Dokumentasjonsprosjekt Brønnøysund

Egen kategori for originale kilder. Har du liggende dokumenter, bilder, tegninger osv. som samler støv i ditt arkiv så er dette plassen for deg som ønsker å dele disse med andre. Husk: "Information not shared is lost"

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
benoksnes
Posts: 6
Joined: 02 Jan 2016 2:01

Hei.

Etter mange år med lyst har jeg tatt steget og satt igang et prosjekt med å dokumentere den lokale krigshistorien i Brønnøysund/omegn.
Målet med dette er en nettside med interaktivt kart der du kan klikke deg gjennom ALLE stillinger i Brønnøy, Vega og Sømna med bilder/dokumentasjon. Jeg ser også for meg historier markert på sted for hendelsen i kartet.
I tillegg ønsker jeg å få opp interessen nok lokalt til å starte en forening for å ta vare på krigsminnene, og spesielt Skarsåsen som da har mest potensiale ifht. Fremdeles skjulte konstruksjoner og tuneller.

Prosjektet er delt opp i 3 hovedkategorier:
- De lokale historiene. Dette innebærer å snakke med gjenlevende/slekt og i tillegg fremskaffe den informasjonen som er innhentet lokalt fra før.
- Dokumentasjon og bilder.
- Kystfortene.
* Skarsåsen/Brönnöysund Nord/HKB 32.974
* Høgåsen/ Brønnøysund Süd/HKB 33.974
* Ulvingen (Ylvingen, Vega Kommune)/HKB 31.974

Har begynt å få litt oversikt og struktur på sider på nett og der finnes det mye bra informasjon, en tur til Oslo på arkivjakt er under planlegging.
Likevel føler jeg at jeg trenger ikke finne opp kruttet på nytt da det finnes mange her som sitter på enormt mye kunnskap og antagelig dokumentasjon fra mange ledd.
Har du eller vet om noen som har info, dokumentasjon, bilder eller en god historie relatert til Sør-Helgeland eller kategoriene over, si ifra. :-D
Setter enormt pris på all hjelp her. :P
Post Reply

Return to “Arkiv- og dokumentasjonskategori”