Ivar (75) har gått utallige kilometer for å filme tyske krig

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
BBM
Posts: 45
Joined: 23 Dec 2010 4:41
Location: Sunnmöre hinterland

Ivar (75) har gått utallige kilometer for å filme tyske krigsanlegg
Nå skal alle tyske militæranlegg kartlegges og dokumenteres. Det er i alle fall målet til Landslaget for lokalhistorie, som i samarbeid med Riksantikvaren går i gang med arbeidet i 2021.
Noen her som er med på dette?
Han mener det er en svært viktig jobb de står foran.

– Snart er de fleste som opplevde den tyske okkupasjonen fra 1940 til 1945 døde. Da er det bare de fysiske minnene igjen, og de er det mange av. Dette er en viktig del av historien vår i Norge, men det har aldri blitt gjennomført noen systematisk kartlegging av militæranleggene tidligere, sier Hojem.
Dette er vel ikke helt sant?
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

jeg har ikke hørt noe om dette..trur jeg ville husket hvis noen hadde spurt. ikke det at jeg følger alt mulig lengre.
Slike prosjekter har blitt prøvd før. tanken er god, men i praksis så er det vanskelig å få til noe som dekker alt.
Det er dog ikke umulig, men jeg må nok vente til jeg selv er pensjonist før jeg får tid til å bidra :D

E
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Nå skal alle tyske militæranlegg kartlegges og dokumenteres.
Som sagt over, dette er forsøkt før. Ikke for å være negativ, men ser at man ofte løper etter bunkere, tuneller, kanonfundament og skyttergraver. Alt annet blir "glemt", det var utrolig mye infrastruktur som skulle til for å drifte disse militæranlegg på forskjellig vis, fra vann& avløp til anleggsjernbaner, kjøkken, lagre, strømforsyning, broer, narreanlegg, lytte, peile og støysender stasjoner, radarer osv osv osv.

Faren med slike kartlegginger er at man får en fokus på enkelte ting som gjør at det som ikke er kartlagt heller ikke blir tatt vare på, eller vurdert tatt vare på. Mange grelle eksempler på dette allerede.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Det virker mildt sagt useriøst dersom initiativtakerne som står bak dette tiltaket ikke har vært i kontakt med noen av deltakerne her på forumet. Å ignorere all den kunnskapen og informasjonen som mange av personen her inne har bygget seg opp virker svært lite hensiktsmessig. Greit nok at det ikke er like stor aktivitet her som det en gang var, men jeg har inntrykket av at de fleste av de mest aktive opp gjennom årene fremdeles er noenlunde regelmessig innom og i alle fall leser her. F.eks bare lokasjonsdatabasen Natter har bygget opp over bunkere og anlegg fra 2VK tilsvarer vel hundrevis om ikke tusenvis av arbeidstimer om man skal gjenskape den på egen hånd.
--
Tommy
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”