Kanonen på Munkholmen

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Andreasalsaker
Posts: 3
Joined: 05 Feb 2019 17:05

Heisann, jeg holder for tiden på med en masteroppgave som tar for seg den tyske rekvireringen av norske eiendommer i Trondheim i løpet av 2. verdenskrig. Som en del av min oppgave har jeg vært ute på Munkholmen og tittet på de sporene som ennå eksisterer etter den tyske tilstedeværelsen der. Jeg har som en følge av dette blitt sittende og lure endel på hva slags kanon det er som står der ute nå ettersom jeg ikke har funnet noe særlig dokumentasjon om den noen steder.

Jeg ser at den ligner på en 10.5 cm SK C/32 som er avbildet på wikipediaartikkelen om denne kanontypen (https://en.wikipedia.org/wiki/10.5_cm_SK_C/32_naval_gun). Men er ikke så stødig på kanontyper at jeg ikke kan si sikkert at den som står ute på munkholmen ikke bare er en type som ligner på denne. Jeg ser på skiven på kanonen på munkholmen som jeg tror er ett apparat for instilling av lunter på granater at 10.5 cm SK C/32 nevnes, men det gjør også en 10.5 cm Ubts u Tbts flak l 45 og muligens en 8.8 cm M.P.LC/30 NR 2025. Jeg blir i det hele og store ikke spesielt klok på dette her og lurte på om noen kjenner til noen kilder som kunne hjelpe til med og løse dette.
User avatar
kak
Posts: 366
Joined: 26 Jul 2013 13:50
Location: Sarpsborg
Contact:

Munkholmen var fra sommeren 1940 utstyrt med 8,8 luftvernkanoner, som ble erstattet med 10,5 cm SKC/32 luftvernkanoner i paddeskjold sommeren 1942. Disse ble fjernet i 1958, men en av dem returnerte i 2005!
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=42&t=1797

Mer her:
https://www.kak.net/2015/10/10/munkholm ... msfjorden/
User avatar
kak
Posts: 366
Joined: 26 Jul 2013 13:50
Location: Sarpsborg
Contact:

Kanon tilbake etter 50 år
En tysk kanon som ble brukt under 2. verdenskrig, er igjen på plass på Munkholmen.
https://www.adressa.no/nyheter/trondhei ... 589084.ece
ludvig
Posts: 258
Joined: 20 Mar 2008 12:18

Hei ,
Kanonen på Munkholmen er en 10,5 cm SKC/32 n L in 8,8 cm MPLC/30 D
SKC =schnellladekanone = hurtigskytende
n = neuer Rohraufbau = ny oppbygging av kanonrør
L = Ladevorrichtnung = halvautomat
MPLC C/30 = Marinepivotlafette C /30 = marinelavett fra 1930
D - Deckenschützschild = paddeskjold

innholdet i wikipedia er ikke å stole på , se heller på Klar til Strid side 326

ludvig
Andreasalsaker
Posts: 3
Joined: 05 Feb 2019 17:05

Heisann igjen og takk for alle svar, de var meget nyttige. Jeg har også noen andre spørsmål knyttet til den tyske tilstedeværelsen som jeg håper at det går noen hjelpe med

Trondhjem Borgerlige Realskole ble i ifra 1941 til 1942 rekvirert av en avdeling som omtales som "Festungspionerstab 20", og jeg er ganske usikker på hva dette kan være. Jeg tenker meg at det er knyttet til hærens byggenheter som hadde ansvaret for tyske utbygginger i Norge i løpet av krigen, men ser også at en pioner kunne være en ingeniørtropp som jobbet med minelegging og lignende og. Er den noen som kjenner til kilder som kan klargjøre nøyaktig hva en Festungpioner egentlig var?
Andreasalsaker
Posts: 3
Joined: 05 Feb 2019 17:05

En kjempestor takk for hjelpen med å finne informasjon om dette! Jeg har sittet og klødd meg mye i hodet over hva dette egentlig var.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Tyskerne hadde en rekke forskjellige pionerstyrker:
* Panzerpioniere
* Sturmpioniere
* Gebirgspioniere
* Fallschirmpioniere
* Landungspioniere
* Festungspioniere
* Baupioniere
* Technische truppen
* Luftwaffenpioniere
* Marinepioniere
* Eisenbahnpioniere

Her er scan av kapittelet om Festungspioniere fra boken Deutsche Pioniere 1939-1945 - Eine Dokumentation in Bildern:
Attachments
CCF_000002.jpg
CCF_000002.jpg (392.03 KiB) Viewed 149 times
CCF_000003.jpg
CCF_000003.jpg (463.33 KiB) Viewed 149 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”