Luftvernstilling Kanebogåsen , Harstad

Allerede 9. april 1940 var de første tyske luftvernbatteriene på plass i Norge. utover i krigen vokste antallet dramatisk, men med størst fokus rundt de største flyplassanleggene.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Ben
Posts: 3
Joined: 13 Feb 2018 23:11

Hei
Helt ny bruker på forumet. Bor like ved Kanebogåsen i Harstad, og har i flere år gått forbi restene etter en luftvernstilling fra krigen, som ligger der. Har lett igjennom forumet, og andre fora, etter dokumentasjon om hva det var som stod oppe på åsen.Har ikke lykkes å finne særlig. Når jeg ser på bilder av andre luftvern stillinger, hvordan disse var satt opp med tanke på størrelse etc. , kan det være sannsynlig at det har stått flak 88 der. håper på innspill på dette. Legger ved det eneste historiske bildet fra området som jeg har funnet . Det er hentet fra sør troms distrikts museum sitt billedarkiv. Nede i høyre hjørne av bildet ser man en relativt stor rund steinsatt luftvernstilling, litt nærmere en mindre rund mur stilling. Til venstre en firkant mur etter bygning , samt til høyre et hvit objekt som er en betong bunker. Det er også veg inn til stillingen fra sør. Etter denne vegen ville det nok vært mulig å dratt opp en Flak 88 med feks belte kjøretøy . Noen som har kjennskap om denne stillingen evt. er den nevnt andre plasser i forumet?

Har tenkt å lage en modell av stillingen og bygningene i området i 1:72
planen min er til våren å dokumentere området, måle opp ta bilder etc, før naturen tar helt over.

Bildet under er fra ca 1950-51 iflg stdm

Kanebogåsen.jpg
Kanebogåsen.jpg (545.83 KiB) Viewed 126 times
Post Reply

Return to “Tyske luftvernbatterier”