Visnes, Karmøy ("Stützpunkt Visnes")

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Alamo wrote:Jeg snublet innom denne siden da jeg skulle finne litt informasjon om noe.

Jeg kan bekfrefte at bunkeren på Visnesgarden hvor jeg kommer fra er orginal å ingen har tuklet med den , å jeg tviler på at noen kommer noen gang til å ødelegge der inne , på 80 tallet ble flere hjelmer , uniformer tatt ut derfra , det hadde til da vært en dør foran bunkeren som var låst.

Jeg vet om flere bunkerser å områder enn de dere har funnet ( 4 stykker) , visst dere er inntresert kan jeg markere dem på et kart på paint.

Fint om du legger kartet du lager med de andre bunkersene i et innlegg i denne tråden, slik at flere kan få informasjonen.

Artig med uniformene og hjelmene som ble hentet ut på åttitallet, kanskje noe for museets utstilling hvis det finnes enda?

Vet du hvorfor denne låste døren til bunkeren ble fjernet?
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2989
Joined: 16 May 2007 15:31

Splittet ut til diskusjon Kystfort Forum Hovedside | Aktiviteter / Turer / Møter / WW2 softgun spill på Syre fort,
siden det temaet nok kan fenge flere uten tilknytning til Visnes, Karmøy.

KOS
Alamo
Posts: 11
Joined: 03 Jun 2009 12:41

Ser at 3 av de bunkersene jeg mente har dere allerede funnet , de 3 Nord for Narravika disse lå i en annen post om Visnes

Jeg legger uansett et flyfoto med 2 jeg enda ikke har sett bilde av her inne.

Markert rødt ligger oppi fjellet under boligfeltet Buvik.

Markert gult bunkers som gikk vertikalt ned i jorda , denne mener jeg er begravd nå , er cirka 10 år siden jeg var der sist , da var den hvertfall synlig men hadde noen greiner over.


Ellers har jeg markert blått på noen små skyttergraver som ligger på 2 forskjellige steder på Visnesgarden jeg ikke har sett dere tatt bilder av.

Ellers kan jeg informere at det var flere bunkerser ved Middvik , disse ble sprengt bort da de laget tomter der , nå er det ferie-senter i selve viken.
Attachments
kart over bunkere2.jpg
kart over bunkere2.jpg (36.11 KiB) Viewed 252 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2989
Joined: 16 May 2007 15:31

Alamo wrote:Ser at 3 av de bunkersene jeg mente har dere allerede funnet , de 3 Nord for Narravika disse lå i en annen post om Visnes
Narravika ble valgt som grense for å dekke det som var under kystfort, ellers ville kystfortomfanget bli for stort i forhold til aktiviteten som og var infanteristyrker.
Alamo wrote:Markert rødt ligger oppi fjellet under boligfeltet Buvik.
Vi var oppi skråningen, men litt lenger ute i svingen. Der var en løpegrav og muligens en tildekket inngang/dekke under mye hageavfall.

Der du viser er litt mer "rundt svingen" og der har vi ikke vært ennå, men der er det vel lettere å komme opp. Har en koordinat (fra en sambygding av deg) til sjekking, - hvordan ser 32 V 285926 6585933 ut slik du husker det ?

mvh
KOS
Attachments
Utsikt fra 32 V 285962 6585951
Utsikt fra 32 V 285962 6585951
20090131_016_1.jpg (112.99 KiB) Viewed 221 times
Alamo
Posts: 11
Joined: 03 Jun 2009 12:41

Du må nok videre rundt svingen , du ser tydelig bakken til Visnesgarden hvor jeg mener , man går opp ved buss-stoppet til Visnesgarden å opp mot fjellsiden , det er ganske bratt , tyskerne har nok gått ned fra toppen , men for å gå ned ovenfra må man gå gjennom private eiendommer.
Denne er ganske godt skjult , den har ikke fått stått ifred , blitt brukt som både leke plass for barn og hjemmested for alkohol inntak for ungdom :p
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2989
Joined: 16 May 2007 15:31

Ja, der er tett med hus - så det er ikke så lett oppå der. Når Bactuz og jeg var utom sist var det frost/is i tillegg. Så det gjelder å velge rett vei opp.
(Sikkert "morro" på vei ned for ungdom med alkohol innabords PDT_Armataz_01_08 )

Husker du om det var en MG-stilling med avtrappede skyteskår "og alt" ?
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Ja, kanskje det er på tide med en tur ut igjen snart?

Denne gangen tar vi isen i hånda og ikke under beina PDT_Armataz_01_18

Neida, men fra spøk til alvor. Spennende opplysinger Alamo, takker og klukker. Synd med de i Middvik som forsvant, men slik skjer jo dessverre. Mye oftere enn vi er klar over antakelig...
Hadde vært moro om det fantes noen gamle bilder av dem, så kunne vi ihvertfall sett om de samsvarte med de andre typene bunkere i Visnes.

Så det blir vel en tur til Visnes snart da KOS?
Med eller uten våpen... hehe...


Kai
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Hadde en flott dag på Visnes idag.Fikk sett mange flotte bunkere og stillinger i dette vakre området og tok selvsagt masse bilder!Ser at alle stillingene jeg var i allerede er avbildet i denne tråden så jeg nøyer meg med å vise et par bilder av den ene. :)
I morgen bærer det til kanonstillingene ved Skudenes Havn. :-)
Dolmen.
Attachments
084.JPG
084.JPG (160.09 KiB) Viewed 110 times
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Bilde av toppen.
Attachments
087.JPG
087.JPG (111.61 KiB) Viewed 110 times
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Nydelig kveldsstemning og utsikt fra denne toppen. :)
Attachments
088.JPG
088.JPG (138.07 KiB) Viewed 110 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2989
Joined: 16 May 2007 15:31

I morgen blir det bedre vær, fra middagstid ca. - og fredag/laørdag blir det vistnok enda bedre.

Her er Züg 3./978 Skudenes om du får tatt noen fine bilder. Kanskje spisebrakka er ferdig "pusset opp" nå, den ligger ganske nær fortet.

Her er også noen bilder fra Skudenes på første siden.

God ferie :)

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Takker for det KOS og takk for linkene.Satser på en fin dag i morgen. :)
Dolmen.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2989
Joined: 16 May 2007 15:31

dolmen wrote:Takker for det KOS og takk for linkene.Satser på en fin dag i morgen. :)
Dolmen.
Når en ser ut vinduet kl. 08:00 kan en lure, men fremdeles meldes det flott vær fra middagstid.

Når du er så nær er jo også HKB 1./978 Skudenes rett i nærheten, og flott område å gå i - men det vet du vel ;-)

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Det får bli i morgen.Idag tok jeg for meg Syre Fort og det fantastiske museet til Arquebus.Et fantastisk museum,brukte flere timer der og da jeg omsider kom ut var været blitt nydelig selv om det blåste endel.Særlig ute på Syre. :-D
Dolmen.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2989
Joined: 16 May 2007 15:31

dolmen wrote:selv om det blåste endel.Særlig ute på Syre. :-D
Dolmen.
Værmeldingen til Yr.no holdt, på timen, den for en gangs skyld !

Sjelden det ikke blåser på Syre - På Syreglånå(WR) blåser det friskt selv på en vindstille dag :shock:

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra: