Buvika og Øysand flyplass

Fra Kjevik i syd til Lakselv i nord fikk Luftwaffe sine flyplassanlegg meget høy prioritet under utbyggningen av "Festung Norwegen" . Nesten samtlige flyplasser ble bygget ut i festningsmessig stil. Her kan man også skrive innlegg om de enkelte flytyper etc.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Hei

Flystripa vises den dag i dag.

Flyfoto
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Takk til jornN for å tråle arkiver med gamle flyfoto.. selv om de ligger på internett? Hadde jo vært fint å finne de gamle kanonplassene. Legger ved bilder tatt nylig som viser hvor flyplassen var, er ikke sikker på hva disse betong boksene ble brukt til, men de må ligge dypt siden de ikke er blitt fjernet av grunneier.
Bildene til gulesider er meget komprimerte mens norgeibilder klart kan vise til beste oppløsning.

siste bildet viser flere bokser bortover mot stranden

Erik H
Attachments
2007_oysand_flyplass1.jpg
2007_oysand_flyplass1.jpg (124.63 KiB) Viewed 755 times
2007_oysand_flyplass2.jpg
2007_oysand_flyplass2.jpg (123.5 KiB) Viewed 755 times
2007_oysand_flyplass3.jpg
2007_oysand_flyplass3.jpg (48.54 KiB) Viewed 755 times
2007_oysand_flyplass4.jpg
2007_oysand_flyplass4.jpg (149.08 KiB) Viewed 755 times
User avatar
flyvrak
Posts: 243
Joined: 16 Aug 2007 20:44
Location: Heimdal
Contact:

Legger ved noen bilder jeg knipset i 2003.
De viser begge hangarene og omtalte bunker.

Kjell
Attachments
P0001416.jpg
P0001416.jpg (66.2 KiB) Viewed 722 times
P0001415.jpg
P0001415.jpg (104.6 KiB) Viewed 722 times
P0001414.jpg
P0001414.jpg (61.77 KiB) Viewed 722 times
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Noen som vet om denne flyplassen ble brukt etter krigen?
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
RasmusTerne

Hei.
Legger ved et utklipp fra "Flyalarm.Luftkrigen over Norge 1939-1945"
Grei bok for sammenlignende "vitenskap" om tyske flystasjoneringer i Norge under krigen.
Finner ingen opplysninger om at flystripen ble benyttet etter krigen.
Sigfred R.
Attachments
Øysand.jpg
Øysand.jpg (85.99 KiB) Viewed 680 times
mmoe
Posts: 4
Joined: 09 Oct 2007 19:42

Kummene som fortsatt finnes på begge sider av flystripa på øysand er inspeksjonskummer til dreneringsanlegget som tyskerne anla. Det blir sagt at tilsvarende dreneringskummer også ble bygd fra østenden på flyplassen og ut i Gaula, men jeg har ikke funnet noen slike.

På det første bildet, i øvre venstre hjørne mot elva, er det et jorde som har tydelige striper. Det var på dette jordet, og på nabojordet til venstre at tyskerne bygde primitive stillinger, og plasserte artillerikanoner på slutten av krigen. Jeg har også sett et bilde som viser et tårn som er plassert nord for det stripede jordet, i dagens verneområde.
Det er mulig at tårnet ble brukt i forbindelse med øvingsbombingen med betongbomber , som tyske fly fra lade drev med en periode. Det var lagt ut et siktekors av trematerialer o.l. ute på storøra, og det var dette som var målet.

MMoe
User avatar
flyvrak
Posts: 243
Joined: 16 Aug 2007 20:44
Location: Heimdal
Contact:

mmoe wrote:Ang. bunkeren.

Glemte å nevne at tyskerne hadde et primitivt tilfluktsrom i en bekkedal øst på øysand, nord for det gamle skolebygget som fremdeles står like ved E-39. Det var bygget inn i leirmælen, og hadde vegger og tak av jernbanesviller. Såvidt jeg husker var det to innganger. Antar at dette er rast sammen nå.


Morten
Kan bekrefte at alt er rast sammen og borte nå.

Kjell PDT_Armataz_01_10
Attachments
oysand.jpg
oysand.jpg (141.31 KiB) Viewed 621 times
User avatar
flyvrak
Posts: 243
Joined: 16 Aug 2007 20:44
Location: Heimdal
Contact:

telvrum wrote:Ble litt nysgjerrig når jeg leste: http://www.kystfort.com/forum/topic684.html

I Buvika finnes det noen rester etter tyskerne. Blant annen noen gamle tuneller fra krigen ved gamle E39. Disse er nå dessverre stengt igjen. På andre siden av E39 mot sjøen står det noe stålkonstruksjoner. Har hørt at dette skulle brukes i forbindelse med en ubåt base. Har også hørt at dette prosjektet ble stoppet på grunn av mangel på materialer.

Er det noen som sitter på mer informasjon om dette område og er villig til å dele det med meg og resten av forumet?
Tunellene er "delvis" åpne for øyeblikket. Var innom den ene og kikket i dag.
Det er lagret en del strøsand der, samt matrialrester av noe som muligens har vært ei brakke der inne.

Kjell
Attachments
innerkaia.jpg
innerkaia.jpg (95.9 KiB) Viewed 616 times
innerkaia2.jpg
innerkaia2.jpg (71.65 KiB) Viewed 616 times
IMG_6431.jpg
IMG_6431.jpg (70.5 KiB) Viewed 616 times
Tunellen nærmest Øysand. Årstallet er for da veien ble bygget.
Tunellen nærmest Øysand. Årstallet er for da veien ble bygget.
IMG_6429.jpg (97.52 KiB) Viewed 616 times
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

Med fare for å avspore tråden:
Når det snakkes om havnen som var påbegynt på Øysand, så vil jeg tro at dette var tiltenkt som flåtebase for Graf Zeppelin, og søsterskipet Peter Strasser, selv om Fættenfjorden blir nevnt som base, for Graf Zeppelin.
Såvidt jeg husker av det jeg har lest, så var Neu Drontheim og Drontheim ment å bli en enorm marineby for Tyskland, alt annet rundtom i verden skulle bare bli småtteri i forhold

Kunne vel egentlig gravd litt i det som er skrevet om det, men har fått inntrykk av at ingen vet konkret hva som var planlagt på sjøsiden, men noe var det nok, både Raeder og Dönitz var pådrivere med planene om en stor marinebase i midt-norge, og Speer forteller at Trondheim skal bli tysklands største marineby, selv om jeg ikke ser helt hvor strategisk det skal være å ha den så langt nord i verden Synd at modellen gikk tapt under ett bombeangrep, hadde vært morro å sett idag, en flerefelts motorvei var også planlagt ifra Neu-Drontheim til Berlin.

Byen ettersom jeg kan forstå, så skulle Neu-drontheim bygges på begge sider av "dalen" med flyplass i midten. neu Drontheim var beregnet for tyske "nybyggere", lignende planer hadde man med Russland også.

Det ble gjordt geologiske undersøkelser på begge sider av "dalen" under krigen.
Planene ble aldri ihverksatt i full skala, på grunn av at krigen på østfronten tømte den tyske krigsmakten for ressurser på alle måter, og planene ble skrinlagt i tidlig -43.

Tunellene langs veien ble visstnok ikke ferdige, men etter hva jeg hørte så skulle disse bli brukt til lagring av drivstoff, om jeg ikke surrer helt med hodet mitt nå, noen andre som kan ha hørt noe lignende?
T.L
Posts: 57
Joined: 07 Apr 2007 12:10
Location: Trondheim

Legger ut et bilde av øysand.
1 I fjellet er det en hule som er helt åpen. Har ikke vært inn i den.
Kjør bak Renault så ser du så å si rett inn i hula.

2 Jeg jobber i den hangaren der. Skal ta en masse bilder innvendig så dere får se hvordan den er oppbygd osv.
Vi flytter i løpet av Januar fra den hangaren.

Ops. På Øysand lønner det seg å spørre de som eier området dere vil undersøke om det er greit om dere snuser litt rundt.
Har selv vært litt rundt der, men jeg fikk beskjed om at det lønner seg å spørre først, de er vist litt kjapp med advokter rundt der. Selv med naboene er det slik.

En liten ekstra ting: Gunter/Gjertrud i the julekalender bor på den gården som ligger rett ved møbelutsalget, til høyre når du kjører ned til hangaren.2
Attachments
2007_oysand_flyplass1_336.jpg
2007_oysand_flyplass1_336.jpg (91.21 KiB) Viewed 531 times
Bestandig i farten
Kristoffer
Posts: 112
Joined: 07 Nov 2008 21:29
Location: Ås

Speiderleir på Øysand.

http://www.ms-speider.no/korpsleir/

Er meldt på. :wink:
Kristoffer
Posts: 112
Joined: 07 Nov 2008 21:29
Location: Ås

De har plassert speiderleiren rett over vestre del av flystripa, mellom veien og sjøen. :bravo
Feuer
Posts: 18
Joined: 13 May 2010 23:14

Hallo :blee:
Har lest endel om planene om Øysand både litt her og der, og det er ingen tvil om at de hadde store planer for dette omerådet !
Det skulle bygges rekke/terrassehus i skråningen opp mot Ringvoll for de tyske beboerne !
Og det skulle være ettslags bysentrum nede på øysand med 'alletrær osv, disse trærne plantet de ut på Spongal for å ta avleggere på ( Berlinerpopplene )
Albert Speer omtaler faktisk Øysand i sine "erindringer" og det er det eneste han omtaler av sine arkitekt gjerninger utenfor Tysklands grenser ! Det skulle befinne seg en 25 m2 stor modell av dette omerådet i Tyskland som ble ødelagt i bombingen av Berlin i 1945.
Tyskerne hadde også en leir på Spongdal og rekreasjons/sykehjem for tyske offiserer fra østfront
Det var også påbegynt jerbanespor ut til byneset,og ikke minst en dypvannskaie like nedenfor Spongdal.
kaiannlegget skulle brukes i forbindelse med utbyggingen av øysand
Kristoffer
Posts: 112
Joined: 07 Nov 2008 21:29
Location: Ås

Klossene langs flystripa er dreneringskummer.

Bilder kommer... :shock:
Kristoffer
Posts: 112
Joined: 07 Nov 2008 21:29
Location: Ås

:rodme: Det tok vist noen måneder.
Attachments
Kum med leir portal.
Kum med leir portal.
DSC00043.JPG (968.42 KiB) Viewed 116 times
Nærbilde.
Nærbilde.
DSC00042.JPG (1.28 MiB) Viewed 116 times
Beklager dårlige bilder. Ekstrem vær.
Beklager dårlige bilder. Ekstrem vær.
DSC00045.JPG (937.36 KiB) Viewed 116 times
Stigen er mot kanten sjøen. Blå slanger er utløp fra pumper.
Stigen er mot kanten sjøen. Blå slanger er utløp fra pumper.
DSC00046.JPG (1.1 MiB) Viewed 116 times
DSC00056.JPG
DSC00056.JPG (859.85 KiB) Viewed 116 times
Post Reply

Return to “Flyplasser / Flyplassforsvar/ Luftwaffe”