Stort fjellanlegg i Sandefjord

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

I Sandefjord på Gokstadveien er det et stort fjellanlegg der Pistolklubben har sine lokaler og skytebaner. Jeg skulle gjerne ha litt mer info om anlegget, tegninger og eventuelt hva det ble bruk til under krigen. Vi har tre skytebaner og møtelokaler der så det er store fjellhaller.
Attachments
sp.JPG
sp.JPG (50.3 KiB) Viewed 422 times
Mvh
Yngvar
EspenB
Posts: 71
Joined: 19 Mar 2017 17:29

Yngvar wrote:I Sandefjord på Gokstadveien er det et stort fjellanlegg der Pistolklubben har sine lokaler og skytebaner. Jeg skulle gjerne ha litt mer info om anlegget, tegninger og eventuelt hva det ble bruk til under krigen. Vi har tre skytebaner og møtelokaler der så det er store fjellhaller.
Er du sikker på at dette fjellanlegget er helt fra krigens dager?
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

EspenB wrote:
Yngvar wrote:I Sandefjord på Gokstadveien er det et stort fjellanlegg der Pistolklubben har sine lokaler og skytebaner. Jeg skulle gjerne ha litt mer info om anlegget, tegninger og eventuelt hva det ble bruk til under krigen. Vi har tre skytebaner og møtelokaler der så det er store fjellhaller.
Er du sikker på at dette fjellanlegget er helt fra krigens dager?
Det var i alle fall der i 1956: https://kart.1881.no?lat=59.13442619900 ... fjord-1956
--
Tommy
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Jeg er ikke sikker på om det er fra krigen. Sivilforsvaret var de siste som brukte det. Dørene er fra den tiden. Får sjekke med kommunen.

På kartbilde kan man jo se veien inn til anlegget, sprengt ut av fjellet.
Mvh
Yngvar
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Så vidt jeg vet ble dette bygd på begynnelsen av -50 tallet. Tilfluktsrom, ikke brukt av Sivilforsvaret, de hadde kun tilsyn.
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Ja det har du nok rett i Jon-Vegard. Espen fant et kart fra 1952 der anlegget er tegnet inn. Men når begynte man å bygge tilfluktsrom i Norge? Det var vel regjeringen som bestemte dette, for kommunene.
Mvh
Yngvar
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Man begynte med noen før krigen grunnet usikkerheten i Europa, men de fleste ble bygd på begynnelsen av -50 tallet, men også noen på slutten av -40 tallet. Mange ble også prosjektert slutten av -40 begynnelse av -50, men påbegynt senere. Derfor er det også anlegg som er tegnet inn på karter før de ble bygd.
Mvh.
Jon-Vegard
EspenB
Posts: 71
Joined: 19 Mar 2017 17:29

I Larvik har jeg måtte avskrive to fjellanlegg som eks-tyske da de faktisk ble bygget som sivile tilfluktsrom.

Også på Rjukan har jeg vært inne i et fjellanlegg som ble bygget rett før evt under krigen som sivilt tilfluktsrom (såvidt jeg husker var det bygget seint på 30-tallet).
Attachments
24NYH_02-05-mur+tilfluktsrom.jpg
24NYH_02-05-mur+tilfluktsrom.jpg (185.42 KiB) Viewed 188 times
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”