
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei.
Det du forteller her er jo meget interessant!
Hvis dette er en reservedel fra Fjell, så må det vel være en del andre deler som ligger rundt på Austrått som en gang var fra fjell festning.

Det hadde jo vært flott å vite når delene ble transportert til Austrått.

Erik H
User avatar
ms.jensen
Posts: 30
Joined: 16 May 2006 17:58
Location: Aalborg, Denmark

Det kan da meget vel være at der er taget reservedele fra Fjell kanonen til kanonen i Åustrått. Det ville da være logisk når man nu tænker på at kanonen er meget sjælden selv dengang Fjell blev skrottet. Der blev jo ikke ligefrem produceret nye dele til den slags kanoner.. :wink:

Morten
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Ja, man skulle tru at det var masse reservedeler, men selv har jeg ikke sett noe til dette. Jeg skal sjekke med the old boys for å høre om det ligger lagret en annen plass enn Austrått, men det er vel neppe bruk for reservedeler selv om det hadde vært spennende å se om man klarte å rotere på kanonen etter alle disse år? Lurer på det lar seg gjøre? :mrgreen:

Å skyte med kanonen er iallefall umulig da de dumpet sluttstykkene utenfor Agdenes (5 km fra Austrått) rundt 1977.
User avatar
ms.jensen
Posts: 30
Joined: 16 May 2006 17:58
Location: Aalborg, Denmark

Mon ikke at det kunne være muligt at roterer kanontårnet og vippe løbene.. Det kan jo godt lade sig gøre manult. Det kræver bare at man ved hvilke håndtag og låsemekanismer man skal slå fra.. :wink:

Spørgsmålet er så bare om det hele er rustet sammen!!

Jeg tror det kan lade sig gøre, det er sikkert bare et spørgsmål om rigeligt med smørefedt. :D
Jeg tror også næsten at jeg ville være i stand til manuelt at styre en 38cm SK. C/34 in 38cm Drh. L. C/34. Det får jeg nok aldrig testet da de mest intakte jeg kender til ligger på bunden af havet sammen med Bismark :(

Ang. de "sluttstykker" du skriver om. Hvilke dele er det?? På de billeder jeg har set af kanonerne ser de helt intakte ud?


Morten
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Nei det var kanskje ikke sluttstykket, men sikkert tennsatsen eller hva man nå kaller tingen som gir "slaget" til kardusen.

Jeg har også sett på alle bildene fra innsiden av kanon og maskin-plattformen, men jeg kan ennå ikke finne "reservedelen". MEN, nå er det mange plasser jeg ikke har tatt bilde av ennå. Skal snart til kanonen med Erik E og da skal jeg finne den!

Jeg skulle gjerne røre litt på kanonen! kan jo bare være nyttig å løse opp rusten litt. Hele kanonen hviler jo på slike kuler (hva var navnet nå igjen?). Jeg er sikker på at det ville la seg gjøre å snu kanonen, men hvordan? trekke kanonen med en traktor? Eller bruke den manuelle måten å flytte på kanonen? Har egentlig ikke prøvd ...har lyst!!

Image
User avatar
ms.jensen
Posts: 30
Joined: 16 May 2006 17:58
Location: Aalborg, Denmark

Hey

Det "sluttstykke" du skrev om blev vi vist enige om, over messenger, at det var slagstifterne.. de sidder inde i "låsen" som er de store metalblokke der lukker kanonløbene af når granaten er skubbet på plads..


Den del du har vist et billed af er i hvert fald den manuelle måde at dreje kanonen på.
Den har i sin tid også haft en lille elektriskmotor på det lille stativ bagved så den kunne drejes med denne hvis hovedmotoren svigtede (denne var også elektrisk. Jeg fik vist sagt til dig at den var hydralisk)..
Det ville altså sige at svigtede hovedmotoren og den lille motor så kunne kanonen stadig bruges og for at dreje den brugte man så håndtagene på dit billedet.

Det ville med den lille elmotor og manuelt gå lidt langsommere end med den store hovedmotor.

Der er dog noget med et håndtag der skal slåes fra.. men det tror jeg at jeg kan finde ud af til i morgen hvad det er for et..
Håndtaget jeg skriver om er en til- og frakobling af hovedmotoren for drejemekanismen. Denne skulle være slået fra hvis man skulle bruge den lille elmotor eller, som beskrevet, ved manuel brug.
Hovedmotoren sidder oppe over den aksel der går på tværs af tårnet..

Hvis kuglelejerne, som kanonen hviler på, stadig er smurt i et godt lag fedt, som jeg tror de er, så skulle det være muligt at dreje tårnet med dine håndtag når hovedmotoren er koblet fra.. :wink:

Alle de bevægelige dele blev jo gerne smurt ind i et tykt lag smørefedt.. Det hele kører ved hjælp af gear ligesom i en bil og det de har tilstræbt er at få det hele til at kører lige så let som 1. gear..

Det kan måske være at der lige ska' tages fat i starten og to mand skal der nok til, for tårnet har måske sat sig en smule, men derefter skulle det kører nogenlunde 8)



med store forhåbninger og forventninger :o
Morten
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”