Film fra fjellanlegg på østlandet

informasjon som omhandler tyske kystfort/bunkere/installasjoner fra den andre verdenskrig. Legg gjerne inn linker til f.eks youtube eller scan inn avisklipp o.l

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Jeg har ikke peiling hvilket fjellanlegg dette er, men det skal visst være et flykontrollanlegg. Det virker som om det ikke er helt forlatt.



https://www.youtube.com/watch?v=weqcDFWThSY
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Det er på Torp
--
Tommy
ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Takk. Tenkte nesten det selv.
Rart at det fremdeles er strøm og lys som virker.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Det er vel Sandefjord kommune som eier fjellanlegget. De har så vidt jeg har forstått, leid ut anlegget i en del år og intensjonen er vel å leie det ut igjen. Men det har i den senere tid stått tomt, noe som har ført til både en del forfall på det elektriske systemet og at bla nødutgangen er brutt opp slik at anlegget nå står åpent.
--
Tommy
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Jeg har også vert på i det fjellanlegget, flere ganger faktisk.
Men jeg har avtalt med kommunen og fått låne nøkkel til porten.

Ligger video her:

https://youtu.be/wUfNFuwDTUo
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Espen K wrote:Jeg har også vert på i det fjellanlegget, flere ganger faktisk.
Men jeg har avtalt med kommunen og fått låne nøkkel til porten.
Ja, jeg var der inne med en av disse kald krig-rundturene i Vestfold for noen år siden. Var vel egentlig ikke så spennende som man hadde forventet :-) Veldig lite igjen her inne som gir noe indikasjon på hva dette har vært brukt til en gang i tiden.
--
Tommy
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

TommyG wrote:
Espen K wrote:Jeg har også vert på i det fjellanlegget, flere ganger faktisk.
Men jeg har avtalt med kommunen og fått låne nøkkel til porten.
Ja, jeg var der inne med en av disse kald krig-rundturene i Vestfold for noen år siden. Var vel egentlig ikke så spennende som man hadde forventet :-) Veldig lite igjen her inne som gir noe indikasjon på hva dette har vært brukt til en gang i tiden.
På den turen i fjor høst hade vi med en som hadde jobbet i forsvaret og var stasjonert her, han forklarte en god del om hvordan det var brukt og hvordan det var tiltenkt brukt dersom det ville bli en henneldse.
Så du kan si jeg tok en lang prat med han når vi gikk rundt der inne og ellers på området :-D
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Ja, da kan jeg se for meg at det straks ble litt mer interessant. Personlig synes jeg egentlig det mest interessante rundt Torp er det gamle ammunisjonsområdet men det er de jo ikke innom på denne bussturen.
--
Tommy
Post Reply

Return to “Bøker, youtube, avisklipp m.m”