Møvik Fort

Flere større grupper av kystfort i Mandal, Kristiansand og Arendal. De største kystfortene var konsentrert rundt festningsbyen Kristiansand. Flyplassen på Lista var også et viktig område å forsvare.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Norwayexplore
Posts: 4
Joined: 18 Mar 2019 20:59

Hei!

Jeg har vært å kikket litt på Møvik Fort i det siste. Jeg sitter igjen med noen spørsmål, da alt er låst, murt igjen eller sveiset igjen, som er trist...

Når man tar til høyere før flekkerøytunellen, så møter man en ståldør ca 40m fra hovedveien. Jeg har hørt at det går en lang tunell under bakken i retning sentrum. Stemmer dette? Hører at det er aktivitet iform av ventilasjon eller liknende når jeg står nærme døren.

Også, dersom man fortsetter hele veien oppover forbi denne ståldører og forbi bommen, så kommer man til en mobilmast på toppen av fjellet. Et lite stykke under denne, går det en sprengt vei innover fjellet. Der er det et fjellenalegg med lys på utsiden og alt. Har noen informasjon om denne plassen? Den er selvsagt sveisen igjen og glemt..
Attachments
EE77B8CE-D80C-47F7-A2CB-DBF398C8B4CB.jpeg
EE77B8CE-D80C-47F7-A2CB-DBF398C8B4CB.jpeg (671.53 KiB) Viewed 222 times
B9E58B33-38C8-4097-9741-CC248EF8BAA4.jpeg
B9E58B33-38C8-4097-9741-CC248EF8BAA4.jpeg (1.66 MiB) Viewed 222 times
brfc1875
Posts: 29
Joined: 31 May 2011 23:09

Har også hørt de ryktene; men det tror jeg kun er rykter. Den store bunkeren er et atomsikkert anlegg fra 50 tallet. Det hender den er oppe(at noen bryter seg inn med ujevne mellomrom). Har selv vært der inne, massivt anlegg hvor alt av lys etc enda fungerer. Anbefaler ellers å dra rundt på baksiden av festningsområdet, der er det masse fjellanlegg som enda er åpne; disse anleggene skulle beskytte fortet mot angrep bakfra.
Norwayexplore
Posts: 4
Joined: 18 Mar 2019 20:59

Jeg skjønner. Husker noen kalte den Sørlandets kommunikasjonssentral eller liknende..
Okei, nord for hele festningen, bak mobilmasten osv? Skal få sjekket ut det! Takkk : )
brfc1875
Posts: 29
Joined: 31 May 2011 23:09

Stemmer, såvidt jeg vet så skulle både sivil og militær myndighet flytte inn der ved krig.

De infanterianleggene jeg snakker kommer du til ved å følge stien som går til venstre (mot vest) bak fortsområdet. Altså motsatt av veien inn til masta og kald krig bunkeren, hvor du tar til høyre. Følg hovedstien så ser du de første to du kan gå inn i fra veien. Resten ligger ikke synlig fra stien, unntatt de helt i enden på Møvikknatten, men ligger noen kart i en tråd her tror jeg, de kan du bruke for å finne frem.

Ligger også noen fjellanlegg som ikke er så opparbeidet i området foran masten mot veien og et bak den store MG bunkeren i myra på vei til møvikknatten.
Norwayexplore
Posts: 4
Joined: 18 Mar 2019 20:59

Stilig! Jeg skal få sjekket ut dette. Sist jeg var der så var absolutt alt låst, men har ikke sjekket det som er litt utenfor området. Kan få tatt litt bilder :) Takk for hjelp! Legger ut flere spørsmål hvis det er noe.
Post Reply

Return to “AGDER”