Oversiktsbilde av bunker ved Kristiansten festning m.m. 1942

Trondheim var hovedstøttepunkt for marinen med en rekke viktige hovedkvarterer for nord-atlanteren. 200 lette og tyngre flak stillinger skulle bl.a forsvare havnen og flyplassen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
gaute
Posts: 16
Joined: 13 May 2012 9:09

Var på utkikk etter et helt annet bunkerbilde når jeg kom ever dette bildet. Har ikke sett dette tidligere, men jeg legger merke til at det er referert flere plasser. Det kommer visst fra Bundesarchiv og datert November 1942. Bildet finnes både på Pinterest og Wikipedia, med benevnelse: "Drontheim vom stabsgebaude des Polizeiregiments 26 aus gesehen". I krysset ved Blussevoldsbakken og Bårdsøns gate. Opphavsrett er så vidt jeg ser, og nevner; Bundesarchiv, Bild 121-1431 / CC-BY-SA 3.0. Link er https://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Bunde ... nsicht.jpg. Hvis det er andre som også burde nevnes som opphavsperson, gi beskjed.

Den store bunkeren ved Kristiansten festning vises godt med mastene. Men jeg synes jeg ser andre interessante ting også. Noen andre som ser noe? Må jobbe litt i Photoshop for å se om det går an å trekke ut noen detaljer.

Og helt fremst i bildet? Er det en helt vanlig jordhaug? Eller er det et dekke for noe? Legger ikke posten inn under noe spesielt ennå, da jordhaugen kan være like interessant som bunkeren ved festningen. Bildet i seg selv var såpass interessant at jeg syntes at resten av forumet også burde få se det. (Og jeg kommer til å bli svært flau hvis bildet allerede eksisterer i Kystfort uten at jeg har lagt merke til det).

Gaute
Attachments
Bildet er hentet ut fra Wikipedia, med link i selve posten.
Bildet er hentet ut fra Wikipedia, med link i selve posten.
Bundesarchiv_Bild_121-1431,_Drontheim,_Stadtansicht.jpg (60.13 KiB) Viewed 170 times
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Dette kan muligens være et dekningsrom, sannsynligvis for sivile, som det fantes flere av rundt omkring i byen.
Bl. a. på Bakklandet og i Ilaparken. Disse var gjerne gravd ned men bygd med forskalinger i tre. Jeg undres på hvor godt de ville ha tålt et direkte treff, sannsynligvis ikke.
JornN
Post Reply

Return to “Trondheim”