MKB 5./503 Nordberg

Flere større grupper av kystfort i Mandal, Kristiansand og Arendal. De største kystfortene var konsentrert rundt festningsbyen Kristiansand. Flyplassen på Lista var også et viktig område å forsvare.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
kak
Posts: 366
Joined: 26 Jul 2013 13:50
Location: Sarpsborg
Contact:

Jeg har besøkt Nordberg fort, MKB 5./503 Nordberg nylig, men kan ikke se at det finnes en egen tråd om dette fortet.

Her er litt info fra informasjonsskiltet på stedet:
Nordberg fort

Under andre verdenskrig (1940-1945) var store deler av Europa okkupert av Tyskland. Fra Gibraltar i sør til Kirkenes i nord bygde tyskerne ut et enormt antall militære forsvarsanlegg som skulle stå imot forsøk på frigjøring av de okkuperte områdene. Langs hele kysten av Norge ble det etablert en rekke tyske militære anlegg.

Tyskerne vurderte Lista-halvøya som ett av flere strategisk viktige steder, og som et mulig sted for en invasjon. Det flate Lista-landet egnet seg også til etablering av en flyplass. Resultatet ble en omfattende utbygging av tyske militære anlegg på Lista, og begrepet festning ble tatt i bruk om området. På tysk ble dette “Festung Lista”.

Nordberg fort var en del av denne tunge befestningen av Lista. Her var det tre 150 mm kanoner med en rekkevidde på 16.000 meter. Oppgaven var å beskyte fiendtlige skip som passerte eller var på vei mot land.

Rundt 100 soldater var stasjonert på Nordberg, og bemanning av kanonene var deres hovedoppgave. Sammen med kystfortene Hågåsen (Hidra, Flekkefjord), Varnes, Marka, Loshavn og Hausvik (Lyngdal) dekket de hele havområdet utenfor Lista.

Kanonilden ble styrt fra kommandobunkeren som ligger på toppen av sjøsiden. Oppå kommandobunkeren står fundamentet til en avstandsmåler. Like ved sto en seks meter høy radar som du kunne se konturene av på oversiktsbildet under. Det var to luftvernstillinger på begge høydene. Fortet var i stor grad en selvforsynt enhet med egen vannforsyning, strømforsyning, gård og drivhus, kino, bar, sykehus verksted og forlegninger.

Kanonene på Nordberg fort ble ikke aktivt brukt, og fortet ble aldri direkte angrepet fra luften. Allierte fly konsentrerte seg om bombing av Lista flyplass og de tyske konvoiene ute i havet.

Nordberg fort som krigsminne er unikt i Europa med sin godt bevarte bygningsmasse i tre. Siden 1945 er noe revet ned og noe kommet til, men 15 av bygningene er originale. Interiøret i kantina er meget spesielt med veggmalerier som forestiller soldat- og sjømannslivet. Maleren var en av de tyske soldatene som tjenestegjorde her.

Fortet ligger i et nasjonalt utvalgt kulturlandskap på Vest-Lista, rikt på kulturminner, biologisk mangfold og et aktivt jordbruk. Blant kulturminnene finner vi helleristningsfeltet på Penne i nord og Hervoll mølle i øst. Fra 1945 til 2001 ble Nordberg fort brukt som øvingsområde, mobiliseringsplass og lager for ulike avdelinger i det norske Forsvaret. Området eies nå av Vest-Agder fylkeskommune og driftes og formidles i samarbeid med Lista museum. Bygninger og installasjoner på området er fredet av Riksantikvaren.
http://blog.kak.net/2016/05/24/nordberg-fort/
User avatar
kak
Posts: 366
Joined: 26 Jul 2013 13:50
Location: Sarpsborg
Contact:

Jeg har lenge syntes at Nordberg fort fortjente et nytt besøk, seks år senere var jeg på plass! Fikk meg også en positiv overraskelse da det hadde dukket opp en 85 mm russisk luftvernkanon i en av kanonstillingene på fortet! Kommandobunkeren var ferdig "pusset opp" siden sist og var nå naturlig nok avlåst. Så jeg fikk ikke tatt turen inn denne gangen! Men turen var rett og slett helt KANON for det! :m16:

Les mer om turen og se de 230 bildene jeg har delt her:

https://www.kak.net/2024/02/28/tur-til- ... d-bobilen/
Attachments
nordberg_fort1.jpg
nordberg_fort1.jpg (241.42 KiB) Viewed 44 times
nordberg_fort2.jpg
nordberg_fort2.jpg (219.12 KiB) Viewed 44 times
nordberg_fort3.jpg
nordberg_fort3.jpg (229.89 KiB) Viewed 44 times
nordberg_fort4.jpg
nordberg_fort4.jpg (210.22 KiB) Viewed 44 times
nordberg_fort5.jpg
nordberg_fort5.jpg (207.29 KiB) Viewed 44 times
nordberg_fort6.jpg
nordberg_fort6.jpg (243.38 KiB) Viewed 44 times
nordberg_fort7.jpg
nordberg_fort7.jpg (261.09 KiB) Viewed 44 times
nordberg_fort8.jpg
nordberg_fort8.jpg (245.4 KiB) Viewed 44 times
nordberg_fort9.jpg
nordberg_fort9.jpg (231.05 KiB) Viewed 44 times
nordberg_fort10.jpg
nordberg_fort10.jpg (250.06 KiB) Viewed 44 times
nordberg_fort11.jpg
nordberg_fort11.jpg (203.05 KiB) Viewed 44 times
Post Reply

Return to “AGDER”