3D scan Austrått fort

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

3D scan av Austrått fort. - eksklusivt

For ett par uker siden var jeg på Austrått fort og gjennom tre dager fikk til det som ble en komplett modell av fortet. Det er forskjellige planer for hvordan man skal presentere disse modellene fra Rustkammeret, men akkurat nå så har man muligheten til fritt å vandre rundt om på Austrått fort uten å betale inngangspenger :)

Det er lagt inn noen begrensninger. Noe har med at det er et museum på området som fortsatt trenger inntekt via inngangspenger, noen rom er off-limit da de hører til vaktmester/service rom og noen rom er rett og slett stengt av for at du kanskje i neste omgang vil besøke denne modellen igjen, selv om den kanskje er bak en betalingsmodell.

Linken er publisert litt lengre ned i teksten.

Det ble tatt 1096 scan. Hver scan tar 18 bilder. Tilsammen blir det 19728 bilder.

37 timer gir ca. 30 scan på timen. Enkelte plasser gikk det raskt, men andre kunne det ta tid

Matterport Pro2 (heretter kalt MPro2) varer rundt 8 timer før den må laddes på nytt.

Ipad pro varer ca. 5-6 timer. Her var det kjekt å ha en powerbank tilgjengelig som gjorde at man kunne fortsette å jobbe videre.

Lykten som er på toppen av Mpro 2 varer to timer. Det er 3 lykter tilsammen. Normalt holder det med en lykt, men der hvor man beveger seg i mørke ganger og tunneler så må man bruke alle tre. Dette er grunnen til at man har en annen lykt lignende lykt på lading hele tiden.

Onsdag morgen møtte jeg med Pål og han ga meg nøklene til fortet slik at jeg kunne begynne jobben. Første scan ble gjort ved hovedinngangen og etter ett par timer så hadde jeg kommet fram til motorrommet. I følge programmet på iPad så hadde jeg gjort unna 60 scan på 2 timer. Når jeg tar alle scan på fortet så får jeg også samme resultat. 1096 scan på 37 timer er ca. 30 scan pr. Time. Det er en viktig erfaring å ta med seg når man skal beregne andre prosjekter.

.Den første dagen fikk jeg gjort ganske mye. Hele første tunnel, halvparten av trappa og mannskaps området. Det var også her jeg møtte på det som tydeligvis er et problem når man scanner noe som ikke er helt vannrett og hvor et hjørne ikke nødvendigvis er nitti grader. Jeg ble litt oppgitt av å se mange timer gå bort da jeg måtte slette punker som ga feil retning. Området gikk rektangulært rundt, men punktene som jeg laget ville ikke møtes. Det var kanskje 3-4 meter forskjell. Med dette så ga jeg meg for kvelden og dra til Garten for middag. Var litt oppgitt over å ikke få mannskaps området til å stemme og når jeg fikk se modellen så var det tydeligvis ting som var feil. Jeg forstår at M Pro2 ikke klarer å knytte gangen rundt mannskapsrommene. Det er jo ikke en eneste rett vinkel som M Pro2 kan gå etter og en del av gangen er også skjev.

Natt til Torsdag hadde jeg med meg Trygve da jeg skulle fortsette fra mannskaps område til tunnelen som skulle bli felt-sykehus/lasarett. Litt lang og litt skummel den der. Etter den jobben så ble det scannet på utsiden av hovedbunker og inn til lager for granat/kardus som nå et en del av museet til Fosen krigshistoriske samlinger. Midnatt kranglet jeg meg rundt kanonen på utsiden. Dette scan er ikke en del av det store scannet av fortet, men det gikk jo 66 scan her også (som jeg har regnet inn i de 1096 scan av fortet). Det var vanskelige forhold og jeg var også meget sliten. Det er godt mulig at jeg fortsetter scan av kanonen senere. Det hadde vært greit å få med seg oversiden av kanonen.

Hele Torsdag gikk med på å scanne museet området samt å prøve å fikse problemet med mannskaps området. Etter rundt tre timer så ga jeg opp og gikk for den løsningen som så mest mulig ok ut.

Fredag startet jeg klokken syv med trappene opp til granat og kardus. Klokken ni hentet jeg Thomas Østraat som tok turen fra Trondheim bare for å hjelpe meg. Jeg trur ikke jeg ville ha klart å fullføre scan i tide hvis det ikke var for han. Terje Dybvik fra Fosna-Folket svingte også innom en tur og vi hadde en hyggelig prat. Det er fint å kunne formidle jobben man gjør til et større publikum. Det er også 17 år siden jeg tegnet ferdig 3Dskissa av Austrått Fort. Det er den som henger på veggen når man kommer inn. Det er kjempeflott å kunne se forskjellen på jobben jeg gjorde da og det som kanskje kan bli en ny illustrasjon.

3D scan legges ut så fort som mulig, men enkelte områder blir avgrenset eller "blurred out". Det kommer sikkert til å bli noen runder. Det er jo over tusen scan!

Jeg vil først takke noen personer og ett par gode sko. Prosjektet er Forsvarsmuseets Rustkammeret sin ambisjon om å dokumentere viktige historiske plasser i Trøndelag. Jeg er ennå ikke sikker på hvem som trekker i trådene på Rustkammeret, men det er vel Major Overland som har høyeste grad? Litt usikker på tittelen til Frode Lindgjerdet, men den er sikkert bra den også. De som åpnet portene for meg var Pål Johansen fra Fosen krigshistoriske Samlinger og etterhvert fikk jeg også god hjelp av vaktmester Gunnar til å komme meg rundt. Kompis Trygve var HMS leder for natt til Torsdag og Thomas Østraat ga meg uvurderlig hjelp på den mest vanskelige delen av fortet på fredag. Sist men ikke minst må jeg takke ett par Ergobio joggesko som måtte tåle minst 37 timer på hard betong. Bedre sko med superdempende effekt har jeg ikke hatt.

Under er link til kystfort og bunker prosjekter jeg har laget. Der finner vi også nå Austrått fort.

https://www.krigsbunkeren.no/3dscan.html
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Du verden, for en innsats!
borge.mohus
Posts: 185
Joined: 01 Jul 2011 17:36
Location: Stjørdal
Contact:

Bravo.
Det ble en fin tur
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”