Batteri Fjell / Oerlandet

Når været eller årstiden gjør det vanskelig å være ute er det hyggelig med en hobby hvor man kan være inne. Post dine bilder, tips og råd.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Frank-O
Posts: 3
Joined: 03 Oct 2019 11:00

Hej og tak fordi jeg må være medlem her på forumet.

Jeg er så småt i gang med at bygge et diorama med Modellcollect Austrätt Fort sættet som omdrejningspunkt for hele dioramaet.

Jeg er umiddelbart stødt på et spørgsmål.
Fandtes der ammunitions tog ved Batteri Fjell og/eller Oerlandet? Jeg ved der var indlagt skinner til det, men var ammunitions vognene flyttet ved håndkraft eller blev de trukket af små lokomotiver?
I så fald hvilken lokomotiver?

Skulle nogen ligge inde med billeder af skinnerne, vognene eller lokomotiver, så vil jeg mægtig gerne se dem.

Mvh. Frank Østergaard Olesen
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Det var lokomotiver og skinneganger på Ørlandet,men ikke til Austått batteriet. Togene (mener det var 6 stk) gikk mellom Brekstad og flystasjonen, til Uthaug og Lerberen. Det var sporvidde på 60 og 90 på de forskjellige skinnegangene.Ett Diesel lokomotiv finnes i dag på museum , dette er produsert av Klöckner Humbolt Deütz AG Köln i 1940 .
Frank-O
Posts: 3
Joined: 03 Oct 2019 11:00

Mange tak, det afklarer en del af hvad jeg bør tilføje til dioramaet.
Jeg ved kun at begge batterier har skinner der fører ind i selve kanon bunkeren. I hvertfald set ud fra billeder.
Ved Austrätt må ammunition vognene jo så have været skubbet manuelt.

Jeg har ikke lagt mig fast på om det skal være Fjell eller Austrätt, men ud fra hvad jeg har kunne finde ud af, så var de to stillinger stort set ens på overfladen.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Frank-O wrote:Jeg har ikke lagt mig fast på om det skal være Fjell eller Austrätt, men ud fra hvad jeg har kunne finde ud af, så var de to stillinger stort set ens på overfladen.
Fjell hadde ikke den samme betongsokkelen under kanonen som på Austrått. Fjellanlegget på Fjell var jo også større i utstrekning og var forbundet med kommandobunkeren, i motsetning til Austrått.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Frank-O
Posts: 3
Joined: 03 Oct 2019 11:00

Natter wrote:Fjell hadde ikke den samme betongsokkelen under kanonen som på Austrått. Fjellanlegget på Fjell var jo også større i utstrekning og var forbundet med kommandobunkeren, i motsetning til Austrått.
Det har du selvfølgelig ret i. Jeg tænkte også mere på selve kanon tårnet.
Men med ModellCollect kittet så er begge muligheder åbne.

Jeg får ikke plads til det hele uanset hvilken lokation jeg vælger men mine tanker går på at jeg gerne vil have hoved indgangen og nogle af de omkringliggende faciliteter med.
Deriblandt også et par Opel blitz lastbiler og halftracks der læsser ammunition og forsyninger af, og infanteri der passer deres daglige pligt.

Måske endda et par Panzer III og Stug III der holder hvil før de skal videre op af i landet.
Post Reply

Return to “Modellbygging”