HKB 5./983 Sollia I

Mange av kystfortene i fylket er gruppert rundt Trømsø by og spesielt Lyngen som ble den nye tyske forsvarslinjen mot de russiske styrker.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

HKB 5./983 Sollia I med 4 x 15,5 cm s.F.H. 414

På tide å få på plass tråder for Sollia-batteriene...

Legger inn mer info her når jeg kommer hjem til skikkelig PC og dokumentasjon.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Få spor her (som ved Sollia II), men fullt mulig å finne kanonstillingene + rester etter et par enkle bunkere og en rekke løpegraver (evt etterkrigsrester, da området nok har vært brukt til øvelser av infanteribataljonen på nærliggende Åsegarden).
Attachments
Sammenrast bunker?
Sammenrast bunker?
Wb1.jpg (304.05 KiB) Viewed 185 times
Delvis sammenrast bunker med rester av wellblech.
Delvis sammenrast bunker med rester av wellblech.
Wb2.jpg (307.11 KiB) Viewed 185 times
Løpegraver?
Løpegraver?
Løpegraver1.jpg (273.2 KiB) Viewed 185 times
Løpegraver?
Løpegraver?
Løpegraver2.jpg (284.09 KiB) Viewed 185 times
Kanon 1
Kanon 1
K1.jpg (282.44 KiB) Viewed 185 times
Kanon 2
Kanon 2
K2.jpg (270.38 KiB) Viewed 185 times
Kanon 3
Kanon 3
K3.jpg (273.01 KiB) Viewed 185 times
Kanon 4
Kanon 4
K4.jpg (281.6 KiB) Viewed 185 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Ikke bare infanteribataljonen. MFABTT/NHLF (middelstungt feltartilleribatteri, Nord-Hålogaland landforsvar) hadde så vidt jeg husker (men dette er fra 39 1/2 år siden) sitt alfa-område (altså der de først skulle utgruppere ved alarm) nettopp i Sollia og trente oftest på stillingsgang etc. der. Så det kan stadig være noen spor etter 6 stk. M109G 155 mm selvdrevne felthaubitser der, som ikke er fra 2. verdenskrig.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Jeg vet ikke sikkert, men tror at FA-batteriet hadde sitt alfa-område lengre sør - nærmere området til Sollia II faktisk (det var I alle fall der M109 vognene stort sett opererte på 80-tallet - jeg så dem aldri I dette området).

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Informasjon som ikke deles, går tapt!
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Dette er jo basert på dårlig nesten 40 år gammel hukommelse. Jeg mener MFA-batteriet under alarmøvelser, og mye ellers og, i 1977 holdt til på det som på kartet på 1881.no ser ut som jordene til Sollia-gårdene, på nordsiden av hovedveien 1 km vest for Åsegarden. Men jeg var jo mest opptatt med egen avdeling, BK-troppen i infanteribataljonen (vi hadde i hvert fall alfa-område i kanten av Rødmyra på østsiden av veien inn til Storvatnet).
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

lilje wrote:Dette er jo basert på dårlig nesten 40 år gammel hukommelse. Jeg mener MFA-batteriet under alarmøvelser, og mye ellers og, i 1977 holdt til på det som på kartet på 1881.no ser ut som jordene til Sollia-gårdene, på nordsiden av hovedveien 1 km vest for Åsegarden.
Jeg sliter nok også med hukommelsen, selv om det ikke er like lenge siden ;-)

Kikket litt nærmere på kartet nå, og det var nok området markert med blå ring jeg hadde i tankene, ikke Sollia II. Her mener jeg bestemt at MFA hadde preparerte standplasser (bygd opp av bjelker/jordvoller) som de kjørte vognene inn i... Dette var jo som sagt på begynnelsen av 80-tallet, så ting kan ha vært anderledes før den tid, og batteriet ble jo flyttet til Bardufoss/Setermoen kort tid senere (HFK og HAFSK - jeg var med i sistnevnte - ble forvist til Evenes når flystripen på Åsegarden ble nedlagt som følge av at batteriet ble flyttet, og det er jeg ganske sikker på var i 1985).
Det er forøvrig ca 3km fra Åsegarden opp til de to batteriene, så muligens litt lang avstand ift alfa-område (jeg aner ikke hvordan ting fungerer i Hæren...)?
Attachments
åsegarden.jpg
åsegarden.jpg (124.06 KiB) Viewed 158 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Dette var jo noe som sikkert kunne endret seg (flere ganger) med tiden. Siden vi i BK-troppen i 1977 hadde alfa-område rett over vei 10 fra der du har skrevet MFA?, tror jeg at jeg ville husket det hvis MFA hadde vært der i 1977. Jeg er ganske sikker på at de var på nordsiden av vei 83, mest sannsynlig der det står Sollia på kartet.
Post Reply

Return to “TROMS”