Torgauten fort (ikke ferdigstilt)

For de med interesse for norske fort og festninger hovedsakelig før 1940. Mange av de gamle festninger er fremdeles i forsvarets tjeneste.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

På 30-tallet begynte Kystartilleriet grunnarbeidene på et kystfort ved Torgauten mellom Helleskilen og Dypeklo som skulle bli bestykket med 305 mm kanoner. Arbeidet ble ikke videreført av tyskerne etter april 1940 som i stedet gikk for et mer "ordinært" hærkystbatteri i nærområdet. Noen som har bilder fra stedet?
Attachments
Torgauten_prosjektert305mmbatteri_1940.jpg
Torgauten_prosjektert305mmbatteri_1940.jpg (922.91 KiB) Viewed 247 times
Mvh
Tormod
reybr
Posts: 5
Joined: 02 Jun 2017 19:57

Har vært der ute et par ganger men dessverre ingen bilder. Er en del rester ute ved vannet. Litt lengre inn er det også sprengt ut to tuneller i fjellet. Regner med det er dem som er merket av tvers overfor hverandre på kartet ditt. Den siste av dem har jeg ikke sett. Kan se om jeg får tatt noen bilder i høstferien

Jeg har lurt på hva det egentlig skulle bli og har hørt at det skulle blitt Torgauten fort, men dette er første dokumentasjon jeg har sett på det, så tak for titten
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Bare hyggelig, det blir interessant å se bildene dine fra stedet.
Mvh
Tormod
reybr
Posts: 5
Joined: 02 Jun 2017 19:57

Det kartet ga meg lyst til å lete etter den tredje tunellen, så da ble det brått en tur ut allerede i dag. Fant ikke den tredje tunellen, men jeg skal ikke se helt bort i fra at den er der et sted. Forrige gang jeg var der ute så traff jeg nemlig på en litt eldre fyr som lette etter disse hulene. Da jeg viste han de to jeg visste om sa han at den han husket var det mulig å gå igjennom og det er ikke mulig med de to jeg vet om. Om det var hukommelsen hans som spilte han et puss eller om han blander met et annet sted vet jeg ikke. Jeg fant i hvert fall ikke noe i dag.

Glemte dessverre hodelykt hjemme så det ble ikke noe gode bilder fra inne i tunellene, men de er uansett ikke spesielt spennende (med unntak av at de er mørke). Begge er rundt 20-30 meter lange rett inn i fjellet.

Etter å ha besøkt tunellene tok jeg turen ut på pynten der det er noen rester av byggverk av betong og sten. Aner ikke om de er militære, men for mitt utrente øye så virker de sånn.

EDIT: Ser nå at forumsoftwaren ikke snudde bilder automatisk ut fra EXIF. Beklager det. Håper dere overlever å snu litt på hodet :)
Attachments
Inne i den østre tunellen
Inne i den østre tunellen
IMG_0833.JPG (322.69 KiB) Viewed 183 times
Over der den tredje tunellen skulle være i følge kartet så dukket denne opp. Usikker på hva det er for noe, men det er ikke noe steinbrudd umiddelbart i nærheten
Over der den tredje tunellen skulle være i følge kartet så dukket denne opp. Usikker på hva det er for noe, men det er ikke noe steinbrudd umiddelbart i nærheten
IMG_0842.JPG (581.67 KiB) Viewed 183 times
Helt ute ved vannet finner vi denne plattingen
Helt ute ved vannet finner vi denne plattingen
IMG_0849.JPG (669.85 KiB) Viewed 183 times
Løpegrav innover fra plattingen og videre til en "garasje"
Løpegrav innover fra plattingen og videre til en "garasje"
IMG_0851.JPG (724.12 KiB) Viewed 183 times
Det finnes flere slike små "buer". Aner ikke hva det er for noe
Det finnes flere slike små "buer". Aner ikke hva det er for noe
IMG_0861.JPG (465.82 KiB) Viewed 183 times
Inngang til den østre tunellen
Inngang til den østre tunellen
IMG_0832.JPG (443.44 KiB) Viewed 183 times
Inngang til den østre tunellen
Inngang til den østre tunellen
IMG_0831.JPG (696.68 KiB) Viewed 183 times
Inngangsparti til den vestre tunellen
Inngangsparti til den vestre tunellen
IMG_0838.JPG (574.84 KiB) Viewed 183 times
Garasje
Garasje
IMG_0855.JPG (481.15 KiB) Viewed 183 times
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Takk for bildene fra stedet :-) Jeg bare endret litt på de.

0849 er nok en standplass for lyskaster og 0855 vil jeg tippe skal være maskinhus for aggregat til lyskaster.
Mvh
Tormod
Post Reply

Return to “Norske festninger før 1940”