Abwehr Flammenwerfer 42

Alle spørsmål om kystfort kanoner og andre våpen legges her. Når nok interesse rundt ett våpen er nådd vil den legges under på kanoner/våpen

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Loke
Posts: 9
Joined: 14 Sep 2013 21:39

Restaurerte flammekastere (Abwehr Flammenwerfer 42) i begge farvekombinasjoner: Dunkelgelb/Schwartz er i samlingen, mens Olivengrau/Weiss befinner seg på Arquebus. Begge de viste våpnene ble gjenfunnet på tidligere HKB 32/976 Vigra Ålesund for relativt få år siden. Hvis noen sitter på informasjon som fastslår at slike flammekastere også var i bruk på kystfortene som var underlagt Kriegsmarine: (Marine Kusten Batterien) For eksempel karter, er jeg svært interessert i bilde/kopi av dette. (Regner med at bruk på MKB'er er overveiende sannsynlig, men vil gjerne ha det "svart på hvitt") Disse flammekasterne og litt om restaureringen er for øvrig tidligere beskrevet i en tråd på WAF: http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... p?t=569052

Er der ellers noen som har deler til bærbare flammekastere av typen Flammenwerfer 41, alle varianter, er jeg svært interessert i å kjøpe/bytte deler jeg mangler. Har evt. diverse 41-deler å bytte bort.
Attachments
fl2.jpg
fl2.jpg (304.61 KiB) Viewed 243 times
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Hvis noen sitter på informasjon som fastslår at slike flammekastere også var i bruk på kystfortene som var underlagt Kriegsmarine: (Marine Kusten Batterien)
MKB 6./502 Vara (Møvik fort) hadde et ganske stort antall nedgravde Abwehr 42 flammekastere (50 stk). Dessverre finnes det ingen kart som viser plasseringen av de enkelte flammekasterene på Møvik. Det virker til å variere endel når det gjelder oppføringen av flammekastere på minekart eller andre stillingskart som har overlevd krigen.
Mvh
Tormod
Loke
Posts: 9
Joined: 14 Sep 2013 21:39

Flott Stutzpunkt! Vet du hvor jeg kan finne mer informasjon om dette? Boktitler etc.?
Attachments
0001.jpg
0001.jpg (162.64 KiB) Viewed 230 times
Last edited by Loke on 25 Sep 2016 18:13, edited 1 time in total.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Her er tallenes tale for Vara. Trolig er åtte "m" ensbetydende med flyttbare Mittlere Flammenwerfer 35 på stativ.
Attachments
Flammenwerfer_Vara.jpg
Flammenwerfer_Vara.jpg (22.97 KiB) Viewed 227 times
Mvh
Tormod
Loke
Posts: 9
Joined: 14 Sep 2013 21:39

M35 er tidlige bærbare flammekastere, så det blir noe annet.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Har egentlig ikke sett noe særlig i litteraturen om dette våpenet. Men her er ett koblingsskjema for Abwehrflammenwerfer 42. Fra tysk hold ble det anbefalt at våpenet ble brukt for å dekke trange passasjer og kløfter eller som dekningsvåpen for f.eks nærliggende MG-stillinger.
Attachments
Schaltung_abwehr42.jpg
Schaltung_abwehr42.jpg (230.78 KiB) Viewed 226 times
Mvh
Tormod
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Dette var et russisk (sovjet) våpen tyskerne kom opp mot under operasjon Barbarossa i juni 1941. De erobret en stor del våpen, som senere ble fordelt under navnet Abw.Fl.Wrf. 41. Tyskerne var imponert over våpenets enkelhet og robusthet og satte i produksjon sin egen versjon under betegnelsen Abw.Fl.Wrf. 42. Begge disse var i utstrakt bruk ved både hær- og marinekystbatterier i Norge og det er lettere å liste de få batteriene som ikke hadde dette våpenet enn de som hadde det. Våpenet hadde kun en avfyring (Einstoss), hvorpå det måtte fylles på nytt med Flammöl og ny tenn/drivpatron.
Våpenet ble ikke tatt i bruk etter krigen da det ble ansett inhumant ift internasjonale konvensjoner.
JEF
Loke
Posts: 9
Joined: 14 Sep 2013 21:39

Stutzpunkt: Brukte dette koblingskjemaet tidligere i WAF-tråden jeg linket til ovenfor, der finner du også et bilde av en forlatt/erobret avfyringstavle for Abwehr 42. Takk likevel :-)

J E F: Jeg tror ikke det du skriver stemmer helt, del gjerne hvilke kilder du har vedr. hva du kaller "Abw.Fl.Wrf. 41." Så vidt jeg vet ble erobrede russiske FOG-1 flammekastere etterlignet/nær kopiert og det ferdige produktet fikk navnet Abwehr Flammenwerfer 42. Flammenwerfer 41 er derimot en bærbar modell, i alle bestanddeler noe helt annet enn en nedgravbar Abwehr Flammenwerfer 42.

(Hvis noen sitter på dokumentasjon/fakta (eller tips til hvor jeg finner, f.eks aktuell litteratur) om hvilke Marine Kusten Batterien som var oppsatt med Abwehr Flammenwerfer 42 er jeg svært interessert)
Attachments
fog.jpg
fog.jpg (125.32 KiB) Viewed 165 times
Post Reply

Return to “KYSTFORT - KANONER OG ANDRE VÅPEN”