Aktivisering av bruker/nytt passord

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Det er litt fram og tilbake her på forumet med innloggningsproblemer. Brukere må aktivisere på nytt, eller få nytt passord.

Jeg er usikker på hvorfor dette skjer, men det kan være noen automatiske oppdateringer fra webhuset som skaper tull. Skal ringe de på mandag, men det er mulig TommyG har noen forklaring? phpBB skal da være et stabilt system, selv om et er aldri så usexy.

Mens jeg er her så kan man jo gå inn på noen av grunnene til at et slikt forum sliter. jeg fant en artikkel som var publisert ikke for lenge siden og tenkte at det var et godt utgangspunkt. Den hadde disse hovedpunkt.

1. A Lack of Innovation From Forum Owners
Ja, det kan man si, det kan godt være at noen add-ons ville ha gjort ting bedre her, men det krever god kunnskap, tid og vilje til å gjennomføre. Ingen punktene har jeg nok av. Det er sikkert flere grunner til dette, men det var enklere back-in-the-days da man hadde god tid og vilje til å sette seg inn i alt det tekniske. Så går det 10 år og man stifter familie og 10 år etterpå så er man fortsatt opptatt med barn, økonomi, helse, motivasjon etc. man blir ikke yngre.
2. Social Media Is Designed to be Attention-Grabbing
Selv om det er aktivitet her på forumet, så er det nesten som et biblotek hvor man helst skal være stille (men til og med der er det som en barnehage i dag). Det er lett å bli glad i alt som er enkelt og gir rask tilbakemelding med hjelp av likes and hearts.
3. Forums Seem Outdated
Folk trender mot det nyeste og jo mindre kommende generasjon ser vi bruker forumet, jo mindre sjanse for at de vil registrere seg i fremtiden.
4. Forums Tend to Be Dedicated Around One Subject
Det er jo et forum for kystfort og bunkere, men jeg trur ikke noe vil endre seg om man hadde flere kategorier med andre relevante temaer.
5. Apps Are More User-Friendly
ja, det er ikke å stikke under en stol at det er enklere med "click-and-post" som mange sosiale medier har. Det er vel det eneste som kan få et slikt forum til å få flere brukere. jeg googlet litt om det var noen løsning på mobil. f.esk en app som lå på toppen av et forum. Ser ut som det eksisterer noe som ligner på dette, men enten er det et betalings system, eller så fult av reklame. Går kanskje noen år før det utvikles noe som er gratis? eller noe som i det minste ville være gratis for brukerne.
6. The Rise of Facebook Groups
for fem år siden var det lenge noen faste grupper for ww2 interesse her i Norge. så ble det laget flere og nå trur jeg hver en lille gruppe eller lag har sin egen liten verden her på facebook. Jeg har forlengst mistet oversikten og ikke har jeg tid til å sjekke halvparten heller.

selv om det aldri er så trægt her på forumet med tekniske hick-ups og oppdateringer så er den fortsatt relevant. Men det er kanskje på tide på å oppgradere. Siden jeg ikke klarer dennne oppgaven så er det kanskje noen yngre som har lyst til å prøve seg. Ikke det at TommyG ikke fikser ting når det brenner, men vi trenger ett par til som kan holde vedlikehold, administrere og kanskje utvikle forumet videre. Jeg vet i alle fall en ting med sikkerhet er at de grunnleggere som ikke gir forumet videre dør med den. ikke noe som skjer ennå, men det er like greit å gjøre et slikt arbeide mens man fortsatt har muligheten.
:sjef:
her er linken til artikkelen hvis det var noen som ville lese nærmere på de 6 grunner . https://www.makeuseof.com/social-media-online-forums/
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Jeg tipper problemet er det som er beskrevet i denne tråden: https://www.phpbb.com/community/viewtopic.php?t=2541336
As far as I know, if you use PHP 7.3 or higher phpBB will re-hash passwords with the Argon algorithm on the next login.

So if passwords were re-hashed they certainly won't work with bcrypt blowfish, used with PHP 7.2 or lower.

Da bør det kanskje fungere å bruke funksjonen for å sette nytt passord?
--
Tommy
User avatar
kstdk
Posts: 100
Joined: 14 Sep 2006 23:49
Location: Ikast, Danmark

Hej

Jeg kunne ikke logge ind, og fik lavet nyt password - så virkede det igen :-)
Med venlig hilsen,
Kurt
kstdk
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Samme problemet, de nettlesere som hadde passordet virket, hvis jeg må bruke passordet gikk det ikke. Resatt passord og byttet til et helt nytt. Ser nå ut til å virke på alle nettlesere og pcer igjen.
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”