3" hylse funnet v/Tysk infanterileir i Haugesund, mai 1945

AT/PAK/MG-Bunkere og FLAK installasjoner samt all uststyr som har med radio, optisk, elektrisk m.m

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Hei,

min far har hatt denne med seg etter han fant den innenfor en Tysk infanterileir i Haugesund mai 1945.

Det er vel fra en luftvernkanon vil jeg anta, uten å ha noen formening om hvor den ble avfyrt.
Kanskje en souvenir som måtte forlates ?

Kaliber 3" - målt hylsehøyde 35cm.

Anyway ... Med muligheter for feil avskrift - hva kan en lese ut fra påstemplet hylsemerking ?, som notert etter beste evne, linje for linje:

303 BC RMX 015
1 36 SM
77 ACX 38
Vo 400
TG
A2
CHARGE M

3-1.png
3-1.png (810.13 KiB) Viewed 285 times
3-2.png
3-2.png (796.68 KiB) Viewed 285 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

KOS wrote:min far har hatt denne med seg etter han fant den innenfor en Tysk infanterileir i Haugesund mai 1945.
Det er vel fra en luftvernkanon vil jeg anta, uten å ha noen formening om hvor den ble avfyrt.
Kanskje en souvenir som måtte forlates ?
Pussig funn mtp tid/sted... Det er jo åpenbart en engelsk eller amerikansk hylse og like åpenbart ikke noe som har vært brukt av tyskerne, men om det hadde vært noen år etter krigen kunne man nok finne noen muligheter i Forsvaret.
KOS wrote:Kaliber 3" - målt hylsehøyde 35cm.
76 mm?
KOS wrote:Anyway ... Med muligheter for feil avskrift - hva kan en lese ut fra påstemplet hylsemerking ?, som notert etter beste evne, linje for linje:
Ingen stempler/merker på hylsebunn?
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Takk for svar Natter !
Natter wrote:Pussig funn mtp tid/sted... Det er jo åpenbart en engelsk eller amerikansk hylse og like åpenbart ikke noe som har vært brukt av tyskerne, men om det hadde vært noen år etter krigen kunne man nok finne noen muligheter i Forsvaret.
Ja, ikke sant. Det var en 'one of' såvidt jeg vet.
Natter wrote:76 mm?
Jeg tok bare en tommestokk, om målte tommer siden det åpenbart var fra en 'tomme-nasjon'. Klokket inn 3" - 'på milimeteren :) ' Men, 25,4mm x 3 gir jo 76,2mm så bare ørlite urundheter etter 75+ år gjør nøyaktig måling umulig.
Natter wrote:Ingen stempler/merker på hylsebunn?
Jo, svak skrift som ikke tolkes på stående fot. Også litt smuss der. Men, siden åpenbart all merking er med STORE TYPER på hylsen så tror jeg det er 'en åpen bok' for en som kan kodene i bruk på tiden.

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Natter wrote:Pussig funn mtp tid/sted... Det er jo åpenbart en engelsk eller amerikansk hylse og like åpenbart ikke noe som har vært brukt av tyskerne, men om det hadde vært noen år etter krigen kunne man nok finne noen muligheter i Forsvaret.
Vel, ikke så åpenbart for den som har peiling på temaet. Luftet spørsmålet på BOCN, og fikk der følgende respons:

From the markings, French by the look of it.
As you say it's nominally 3", 76.2 cm, as such likely a French 75 mm.
The case is quite long, so probably a French 75x350R.
The muzzle velocity (V0) is lower than the standard for the Matériel de 75mm Mle 1897 gun, so maybe this is for the shorter Schneider 75mm Mountain Gun M1919 (Canon de 75 M (montagne) modèle 1919 Schneider [75 mm mle.1919]). That or it's a reduced charge for the latter.
Both guns were captured by Germany and used by their armed forces.


Legger ved beskrivelse av to aktuelle kandidater (scan fra "Enzyklopädie Deutscher Waffen 1939-1945 - Handwaffen, Artillerie, Beutewaffen, Sonderwaffen").
Attachments
GebKf.jpg
GebKf.jpg (354.48 KiB) Viewed 241 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

BOCN wrote: From the markings, French by the look of it.
As you say it's nominally 3", 76.2 cm, as such likely a French 75 mm.
The case is quite long, so probably a French 75x350R.
The muzzle velocity (V0) is lower than the standard for the Matériel de 75mm Mle 1897 gun, so maybe this is for the shorter Schneider 75mm Mountain Gun M1919 (Canon de 75 M (montagne) modèle 1919 Schneider [75 mm mle.1919]). That or it's a reduced charge for the latter.
Both guns were captured by Germany and used by their armed forces.
Update. Med oppgjort arvefølge er jeg herved rettmessig eier av klenodiet.

Litt grovrengjøring, og så mål med skyvelære, stålull i bunnen og bilde.

Hylsen er fremdeles 350 mm høy, så det er fastslått igjen.
Innvendig ser målet ut til å havne på 75 mm (utvendig nesten 77 mm)

Kanskje kodene i bunnen kan tolkes sikkert ?

For øvrig pekte min far ut 7,5 cm Gebirgskanone 238(f) som gjenkjennelig.
Han ser ikke særlig godt lenger skal sies, men husker ekstremt godt tilbake til gamle dager.

Men så langt, basert på Vo=400 m/s, så virker Canon de 75 M (montagne) modèle 1919 Schneider nærmest.
aka. 7,5 cm Gebirgskanone 237(f)
mer ref.:
https://no.qaz.wiki/wiki/German_designa ... ntain_guns
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_m ... _artillery

mvh
KOS
7,5 cm.jpg
7,5 cm.jpg (283.11 KiB) Viewed 208 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

KOS wrote:Men så langt, basert på Vo=400 m/s, så virker Canon de 75 M (montagne) modèle 1919 Schneider nærmest.
aka. 7,5 cm Gebirgskanone 237(f)
mer ref.:
https://no.qaz.wiki/wiki/German_designa ... ntain_guns
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_m ... _artillery
Støttes. Jeg gikk gjennom den komplette listen over tyske beutewaffen, og det er (merkelig nok) ikke så mye fransk skyts i det aktuelle kaliberet, som du nå fikk verifisert med merkingen på hylsebunn (med mindre ludvig dukker opp med noe obskurt materiell :-) ).
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Fint, da er det konklusjonen...

Foreviste vedlagte foto av 7,5 cm Gebirgskanone 237(f) til tidligere eier av hylsen, og han nikket gjennkjennende :sjef:

Tusen takk for hjelpen Natter :bra:

mvh
KOS
7,5 cm Gebirgskanone 237(f).png
7,5 cm Gebirgskanone 237(f).png (328.3 KiB) Viewed 164 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Hei Natter,

håper du kan takke 'BOCN' for at de stilte sin spisskompetanse til disp. for oss <3

Tidl. norsk soldat fra Tysklandbrigade 47/1 (den første) , forhv. eier av hylsen, fylte 95 på lille Juleaften, og sliter bl.a. med å forstå hva Internett er. - Men setter fremdeles pris på fakta :sjef:

Intet korrigerende hørt fra ludvig, så, vi nailer den.

Godt Nytt År !
Natter wrote: From the markings, French by the look of it.
As you say it's nominally 3", 76.2 cm, as such likely a French 75 mm.
The case is quite long, so probably a French 75x350R.
The muzzle velocity (V0) is lower than the standard for the Matériel de 75mm Mle 1897 gun, so maybe this is for the shorter Schneider 75mm Mountain Gun M1919 (Canon de 75 M (montagne) modèle 1919 Schneider [75 mm mle.1919]). That or it's a reduced charge for the latter.
Both guns were captured by Germany and used by their armed forces.
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Post Reply

Return to “Mindre våpen og utstyr”